14-8-2013 van Foxford naar Westport

14 augustus 2013 - Foxford, Ierland

Vandaag wordt het de kortste etappe tot nu toe, Westport, geschatte afstand 45 km. We hoeven niet te haasten en Ben stelt voor om nu al een B&B te boeken voor vanavond, prima dan kan ik mijn boek - En uit de bergen kwam de echo van Khaled Hoesseini (aanrader!!)- uitlezen, dat lukte me gisteren avond niet meer.
Tegen half 10 lopen we naar beneden om de fietsen te halen, die hebben overnacht in de Admiral Brown Suite...vergat gisteren nog te vermelden dat de manager himself mijn tassen naar boven had gesjouwd, en dat allemaal met 20 euro korting.

We hebben een prachtige tocht gemaakt, verreweg de mooiste tot nu toe, na 2 km moeten we al van de fiets voor de eerste foto: Loch Cullen. Vele mooie views volgen, jammer van die laag hangende bewolking, met zon moet het helemaal een machtig gezicht zijn. We worden weer volop nagekeken door koeien en een enkel schaap schrikt van ons maar de meesten eten onverstoord verder. We volgen een Viewroad van een km of 8, prachtige vergezichten! Veel klimmen en dalen maar de moeite waard. Onderweg treffen we een groepje van 5 jongens waar we even wat mee hebben uitgewisseld. We hadden hun fietsen al voor een B&B zien staan, zij gaan richting Newport.
Als onze teller 39 km aangeeft fietsen we een levendige, gezellige stad in, het is een km of 6 te kort voor Westport....waar zijn we? We blijken in Castlebar te zitten een km of 18 van Westport.....mijn postduif heeft iets over het hoofd gezien...Maar wat maakt het uit, het was een prachtige tocht en na even opgedroogd te zijn en een lekkere minestrone naar binnen te hebben gewerkt vervolgen wij onze reis. Maar nemen nu wel het zekere voor het onzekere en volgen een N-weg naar Westport.
Ook dit is een druk gezellig stadje, we parkeren de fietsen tegen een boom voor een kleine stadswandeling, want zo groot is het hier niet. Dan lopend naast de fiets - met volle bepakking!!-de High Street door, nou die heet niet voor niets zo!!! jeetje wat steil!!! Na een paar 100 meter zegt onze Tomtom dat we er zijn, een lange inrit op, een klim natuurlijk...,niet dus...nog een stukje door, weer een mooi huis waar we geboekt hebben. Na het douchen en wasje een kopje thee gedronken met een ouder echtpaar uit Nieuw Zeeland, zij maken met de auto een rondtour. Daarna wandelen we  terug naar het centrum en strijken we voor de eerste keer deze vakantie neer op een terrasje, mijn eerste biertje.....denk iets Iers te krijgen, is het een Heineken! Na een hapje gegeten te hebben in een pub wandelen we terug naar het B&B. Wat ze hier heel mooi hebben gemaakt, is een fiets/wandelpad over een oude spoorlijn met daarbij in een parkje een openlucht sportschool, een paar apparaten moeten we toch nog even uitproberen, het is niet meteen duidelijk hoe ze werken en dan is er altijd wel weer iemand die daar om moet lachen, misselijke griet...weet zeker dat ik afgelopen week meer heb bewogen dan zij!
Totale afstand vandaag: 59 km.

1. Diny Thissen:
    14 augustus 2013
    Ha die fietsers, wat zijn jullie stoer bezig zeg! Ik word al moe als ik jullie verhalen lees, nou daar zijn onze 260 km. in 5 dagen maar peanuts bij hoor! En over de zeven heuvelenweg zullen we het ook maar niet hebben. Dus petje af en nu zijn jullie nog niet eens op de helft van deze fiets/werk/klim vakantie. Ik wens jullie nog heel veel fietsplezier en groetjes! diny