15-8-2013 van Westport naar Leenane

15 augustus 2013 - Leenaun, Ierland

Om 8.15 gaan we naar de ontbijtkamer tegelijk met een Frans gezin, wat later komt ook het echtpaar uit Nieuw Zeeland. Het is te merken dat de Fransen moeite hebben met een goed ontbijt. Van onze Franse fietstocht weten we dat het ontbijt daar niets voorstelt, in Portugal was het een stuk beter met af en toe een ei en hier wordt je ermee doodgegooid, aangevuld met worstjes, bacon, tomaten en daar bovenop de yoghurt met cereals en dan nog het brood met zoet beleg, er staat ook nog een schaal met kaas klaar, ze kunnen het echt niet meer overzien. Of het daar allemaal aan ligt weet ik niet het jongste manneke dat de pech heeft dat ie naast zijn ongezellige moeder zit, krijgt een mep om zijn oren, nou ja zeg...

De spullen op de fiets en na de oudjes diverse keren goededag te hebben gezegd karren we weer aan, eerst naar Westport Quay, dan volgen we een km of 18 de kustlijn : Clew Bay aan de rechtse kant, links ligt de St. Patrickberg , een bekende heilige hier in Ierland die ooit een tijd op die berg heeft zitten bidden en nu nog altijd pelgrims trekt. Ook nu, ondanks dat de berg in een stevige wolk is gehuld, zien we mensen naar boven lopen. Dan naar Louisburgh daar een stop met een lekker stuk hazelnootgebak, leuk zaakje waar ze ook gebreide spulletjes en andere snuisterijen verkopen. Hierna gaat de weg langzaam omhoog en komen we tussen de bergen die Tolkien heeft geïnspireerd voor zijn Lord of the Rings trilogie.

Ondanks dat de regen voor de eerste keer continu neervalt, al zo 'n 18 km lang, is het een machtig mooi gezicht. Dan daalt de weg en komen we langs een bergmeer dat ingeklemd ligt tussen twee hoge heuvelwanden waar het flink waait.  Vanaf de heuvels zien we diverse stroompjes water naar beneden komen, ondertussen lopen ook de stroompjes water over mijn benen en vormen kleine watervallen over mijn knieën. Schapen lopen hier gewoon los en af en toe loopt er een over de weg, ze lijken nauwelijks bang. De meeste honden die we hier tegen komen zijn Bordercollies, maar niet eentje zo mooi als onze Tessa, leuk filmpje, Col!

Na het bergmeer is het nog een km of 7 naar het hotel in Leenane, daarvoor moeten we om een fjord heen fietsen, het enige fjord van Ierland. Bij de brug een mooie waterval, daar waar de Ennif de zeearm instroomt. We zitten nu in de Connemara. Na 54 km zijn we bij het hotel waar de fietsen binnen kunnen, we weer een mooie ruime kamer hebben met 3 slaapplaatsen en een ligbad waar ik direct gebruik van ga maken. Daarna een biertje en eten, en hebben we er weer een natte maar prachtige dag op zitten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke Jacobs:
    15 augustus 2013
    Jullie zijn erg actief bezig, ik heb het iets rustiger aan gedaan.
    Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met een gigantische allergische reactie op mijn medicijnen, ben vanmiddag weer thuisgekomen. Nu weer even rustig bijkomen van toch wel een hectisch weekje.
    Nog veel fietsplezier, groeten,
    Marijke
  2. Leny eltink:
    15 augustus 2013
    Ik vind het bewonderingswaardig dat je iedere avond nog de puf hebt,Monique , om op een amusante manier je reisverslag te doen!!!
    Ik "reis"iedere avond een stukje met jullie mee
    (lekker vanuit mijn luie stoel!!!!)
    Goede reis verder voor jou en Ben!!!!
  3. Bep:
    16 augustus 2013
    Hallo Monique, Ben,

Erg leuk om jullie enthousiaste reisverhalen te lezen en wat is het daar toch mooi zeg geweldig!

Ik wens jullie nog veel fietsplezier en goed weer toe.

groetjes Bep
  4. Ineke:
    16 augustus 2013
    Hoi sportievelingen! Heerlijk om je verslagen te lezen Monique maar kan het kloppen dat je de 13e geen verslag hebt gemaakt?! Nog heel veel fietsplezier! Groetjes Ineke