19-08-2013 Van Ennistymon naar Ballylongford

19 augustus 2013 - Ballylongford, Ierland

Gisteravond hadden we in het Station House al een keuze moeten maken uit het breakfast menu. Monique had gekozen voor de "healthy" optie, ik voor m'n bijna standaard gebakken eieren/bacon/tomaat.

By the way: omdat het vandaag een nogal saaie dag met weinig highlights is geweest heb ik éénmalig de verslagtaak toebedeeld gekregen.
De route liep vandaag met veel klim- en afdaal kilometers voornamelijk over  hobbelige asfaltweggetjes tussen hoge heggen door met zo af en toe een mooie view als je op tijd omkeek. Rond 12:00u komen we door het plaatsje Kilmilhil waar het tijd wordt voor een sanitaire stop en een bakkie koffie/hot choclat. We stappen de plaatselijke pub in waar drie mannen aan de "lunch" zitten: 1x Lager en 2x Guinness. Hot choclat was er niet voor Monique dus dan maar thee. Wat gepraat met de stamgasten die zowat een beroerte kregen bij het inzien van ons route boek.

Tot de spannende (kun je nagaan...) belevenissen van vandaag horen ook het tegenkomen van road kill: een prachtig vosje, twee muizen, een een ondefinieerbare grote vogel. Dan rijden we tegen de noordoever van de Shannon delta aan, een geweldig gezicht. We steken over met de ferry, een joekel van een pont, van Kilimer naar Tarbert (County Kerry) en besluiten om nog een stukje door te gaan.
Onderweg op een bankje de I-pad geraadpleegd voor eventuele overnachtingadressen, die waren zeer dun gezaaid, dus besloten  om in het eerstvolgende dorp maar eens rond te kijken. Onderweg nog een oud 14e eeuws klooster bekeken waar op een bord vermeld stond dat de geschiedenis van het klooster zeer nauw verweven was met een kasteel verderop. In Ballylongford komen we een verwijzing naar een B&B tegen, jawel "Castle View" waar we 3 km verderop arriveren, gelegen op een eiland in de monding van de Shannon, Carrig Island.  Zo'n 1 km voor aankomst komt er een auto langzaam achter ons rijden waarop Monique midden op het weggetje gaat fietsen: hij zou eens eerder bij het B&B zijn en de laatste kamer wegkapen....
De ontvangst is zoals gewoonlijk hartelijk en we kunnen er ook de avondmaaltijd gebruiken. Dat bleek lekkere stevige kost te zijn met een kom echte jus erbij (wie krijgt dat tegenwoordig thuis nog...). Na het eten even uitbuiken op onze kamer met uitzicht op het Carrigafoyle Castle (hemelsbreed 200m) en zo dadelijk misschien nog een kleine wandeling over het eiland. De eerste dag zonder pint......, moet niet gekker worden!
Totaal 69 km gefietst vandaag.

1. Gerry Kremers:
    19 augustus 2013
    Leuk om jullie zo elke dag bij te houden.
  2. Ineke:
    20 augustus 2013
    Wat een leuke kasteelvrouw! Enne...Ben jij schrijft ook leuk hoor! Zag alles zo voor me geweldig! Nog heel veel fietsplezier! Groetjes Ineke
  3. Marieke:
    Veel plezier nog!
  4. Remco:
    20 augustus 2013
    Dyan verteld me elke dag voor t slapen weer wat jullie die dag allemaal meegemaakt hebben haha, leuk om te horen! Fijne vakantie nog!
  5. Marieke:
    21 augustus 2013