22-8-2013 van Kenmare naar Bantry

22 augustus 2013 - Kenmare, Ierland

B&B Rose Garden is ook een patisserie en wordt uitgebaat door een Fransman en vanzelfsprekend worden er dan croissants en baguettes geserveerd bij het ontbijt, maar het zou geen Ierland zijn als er daarnaast geen eieren met allerlei toevoegingen gegeten konden worden.
Om half 10 fietsen we aan, wel jas/geen jas, het hangt erom, maar daar piept toch de zon uit de wolken dus jassen blijven achterop. Direct na het verlaten van Kenmare gaan we een hele mooie route op, eerst krijgen we de Sheen Falls en duiken dan de Sheen Valley in. Wat een groen, wat een rust, wat een weldaad, hier wordt het hoofd vanzelf leeg. Na al dat moois krijgen we uitkijkpunt Druid View, een toeristisch plekje met een mooie authentieke boerderij als cafe/shop.
Dan gaan we aan het klimmen, Caha Pass, en hoe hoger we komen hoe kouder we het krijgen, ondanks het klimmen, 't is raar maar waar. Een weg met opnieuw mooie uitzichten en 3 tunneltjes waar de eerste 2 niet meer zijn dan een uitgeholde rots, de laatste is een kleine 200 meter, erg donker en er valt water vanaf het plafond. Automobilisten wachten netjes totdat wij eruit zijn. Na deze tunnel duiken we naar beneden, met nadruk op DUIKEN... Welkom in County Cork. De afdaling gaat hard en is lang en KOUD. Ik schat dat we zeker 15/20 minuten aan het zoeven zijn geweest.(ben in één keer van mijn Mont Ventoux plan genezen). Prachtige uitzichten natuurlijk, op The Bantry Bay. In de badplaats Glengarriff komen we tot stilstand, drinken er wat en halen bij de Spar broodjes die we op een bijzonder plekje aan het water opeten. Hier kun je met een bootje naar Garinish Island, in de Bantry Bay waar je Italiaanse tuinen kunt bekijken. We zijn in het "suptropische" zuiden van Ierland beland en hebben het deze vakantie nog niet zo koud gehad!
Allebei kippenvel op het hele lijf, dikke jas te voorschijn gehaald en nog helpt het niet.
Pas als we weer een kwartier geklommen hebben komen we op temperatuur.
Op de picknickplaats heeft Ben een overnachting geboekt een 16 km verderop, niet zo' n afstand vandaag, een alternatief wordt te ver.
B&B Doire Leath, bagage eraf, geen wasje of douchen eerst, ik wil naar het water en de zon. De verplichte thee kan nog net en als we dan op punt staan te vertrekken komt Doire thuis... of we er problemen mee hebben naar de buren te verkassen, ze heeft voor een dag of 3 het hele B&B verhuurd aan een familie... Túúrlijk zijn wij daar toe bereid... de badkamer kan daar alleen maar groter zijn... (het zeeppompje stond op het toilet, op de wastafel pasten net 2 tandenborstels en het douchebakje stond weer klem tegen diezelfde wastafel..pfft...dat is ons bespaard gebleven...
Alles terug de tassen in en twee jongens helpen ons de spullen naar de overkant te brengen, B&B Sunville, een ouder echtpaar waar van zij het woord doet..See You Later...
Bantry is ook weer een mooi kustplaatsje, vanaf de oever een prachtig zicht op Whiddy Island en de Hoge Jongens die wij vandaag bedwongen hebben.