Dinsdag 5-5-2015

5 mei 2015 - Saint-Hilaire-de-Riez, Frankrijk

Vannacht heeft het geonweerd en is er een stevige wind opgestoken die vandaag de hele dag toch wel voor een windkracht 5 heeft gezorgd, helaas maar af en toe in de rug.

Hotel Les Dunes waar we rond een uur of  9 vanuit vertrokken is tot zover mijn favoriet, fijne lichte kamer, goed sanitair en ontbijtbuffet, niet te vergeten het zwembad en ook een leuke ligging, pal aan de Oceaan en tegen het centrum van La Tranche sur Mer.

Ondanks dat we vlot op de route zaten is er toch ergens iets fout gegaan en hebben we een hele poos langs een drukke D-weg gezeten, waar je niet erg vrolijk van wordt, en dan ook nog eens met die wind recht van voren. Op de tomtom gereden tot die er ineens de geest aan gaf, dan maar ouderwets op de borden letten. Onverwachts zaten we toch in een keer weer op de Vélodyssée, opluchting..

Na de middag, in de buurt van Les Sables-D'Olonne werd de route pas echt mooi, vooral Pointe de Cayola was indrukwekkend mede door de harde wind die voor schuimkoppen zorgde. Het hele traject van dat punt tot tot aan St. Hilaire de Riez was prachtig en heel afwisselend. Vaak ook beschut wat een prettige bijkomstigheid was.

Duinen, moeras, woeste kust. We hebben er weer erg van genoten ondanks dat het een bijzondere zware dag was, het was hard werken en we waren pas laat op onze eindbestemming.

Vandaag weer diverse vakantiefietsers tegengekomen en veel zitten bon jour-en op de fiets, een jongeman stapte af voor een praatje, hij was onderweg naar Lissabon.

Voor de tweede keer zitten we in een B&B, in een huisje achter in de tuin, lekker op ons eigen. La Vendéenne in St. Hilaire de Riez. Nog 8 bladzijden te gaan van Le Vélodyssée maar hemelsbreed zitten we 77 kilometer van Nantes en hebben we zojuist besloten dat we vanaf hier doorsteken naar Nantes en de kust voorlopig vaarwel zeggen. Het blijft de komende dagen zo hard waaien en omdat we toch -vooral vandaag- veel kust gezien hebben gaan we het binnenland eens bekijken en pikken we de kustlijn ergens in de buurt van Dieppe weer op, is de bedoeling. Vandaag hebben we 91 kilometer gereden, is het de hele dag droog gebleven met vooral de laatste uren flink zon, dus we zitten/liggen hier lekker na te gloeien.