Dinsdag, 6 juni 2017

6 juni 2017 - Palavas-les-Flots, Frankrijk

Alle apparaten, onze fietsen en wij zijn weer opgeladen, we kunnen weer verder.

Voor de tweede keer deze reis start ik met mijn jasje aan, dat na 3 km alweer achterop zit en zonder zonnebril die komt na 30 km weer te voorschijn.

De Camargue, die gaan we niet meer vergeten...het eerste stuk vooral rijstvelden en veel riet, de tweede helft zo ver als je kunt kijken druiven.

Ik verwacht in iedere wei paarden te zien maar dat valt tegen, zo af en toe duiken er een paar op net zoals zwarte stieren.

We rijden over een smal weggetje tussen de weilanden, aan beide kanten een sloot. Aan de rechtse kant zijn ze met groot materieel bezig om een sloot schoon te maken of te maaien, dat weet ik niet eens, achter ons een touringcar en een personenauto die ons inhalen.Tegemoet komend een personenwagen. De bus rijdt zich vast en moet achteruit rijden, zo ook de personenauto. " ja , zegt Ben, dan kunnen wij wel eerst"... en gaat aan de linkerkant de auto en bus inhalen, ik volg.

Ben raakt van de weg en komt in de berm die direct afloopt naar de sloot, kan zijn fiets niet meer houden en duikt met fiets en al de sloot in...ik kan zo gauw mijn fiets niet kwijt maar gelukkig schiet één van de wegwerkers hem te hulp en samen trekken ze de fiets weer aan de kant.

Met wier en modder aan en in tassen, schoenen en sokken en een bloedend scheenbeen fietst hij verder tot bij een oprit daar hebben we de boel zo goed en kwaad als mogelijk schoon proberen te maken.

Het ging allemaal zo snel dat ik het niet heb kunnen vastleggen, maar hoeveel foto's zouden er in de bus gemaakt zijn...?

Gelukkig viel het allemaal mee en kunnen we er om lachen, maar het was echt wel even schrikken!

We zijn nog even bij een wijnhandel naar binnen geweest, helaas voor de verkoper kochten we alleen een sleutelhanger en een wijnstop, sorry geen ruimte in de bagage.

We gaan twee keer het Canal du Rhône á Sète over en we fietsen er een heel stuk langs. Daar zijn we niet de enige, je kunt merken dat we in toeristisch gebied zijn. Ook zijn we vandaag diverse vakantiefietsers tegengekomen zelfs een stel uit Slovenië.

Na Aigues-Mortes komen we dan toch de flamingo's tegen en in Le Grau-du-Roi zie ik voor het eerst de zee.

"Hier rechts", roept Ben achter me, ja dat zal wel, eerst naar de zee en daar komen de tranen. Yes, we hebben het geflikt! Heel dat stuk gefietst!

Het is dan nog 15 kilometer naar Palavas-les -Flots waarvan we het laatste stuk flinke wind pal van voren hadden, we schatten windkracht 5 of 6. Dat was even aanpoten. Ondanks die wind en bewolking wil ik toch naar het strand waar ik zo ongeveer gezandstraald word, ondertussen maakt Ben zijn schoenen en tassen verder schoon.

We eten weer eens in een restaurant en wandelen terug over het strand wat te doen is maar wel fris in onze korte broeken.

Dagafstand 79 km, max snelheid 29, max klim 7%, hoogtemeters 79, totale afstand 1427 km.

1. Elly van Os:
    6 juni 2017
    Le grau du Roi. Ooit gekampeerd zomers.
    Gezellig daar.
    Jammer dat je geen foto van Ben hebt in de sloot.
    Hilarisch.
    Maar toppie hoor. Nu nog ff naar Spanje.
    Succes morgen. Gr
  2. Egbert:
    7 juni 2017
    Knap gedaan. Hele mijlpaal de Middellandse zee zien. Kan me voorstellen dat dat een emotioneel moment is. Goeie reis verder.
  3. Henny Marcolina:
    7 juni 2017
    Krijg steeds meer bewondering voor jullie. Hoe zou dat toch komen?
  4. Margo Huizinga:
    7 juni 2017
    Top hoor! Wat een verhaal van Ben in de sloot. Hilarisch! Had toch verwacht dat je hem had gevraagd even te blijven liggen voor de foto.
  5. Ineke:
    7 juni 2017
    Geweldig dat jullie het hebben gehaald! En dan inderdaad Ben in die sloot dat had ik ook graag willen laten vastleggen door jou Monique! Nog heel veel succes tot jullie eindpunt!
  6. Gerty:
    7 juni 2017
    goejjendag zeg, da hedde al knap gedaan!! respect en bewondering.
  7. Johan van Dijk:
    7 juni 2017
    ff schrikken als Ben daar die sloot in duikt maar wat zal er gelachen zijn, jammer dat het niet vastgelegd is. Dit zijn mooie verhalen waar je nog lang over na kunt praten. Wat een 2 TOPPERS, al 1427 km gefietst, petje af.