Donderdag 25-5-2017

25 mei 2017 - Lunéville, Frankrijk

Hemelvaart, waar gaan in godsnaam al die auto's op af?

Vanaf een uur of 6 is het verkeer langs het hotel al op gang aan het komen. Goed buffet-ontbijt in dit strak, modern hotel waar we zelf ons eitje kunnen koken. Iets voor 9-en zijn we weer zo ver dat we kunnen vertrekken naar Luneville. Niet zo' n verre tocht vandaag, volgens het boekje is Luneville een bezoekje waard dus dan sparen we vandaag onze billen en gaan we cultureel doen.

Op de weg er naar toe weer vele mooie vergezichten. Het landschap verandert wat, de eerste druiven komen we tegen en de dorpen zijn groter en niet zo uitgestorven als gisteren. Diverse stevige klimpartijen gehad waarvan eentje zelfs van 12% waar we allebei toch maar mooi met onze volle bepakking van zo' n 25 kg tegenop zijn geklommen. Da's toch andere koek dan die wielrenners die we tegenkomen! Ik viel bijna van mijn fiets zo langszaam als ik naar boven kroop.

Terwijl ik zo aan het zwoegen ben slaat er een kudde runderen achter de stuiken op hol, ik wist in eerste instantie niet wat ik hoorde. Schrikken en lachen. Boven op de bult afgestapt en proberen de weg te fotograferen maar een foto geeft het toch niet zo goed weer.

Er stond vandaag een behoorlijk windje wat gelukkig voor verkoeling zorgde, voor de 5e dag op rij een zomerse dag, hoe zouden we deze tocht met slecht weer gevonden hebben? Alleen een koffiestop bij een bakkertje gehouden en tegen 13.30 uur rijden we  Luneville binnen waar de navigatie ons zo goed als voor de deur van Hotel les Pages afzet. Weer een heel ander type hotel dat uit verschillende gebouwen bestaat. De fietsen staan in een voormalige eetkamer, la Duchesse.

Omkleden en het stadje in dat zo goed als uitgestorven is. Nog geen ijsje is er te krijgen. Even overwogen om de trein naar Nancy te nemen maar daar moesten we toch te lang op wachten dan maar terug naar het kasteel waar een terras voor was. Een biertje gedronken en bedacht dat we daar net zo goed iets van de kaart konden eten die tegen de muur hing. Voor het eten zitten we toch liever binnen. De stugge serveerster liep maar op en neer naar het terras en negeerde ons zo ongeveer tot ze uiteindelijk van achter de bar ons toesprak dat het eten fini was.

Wat een ballentent! Terug naar het hotel waar ik als een blok in slaap viel en Ben de twee volgende overnachtingen heeft proberen te boeken , wat niet mee viel.

Om half 8 weer bij een Italiaan goed gegeten en nog een rondje om het kasteel gelopen. Staan we voor de hotelkamer heeft Ben de keycard verloren! Niet te geloven in februari de huissleutel, in april de caravansleutel en nu die van het hotel. Er is nu geen Floor voorhanden om te speuren dus hetzelfde rondje nog maar een keer gemaakt, niets te vinden, nee het kaartje is netjes bij de receptie afgegeven en de kamer niet geplunderd.

Dagafstand 60 km, max. klim12% max.snelheid 39,6 (M) 43,5(B), 718 hoogtemeters, totale afstand 473 km.

1. Klaas:
    26 mei 2017
    Weer een mooi verslag! Foto die Ben had gemaakt zit er niet bij? LOL
  2. Johan van Dijk:
    27 mei 2017
    Mooi toch om die verslagen te lezen. Je moet maar zo denken, al komen de fietsers jullie voorbij, jullie komen ook altijd boven en dat is dan toch altijd weer een voldaan gevoel. Geniet verder van die mooie fietsvakantie.