Donderdag, 30-4-2015

30 april 2015 - Lacanau, Frankrijk

Prima geslapen, de eerste nacht dat ik dat kan zeggen, ook het onbijt was weer uitstekend. Of ze hebben bijgeleerd of ze maken onderscheid in ieder geval waren de ontbijten tijdens onze tocht langs Canal du Midi, 4 jaar geleden, vele malen slechter dan tot nu toe. De enige minpuntjes van dit hotel is de ligging (ach ja) en de douchebak van 40x40 wel een stortdouche maar probeer die kraan maar eens te ontwijken...naam  van het hotel All Suites met zwembad en sauna waar we dan weer geen gebruik van hebben gemaakt.

Onze vorige overnachting in Biscarrosse, Le Relais was behalve hotel ook een Tabac, een sigarettenwinkel annex koffiebar, waar loterij loten verkocht werden het was een komen en gaan van gokkers. We moesten door de winkel naar de ontbijtzaal, ook apart, en zo komen we op steeds verschillende plaatsen terecht.

De ochtend stond vandaag in het teken van Ben zijn voorband. Bij het weg rijden om 9.10 uur moest er al gepompt worden wat na een kilometer of 15 nog eens herhaald werd en na 30 kilometer werd besloten om toch maar een nieuwe band erop te leggen. Nieuwe band lag er zo op, dan het pompen, een flinke vloek achter me, het binnenventiel viel eruit, opnieuw pompen..

Het eerste gedeelte van het traject van vandaag ging over een oude spoorbaan, strak fietspad kilometers lang met nog 2 spoorweghuisjes. Dan volgden weer kilometers door duingebied, heerlijk rustig, kwetterende vogeltjes en af en toe het geluid van de oceaan die we de hele dag niet hebben gezien pas op onze bestemming.
Guus Meeuwis' lied spookt  de hele tijd door mijn hoofd maar algauw als parodie: "kilometers pad suizen onder mijn gat..."

We stappen af omdat ik een foto wil maken van een bordje dat vermeldt dat de volgende 4200 meter slecht wegdek is, zegt Ben ook nog eens: "het is maar goed dat ik een lekke band heb gehad, hebben we nog iets beleefd vandaag.."  Jawel, daar waar het slecht wegdek gerepareerd is ligt flink dik het split, waar ik als de dood voor ben en dan ook gigantisch in onderuit ga! Ben moet voor mij uitwijken en komt ergens schuin achter mij terecht, shit! Een geluk dat onze tassen de val breken dus alleen wat schaafwonden aan knieën, een kapotte vinger en stijfheid.

Het hotel ligt aan de boulevard van Lacanau Ocean met uitzicht op zee, lekkere ruime kamer en badkamer. Als we aan komen fietsen wil er net een auto wegrijden, portier gaat open, man, vrouw en dochter komen eruit, garage wordt open gemaakt om de fietsen op te bergen, tassen worden mee aangepakt en naar boven gebracht, wat een welkom! Het is ook nog een echte vakantiestek jammer dat het ondertussen wat is gaan miezeren, de hele dag is het perfect fietsweer geweest, 67,5 kilometer op de teller waarvan er 63 goed zijn geweest.

Lekker en gezellig zitten eten, Ben een calzone ik een bord met 3 verschillende pasta's, pesto, kaas en bolognese, daar begin je thuis toch niet aan, heerlijk!

1. Annelies:
    30 april 2015
    Mooie foto s
  2. K.H. Federowsky:
    1 mei 2015
    dieen ben toch wanne fietsenmaker en pechvogel
  3. Annemarie:
    1 mei 2015
    weer een mooi verhaal en prachtige foto's Monique.