Donderdag 6 juni 2019 van Pontebba naar Buja

6 juni 2019 - Buja, Italië

Tegen half negen staan we weer klaar om te gaan na het eerste ei-loze ontbijt van deze vakantie. Het was verder een prima ontbijt in een frisse ontbijtkamer waar heel grappig alle stoelen scheef stonden. Italiaans design? Wist me op tijd te bedwingen om ze niet allemaal netjes onder de tafel te schuiven.

We slaan eerst water in bij het plaatselijke supertje en dan kunnen we echt op weg. Het is fris en bewolkt en we zitten aan de verkeerde kant van de berg, we fietsen veel in de schaduw. Ben trekt al snel zijn shirt met lange mouwen aan en ik bedenk voor de 1000e keer dat het jammer is dat ik mijn hardloopjasje niet mee heb genomen, mijn fietsjas is gauw te warm.

Nog niet eerder hebben we zo opgesloten gezeten tussen de bergen, we zitten in een nauw dal en binnen de vijf kilometer hebben we allerlei hindernissen moeten nemen. Te beginnen met een helling van 25 % waar we samen fiets voor fiets op duwen. Dan komen er verschillende tunnels, ben de tel kwijt geraakt, korte maar ook langere waar om een paar meter de lichten voor ons aangingen. Over verschillende bruggen en oude spoorbruggen. Een gevaarlijke afdaling waarvoor we moesten afstappen en een trap in het fietspad waar we ook niet alleen de fiets omhoog kregen.

We zien verschillende watervallen en het is een apart gezicht de bewolking zo om de bergen, de Julische Alpen, te zien  hangen.

Er wordt gewerkt aan het fietspad en we krijgen met een omleiding te maken die niet zo goed staat aangegeven. Aan de overkant van de rivier gaat het verder veelal over gravel en niet verharde paden ook door een donkere tunnel! Er zaten voor mij spannende stukken tussen...

Na Carnia kunnen we weer op de originele route. Een bijzonder stadje waar we door kwamen heet Venzone met zijn oude stadsmuren, erg mooi. Als we hier uit rijden begint het een beetje te regenen of fietsen we door de wolken? Het is eigenlijk geen regen te noemen. Wel zit ik te balen dat het geen zwembad gaat worden vanmiddag, hebben we een zwembad is het weer er niet naar.

Na 76 kilometer en enig speurwerk komen we bij B&B La Vie en Rose in Buja, waar we opgewacht worden door de eigenaar die geen Engels en heel slecht Duits spreekt maar we komen er uit met zijn drietjes. We hebben hem maar niet gevraagd waar dat beloofde zwembad is, was er gewoon niet! Foutje op booking.com?

Als we de tassen op de kamer hebben gezet fietsen we naar de supermarkt die vlak bij zit en slaan wat in voor vanavond. Er is wel een héle ruime tuin waar we onze salade kunnen eten.

Totale afstand 1561 kilometer.

1. Elly van Os:
    7 juni 2019
    Klinkt als een survival tocht vandaag. Succes met de laatste loodjes. 👍🏼👍🏼👍🏼
  2. Anita:
    7 juni 2019
    Ik lees dat het gisteren niet mee is gevallen. Maar deze is weer voorbij en op naar een nieuwe dag. Veel succes en tot vanavond.