Donderdag, 8 juni 2017

8 juni 2017 - Prat de Cest, Frankrijk

Hoeveel soorten wegen zijn er?

We hebben ze vandaag allemaal gehad, van snelweg tot bukken onder de struiken en door achteraf steegjes in de stad.

Maar ik moet vooraan beginnen: Heerlijk geslapen op een heel prima bed in een frisse kamer. Op het terras ontbeten, de fietsen van het toilet gehaald en on route.

We zijn vandaag op verschillende bekende plaatsen geweest, de route liep diverse keren langs het Canal du Midi dat we van voren tot achter kennen van onze eerste fietsvakantie in september 2011. Het komt bij mij over dat het in het voorjaar veel drukker is langs dit kanaal dan in september.

Het was even zoeken wat de navigatie bedoelde, we konden het niet geloven dat hij ons over een paadje wilde sturen waar je nauwelijks over heen kon lopen, laat staan fietsen. We moesten diverse keren onder takken door bukken maar we fietsten rondom in de vlinders, prachtig! In een bocht zit ineens een venijnig hellinkje wat me overviel. Ik kwam er niet tegenop en glij naar beneden ondertussen mijn fiets rechtop zien te houden en verdraai daarbij mijn knie die nog pijnlijk is.

Het pad eindigt bij een sluis waar we even bij blijven kijken. Altijd leuk die bedrijvigheid hoe ze de jachtjes in zo'n sluis zien te krijgen. Langzaam maar zeker komen we weer in de bergen.We komen door Vias, Serignan, stoppen voor een terras in Lespignan en dan leidt Tommy ons kriskras door allerlei steegjes dwars door Narbonne.

De lunch nemen we tussen de vignobles onder het toeziend oog van een mooi paard. Het B&B waar we naar onderweg zijn ligt net buiten Narbonne. Het is een luxe verblijf met een zwembad waar ik zo snel mogelijk wil zijn. Ja, daar sta je dan 1,5 uur te vroeg voor een gesloten poort, en nee, er wordt niet op ons bellen gereageerd. Cinq heure est cinq heure, balen!!

We hebben 6 km voor het B&B eten en drinken ingeslagen voor vanavond, dat wordt er niet lekkerder op in die warmte achterop de fiets. We fietsen een stukje door naar het meer, Etang des Bages waar ik mijn bikini aantrek en waar we  de salade maar alvast opeten.

Om 5 uur terug naar het B&B en kunnen we ons in weelde hullen! Een mooi groot zwembad en jacuzzi voor ons alleen, een prachtige kamer en badkamer, geweldig! Er hangen zelfs badjassen voor ons klaar, en die ligbedden aan het zwembad, het is allemaal even mooi. Tot een uur of 7 hebben we nog heerlijk in de zon kunnen liggen.

Een overpeinzing vandaag over het eten: op een normale werkdag krijg ik om 11 uur al honger, kan ik tussen de middag een half varken op en kan ik 's avonds opnieuw goed eten. Nu kunnen we volstaan met brood en knäckers en 's avonds vaak een salade terwijl we de hele dag in beweging zijn geweest. De keren dat we uit eten zijn geweest krijg ik mijn bord niet leeg. Conclusie: een vol hoofd en een druk leven vreet meer energie dan een ontspannen actief leven met een leeg hoofd.

Dagafstand 80 km, max snelheid 32, 392 hoogtemeters, max klim 7%, totale afstand 1569 km.

Naam van het B&B Pineda D' Estarac in Prat de Cest, een aanrader!

1. Elly van Os:
    8 juni 2017
    Geniet er nog maar van. Voor je het weet zit je er weer middenin hier.
    Klinkt goed. Jacuzzi
  2. Annemarie:
    9 juni 2017
    Oh als ik dit lees krijg ik echt zin in vakantie. Vooral dat zwembad en jacuzzi. Fijn dat jullie ondanks de slechte voorbereiding zo genieten van alles.
  3. Johan van Dijk:
    9 juni 2017
    Na een dag gedane arbeid, weer 80 km is die luxe wel eens mooi. Schitterende foto's. Succes verder.
  4. Ineke:
    9 juni 2017
    O heerlijk Monique om iedere dag weer jullie verhaal te lezen en wat mooi daar zeg met dat zwembad en die jacuzzi! Jullie zijn echte toppers hoor!!
  5. Margo Huizinga:
    9 juni 2017
    Wat een heerlijke plek om bij te komen! Niet nog een dagje langer blijven? Leuke foto's! Ben benieuwd hoeveel jullie dan afgevallen zijn als jullie thuis komen ;-). Geniet van de laatste week!
  6. Henny Marcolina:
    9 juni 2017
    Vooral die foto van die haan sprak mij aan....
    Leuk, die overpeinzing over eten. Ik ben intussen misselijk makend jaloers. Wat een mooie verhalen!
  7. Tante Jo:
    9 juni 2017
    Leuk hoor jullie reis tot gauw