elfstedentocht dag 2

6 september 2021 - Franeker, Nederland

Maandag 6 september

Lekker geslapen, dat wil wel na zo'n dagje, goed ontbijt om 9.15 staan we weer klaar voor vertrek. Eerst nog wat foto's van het Vrouwtje van Stavoren die van gisteravond waren mislukt. We pikken de route weer op en in Molkwerum stappen we al weer af voor wat foto's. Hier volgen we wel even de vaart, de rest van de dag is dat maar zo eens een enkele keer.

Nergens zijn we verkeerd gereden alleen even omgedraaid om toch op het zonnige plein in Workum een koffie met iets lekkers te pakken en in  Bolsward om iets van het centrum te zien. De route liet die letterlijk links liggen wat best vreemd is. Meestal laten ze je toch wel door het centrum of kom gaan.

Tussen Workum en Bolsward worden we even in verwarring gebracht. We wisten  niet dat er ook voor ruiters knooppuntroutes zijn.

In Harlingen gaan we even van de route af voor een picknick aan het strand waar we tegen 13.30 zijn als het heiig begint te worden en zowaar vallen er verderop een paar druppels. Maar voordat we in Franeker zijn schijnt het zonnetje alweer!

Voor we zover zijn hebben we nog even moeten kluunen, een trap in het fietspad, niet zo heel vriendelijk. Ben wil dat vastleggen en houdt zo een man in een  scootmobiel op die ik vraag of hij uit de buurt komt, ik had me voorgenomen de eerste de beste te vragen waarom die prachtige grote vierkante boerderijen allemaal op het voorhuis donkere dakpannen en op de achterkant oranje dakpannen hebben. Hij wist het me niet te vertellen maar Ben dacht dat het woongedeelte wat sjieker zou mogen dan het bedrijfsgedeelte. Dat zou volgens de man best wel eens zo kunnen zijn. Als we verder fietsen zegt Ben " hebben we hem iets geleerd in plaats van andersom".

Het stuk tussen Harlingen en Franeker was het saaiste tot nu toe misschien ook omdat het zonnetje het even af liet weten. Heel Friesland is weids, weider hét weidst. Met heel veel windturbines maar ook met prachtige steden en onbekende dorpjes met soms niet meer dan 4 boerderijen.

Aan de 4 steden van gisteren zijn er vandaag 5 toegevoegd: Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen en Franeker.

Dagafstand  73,50 km.

De route: 60,84,97,96,19,21,20,22,17,04,06,09,10, 11,05,01,04,75,99,27,30,64,14,93,51,54,18,16,15.

1. Anita:
    6 september 2021
    Het is weer gezellig lezen.Wat een toppers
  2. Marijke Jacobs:
    6 september 2021
    Het verslag is weer als vanouds gezellig.
    Klinkt weer erg goed hoor.
    Nog heel veel fietsplezier!!
  3. Elly van Os:
    6 september 2021
    Klunen met fietsop de trap 😂