Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne

10 september 2011 - Béziers, Frankrijk

Na wat oefentrektochten in ons eigen land waardoor we de smaak te pakken hebben gekregen, willen we nu weleens kijken hoe het is om de fietsen met het vliegtuig mee te nemen.  We kiezen voor de reis beschreven door Luc Oteman: Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne. Het lijkt ons het beste om de westenwind in onze rug te hebben dus gokken we erop om van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee te fietsen. Onze voorkeur gaat er naar uit om vanaf Weeze of Eindhoven te vliegen. Na wat gepuzzel wordt het vliegen op Beziers vanuit Weeze, en vervolgens met de trein naar de westkust vanaf Narbonne en na 14 dagen weer terug vliegen vanaf Beziers.
Zo gezegd zo gedaan.
We schaffen bij de fietsvakantiewinkel allebei een flightbag aan waarin onze fietstassen kunnen en fietshoezen om de fietsen in te verpakken. Het inpakken van de fietsen doen we vlak voor het inchecken op de luchthaven. Bij een volgende reis, beslist Ben dan al, gaat hij dit van te voren thuis doen. Een chagrijnige medewerker van Ryanair sjort met Ben zijn fiets om deze door de scanner te krijgen, “nee er hoeft geen lucht uit de banden”...leek ons toch handiger..en na wat gewrik zijn dan toch beide fietsen erdoor. We moeten allebei 3x ! een handtekening zetten dat we Ryanair niet aansprakelijk kunnen stellen voor eventuele beschadiging of verloren gaan van de fietsen! Vanwege een verkeerde voornaam op het ticket duurt het nog een poos voordat we opgelucht en met alleen onze stuurtassen als handbagage door de douane kunnen. De fietsen hebben amper schade en op de kleine luchthaven van Beziers pakt Ben de fietsen uit, de pedalen en de sturen weer op de plaats, tassen erop en fietsen. Pffft.....dat was een heel avontuur!  Over de snelweg, over vluchtstroken met links en rechts voorbij vliegend vrachtverkeer, wat een opluchting toen ik in de verte  aan de overkant fietsers zag rijden, de eerste beste afslag genomen en we zaten direct goed langs het Canal. Maakten toen de afspraak dit traject op de terugweg niet nog eens te ondergaan!   Het is erg warm en we hebben nog geen fietskleding aan dat maakt het fietsen nog wat zwaarder maar het is toch -na het snelwegavontuur- direct genieten! We hebben een prachtig zicht op Beziers en bij de sluizen is het een gezellige drukte. We eten onderweg een meegenomen broodje en trappen door tot Narbonne. We logeren daar in Hotel Regent dat we van te voren thuis geboekt hadden. Alle volgende overnachtingen heeft Ben steeds rond het middaguur met de mobiele telefoon geboekt wat door het koeterwaal Frans regelmatig de nodige hilariteit gaf.
Gereden afstand: 55 km.

11-09-Narbonne - Narbonne-Plage. 45,6 km gefietst

Voordat we aan de fietstocht vanaf de westkust beginnen, willen we eerst de Middellandse Zee gezien hebben en er met de voeten in gestaan hebben...ik heb nog nooit zoveel moeite moeten doen om op een strand te komen! Wat een geklim maar door een mooie natuur die aan Spanje doet denken. Terug was natuurlijk een makkie, we zoefden zo weer naar Narbonne, daar nog wat rond gelopen en bij het station gaan informeren voor de treinreis van morgen.Wat gegeten bij de Italiaan en terug naar het hotel.

12-09 Treinreis naar Bordeaux en Arcachon 31km gefietst.

Ruim op tijd voor de trein. Niemand die even helpt of uitlegt hoe we de fietsen moeten plaatsen, ze zijn niet erg behulpzaam die Fransen...Het is een lange tocht, dwars door Frankrijk, we hebben gereserveerde plaatsen maar helemaal optimaal werkt dat toch niet. We missen net de aansluiting naar Arcachon en moeten een tijdje wachten op de volgende,  eten ondertussen een broodje. De trein naar Arcachon is  heel modern , de fietsen moeten erin opgehangen worden -zie foto. Het is even zoeken naar het hotel, maar wat een plaatje! We hebben niet veel tijd om daar lang bij stil te staan, tassen naar binnen en op pad, we willen de hoogste duin van Europa, Dune de Pilat, zien en beklimmen. Wat een magnifiek gezicht, wat een immense bult zand! We maken heel veel -veel te veel- foto's maar het is ook zo mooi. Aan de ene kant de oceaan aan de andere kant een groene oceaan, wat een bossen. Het is een hele klim naar boven maar zeer zeker de moeite waard!  Er loopt ook een bruidspaar naar boven, zij op de blote voeten, voor de bruidsreportage. Een stuk verderop even op het strand gezeten en ook hier met de voeten door het water en daarna van de ondergaande zon zitten genieten op een terrasje.

13-09 van Arcachon naar Bordeaux 69,5 km gefietst.

Na het ontbijt wat in Frankrijk niet veel voorstelt starten we dan echt met onze Tocht!
Dit stuk staat niet in het boekje beschreven (de beschreven tocht begint/eindigt in Bordeaux) en was niet zo geweldig maar wij hebben het zo gepland omdat we graag van kust tot kust wilden fietsen. Bordeaux is een grote, drukke stad waarin heel wat valt te bekijken. We lopen er rond en strijken op een terras neer om uit te blazen. We overnachten in Hotel Stars.

14-09- van Bordeaux naar La Reole 70,6 km gefietst

We starten met een ontbijt op de parkeerplaats van de supermarkt vlakbij het hotel. Oké, goed voor een keertje, maar dat is het toch ook niet echt, dan toch maar weer voor de croissants gaan..

We werpen een laatste blik op Bordeaux, maken nog een paar foto's en gaan dan al gauw over de Piste Cyclable Roger Lapébie.

We hebben een stop in het mooie plaatsje Sauveterre de Guyenne, daar hebben we naar de weg naar La Reole moeten vragen. Dat is even klimmen maar goed te doen, later blijkt dit het enige echte klimwerk te zijn geweest van deze tocht (behalve het uitstapje naar Narbonne Plage). Onderweg komen we een overkapte ligfietster tegen. We overnachten in een bijzonder B&B. Een oud mannetje maakt voor ons open en gaat ons voor naar boven, nadat we de fietsen in een erge ruime garage hebben kunnen stallen, leunend op een zwabber waar hij ondertussen de treden mee schoon maakt. Vol staat het daar, bomvol beeldjes,kleedjes,meubelen, heel veel kamers, serre, leefkeuken,biljartkamer, ik weet niet waar we allemaal door heen hebben gelopen, een loei van een badkamer met een bloemetjes plafond, geweldig!  Ook de tuin stond overvol, zie de foto's. En erg gastvrij, eerst een limonade komen drinken, en 's avonds hebben we lekker in de tuin gezeten met onze boekjes en een wijntje. De ligfietster komen we 's morgen bij het ontbijt (hard stokbrood dat gesopt moet worden in een mok koffie zoals onze gastheer, in ochtendjas en op sloffen, ons laat zien) weer tegen. Het is een Belgische op weg naar Italie. Wat hebben die Belgen het toch gemakkelijk dat ze 2 -talig zijn, zij kan gezellig met de eigenaren in het Frans kletsen, wat ons toch wel veel moeite kost.

B&B Le Martouret

15-09 La Reole naar Agen , 86 km gefietst

Wederom een heerlijke tocht langs het Canal de Garonne waarbij we ook grote kiwi plantages passeren. Onderweg bezoeken we de mooie plaats Moissac. Overnachten doen we in Hotel Le Perigord waar we het samen met 1 rolkussen moeten doen, dat heeft dan wel de breedte van het bed, maar toch...

16-09 Agen naar Castelsarrasin,  58,7 km gefietst

Toulouse laten we voor wat het is, we worden een beetje "stadsmoe"als je de hele dag in rustige natuur bent geweest komt de hectiek van een stad, met z'n drukke verkeer op je afgeknald, daar hebben we geen zin in.

Onder de bruggen van Toulouse komen we diverse "huiskamers" tegen....het zal je kind maar zijn..

17-09 Castelsarrasin naar Donneville 90,70 km. gefietst

Hier overnachten we in een huisje als hotelkamer van Hotel d'Enclos, mooi en fijn! Eten halen we bij de supermarkt, waar we wel een eind voor moeten fietsen, maar vinden het heerlijk om een keertje "thuis" te eten.

18-09 Donneville naar Castelnaudry 54,70 km gefietst

Zoals we van tevoren thuis op de 14daagse weersvoorspelling hadden gezien werd dit een regenachtige dag, en jammer maar helaas, dat klopte...Als we goed en wel weer langs het Canal fietsen begint het te regenen. Jassen aan en door.

Ben zijn fiets wil al gauw niet meer verder, de jaagpaden worden modder en dat gaat vast zitten onder zijn spatbord, het is geen fietsen meer. Van de route af en in Castelnaudary bij een benzinestation, onder de overkapping met een emmer water en ramenwisser (!) de fietsen zo goed en kwaad als het ging schoon gemaakt. Ondertussen koelen we erg af, ik op mijn sandalen en korte fietsbroek sta te klappertanden. We besluiten daarop niet verder te gaan en in deze plaats een overnachting te zoeken. Het wordt Hotel du Canal. Als we daar aankomen staat er een groepje mountainbikers hun fietsen schoon te spuiten met een tuinslang, die ze daarna aan ons geven. Onze fietsen verder afgespoten en ook over onze benen die vol met modderspatten zitten. Ik ben zo koud dat het koude water warm aanvoelt! Met kletsnatte schoenen het hotel in....wat zullen die blij met ons zijn geweest..en in een warm bad gaan liggen bijkomen. Later die middag het stadje gaan verkennen en bij een muziek optreden wat gedronken.

19-09 Castelnaudary naar Olonzac,  78 km gefietst

's-Morgens even de buien afgewacht, wat later op de fiets, ook nog even overwogen de trein naar Carcassonne te nemen (ik) maar zoals Ben zei, dan hebben we de route niet helemaal gemaakt...oké....fietsen dus...Tot, en ook nog tijdens, onze stop in Carcassonne regende het, daarna trok het gelukkig weer open en hebben we de rest van onze vakantie geen drup meer gehad!

Carcassonne is toeristisch maar wel erg mooi, weer diverse foto's gemaakt en verder tot Olonzac waar we overnachten in een zeer matig hotel,  Hotel du Parc.

Weer 1 rol als hoofdkussen maar ook een wc die niet doorspoelt, een heel klein kamertje, de was hebben we te drogen gehangen aan de tv-snoer.

Het ontbijt 's morgens konden we buiten nemen...we zaten zo goed als op de markt, ach dat heeft ook zo zijn charme..

20-09 Olonzac naar Cap 'd'Agde  98,40 km

Al fietsende langs het Canal du Midi, over wortels, takjes, dat moet toch een keertje fout gaan..en niet één keertje..nee, 2 keer binnen een paar kilometer is het weer Ben z'n fiets, die een tak tussen de spaken krijgt en waardoor zijn spatbord helemaal omslaat. Repareren ter plaatse en vervolgens handschoenen vergeten...jammer was een verjaardagscadeautje van de kinderen.

Opnieuw komen we over Beziers en trappen we naar boven naar de kathedraal.

Mooi uitzicht, mooie stad waar we ook lunchen.

Leuk is te vermelden dat we vlak voor Beziers op een drukke rotonde ons heel zelfverzekerd tussen het drukke verkeer voegden. Een Engels stel dat wat angstig langs de kant van de weg stond met hun fietsen sprak vol bewondering: “They really  know what they are doing”, en kwam snel achter ons aan...

Het begon al wat laat te worden en we wilden voor de laatste dagen een appartementje huren. Toevallig dat we een toeristeninfo zagen waar een behulpzame (ze zijn er dus wel..) dame voor ons App. Agathea boekte. Ze vertelde hoe we van Vias Plage het kortste daar naar toe konden fietsten en toen met een noodgang dwars door Agde naar de kust om voor sluitingstijd van de receptie daar aan te komen. Gelukt, op het nippertje!  De fietsen de trappen op gezeuld en op het balkon geparkeerd, vervolgens weer terug naar beneden, de receptionist had ons vergeten linnengoed mee te geven, gelukkig dat hij er nog net was! Het was duidelijk einde seizoen, recepties die eerder dicht gaan, zwembaden en winkels die al gesloten waren, maar wij hebben genoten van de laatste stranddagen. Het was heerlijk weer en volgens Nederlanders die daar al jaren dezelfde weken kwamen, was het nog nooit zo goed geweest! Kijk, dat horen we graag!!

21-09

In Cap d'Agde geluierd, gewandeld en in het zwembad gezwommen.Op de boulevard te kijk gezeten met onze voeten in een bak water met visjes, maar wel lekker ontspannend en gladde pootjes gekregen.

22-09 naar Sete op en neer 70 km

Naar de monding van het Canal du Midi geweest, stad bezocht en op het strand gelegen onderweg. Helemaal voor ons alleen, hoe zou dat er een paar weken eerder uitgezien hebben? Terwijl we al fietsend langs het strand het beste plaatsje aan het zoeken waren, kwam daar het Engelse groepje mountainbikers langs gefietst,die we overigens ook in Carcassonne al tegen waren gekomen, duidelijk dezelfde tocht aan het maken!

23-9 naar het strand van Grau d'Agde,  nog een toetje van 18 km.

Bij de plaatselijke VVV, onze receptionist kregen we niet aan het verstand gebracht wat we wilden, een grote taxi voor de volgende dag gereserveerd om ons met de fietsen naar het vliegveld te laten vervoeren. Van een fietsendrager hebben Fransen jamais gehoord.

24-9 Beziers-Weeze

Voor de deur van het vliegveld de fietsen ingepakt en van de laatste zonnestralen genoten. Bij het inchecken kregen we de opdracht om de voorwielen eruit te halen. Gesputter van ons haalde niets uit, “zij waren geen Weeze, hier moet het zo”! Bij terugkomst bleek mijn achterlicht gesneuveld wat de enige echte vervoerschade was van zowel heen als terugreis.

Het was een heerlijke, onvergetelijke vakantie. Voor herhaling vatbaar !

Totaal 826 km gefietst.