Hemelvaart, donderdag 30 mei van Deggendorf naar Passau

30 mei 2019 - Passau, Duitsland

Zitten die twee mooie Santiagofietsshirtjes vanmorgen weer bij ons aan het ontbijt. Lijkt mij toch dat ze een beetje uit de richting zijn...mijn nieuwsgierigheid wint het van mijn Duits idioom en vraag de heren of ze inderdaad onderweg zijn naar Santiago. Nee dat hebben zij twee jaar geleden gedaan. Nu onderweg via Passau naar Wenen. Vanavond weer hetzelfde hotel? Dat niet maar we komen ze in de loop van de dag nog verschillende keren tegen.

De Donau is op diverse plekken buiten zijn oevers getreden en we krijgen de een na de andere omleiding. Buiten dat staan we toch nog voor een ondergelopen fietspad en moeten we een andere route zien te vinden. Een ware puzzeltocht naar Passau, maar een mooie tocht mét zonneschijn!

Om half 12 na 39 kilometer stoppen we voor een bakkie op een terras aan de Donau we hoeven dan nog maar 20 kilometer.

Vandaag voor de eerste keer, met succes, mijn fluitje gebruikt.

Om 13.04 uur maken we bij het bordje Passau een selfie en komen dan bijna een uur later bij het hotel aan. Hè hè wat een gezoek, ondanks de navigatie twee keer de oude stad door gehobbeld tussen al de toeristen door. Das Hornsteiner, een bijzondere locatie die zich niet makkelijk laat vinden. Tot op heden nog geen builen op onze hoofden...

Ook hier zijn de Donau en de Inn op verschillende plaatsen overstroomd en zijn er afzettingen voor wandelaars en fietsers. Passau is een mooie stad we kruisen hem helemaal door en pakken dan een zonnig terras waar we om 17.00 uur nog van de middagkaart kunnen eten.

Het terras loopt goed vol met mensen die elkaar kussen en begroeten zodat ik me afvraag op wie zijn feestje we zijn beland. De hele groep verdwijnt naar binnen en wij lopen na het eten nog een rondje. Nu meer door de moderne stad waar het een gezellige drukte is met veel jonge mensen.

Terug in de oude stad komt er net een processie voorbij onder het gelui van de klokken van de Dom, och dat heeft toch ook weer iets. We zoeken een bankje op de promenade waar het nog steeds zonnig is en waar ik dit verslag ga schrijven en Ben weer een overnachting uitzoekt voor na Salzburg.

Ik krijg net door dat het morgen een stevige trip wordt, dan hoop ik dat we een goede nachtrust krijgen.

Dagafstand 65 kilometer, 1056 in totaal.

1. Anita:
    30 mei 2019
    Wat een gezellig verhaal weer waardoor mijn erfenis van mijn etentje bij de Griek wat afzakt.
    We waren om 18.10 uur bij de Griek waar ik een tafeltje had gereserveerd. Waren daar met Marco en zijn vrouw en kind naar toe. Altijd een geweldige ervaring.
    Vandaag een ellende . 1 uur moeten wachten op voorgerecht. En daarna 1.5 uur moeten wachten op hoofdgerecht. Geloof maar dat ik het achterste van mijn tong heb laten horen. Er was ook nog een tafel met 8 personen die even na ons kwamen en ook zo waren behandeld. Ook zij boos. Verder was er een stel vetrokken toen ze met het eten bij de tafel kwamen. Zij waren zonder betalen vertrokken. Het heeft voor mij ook geen minuut meer moeten duren en ik was vertrokken met betaling van het gebruik en de rest had de ze in hun reet kunnen steken.
    Heb 2x gevraagd waar het eten bleef en dat ik ze tot 20.35 de tijd gaf. Kwamen precies op tijd aan met de borden. Jammerrrrrr. Heb bij betalen laten weten dat ik het een afknapper vond van al die jaren dat we daar komen. 10 jaar.
    Ik was zoöloog boos.
  2. Mariëtte:
    30 mei 2019
    Een Bosschenaar blijft altijd nieuwsgierig!
  3. Margo Huizinga:
    31 mei 2019
    Dat is een hoop water! Hebben wij vandaag niet gezien!