Hemelvaart-Pinksteren

20 mei 2018 - Wetzlar, Duitsland

Donderdag 10 mei, Hemelvaart, vertrekken we rond de klok van 10.00 naar Wetzlar aan de Lahn.

We hebben deze camping uit gekozen omdat hij mooi in het midden ligt tussen Marburg en Limburg, 2 authentieke plaatsen aan de Lahn die we graag willen bezoeken. Het rijden gaat prima alleen is het knoep druk op de parkeerplaatsen bij benzinestations en pas bij de 3e hebben we ruimte om te stoppen voor een bakkie en een broodje. Het laatste uur is onplezierig rijden in de regen, later zal blijken dat dit de enige regen was die we overdag zouden krijgen. Volgens de campinginfo zou er Mittagruhe zijn maar de receptie was bemand en konden we direct door naar onze ruime plaats tussen de heggen.

Campingplatz Wetzlar ligt slechts door een fietspad gescheiden van de Lahn, het is een echte kano-camping door veelal groepen jongelui bezocht. De camping stelt niet veel voor, gedateerd sanitair maar schoon, wij hebben er heerlijke dagen doorgebracht.

Vrijdag 11 mei fietsen we naar Marburg, 104 kilometer

We volgen de Lahntalroute die tot Giessen gelijk op gaat met de R7, een mooie tocht met af en toe wat klimmetjes en een enkele omleiding. Het weer is prima en we komen tussen de middag in Marburg aan waar we de fietsen stallen en als eerste naar de burcht klimmen en wat rondwandelen, Leuke, levendige best drukke plaats met mooie vakwerkhuizen.

Op de terugweg leggen we op een terras aan bij een meer waar druk ge-waterskied wordt, leuk om naar te kijken.

Zaterdag 12 mei wandelen we naar Wetzlar wat ook een leuke plaats blijkt te zijn met een gezellige biergarten op een eiland in de Lahn. Bier und wurst! Vantevoren waren naar de  uitkijktoren geklauterd voor een vieuw dus was het daar heerlijk uitrusten.

Maandag 14 mei fietsen we naar Limburg aan de Lahn. Als we voor een dichte spoorwegovergang moeten wachten, komt Ben er achter dat hij weer-zowat iedere vakantie gebeurt dit een keer-zijn fietshandschoenen op een bankje heeft laten liggen. Hij fietst terug en ik blijf wachten. Tot mijn verbazing worden de spoorwegbomen met de hand bediend. Als ik mijn mobiel pak om dit vast te leggen zwaait de man dat hij daar niet van gediend is. Zou hij zich ervoor schamen? De handschoenen van Ben lagen nog netjes op het bankje, zo druk was het nog niet langs de Lahn.

Een prachtige tocht maar Limburg ligt verder weg als gepland, 71 kilometer, dat is mij te ver om terug te fietsen dus nemen we de trein terug naar Wetzlar. Fietsen mogen gratis mee.

Limburg is best een drukke plaats maar zoals gezegd de tocht er naar toe is een aanrader.

Dinsdag 15 mei maken we een korte tocht naar Giessen, 35 km.

Donderdag 17 mei nemen we al vroeg de trein naar Limburg om alsnog de tocht in tegenovergestelde richting te maken. We vonden het te mooi om het bij een enkele reis te houden.

Zaterdag 19 mei fietsen we naar Dillenburg een tocht van 80 kilometer waar we de Dilltalroute volgen. In Dillenburg is Willem I geboren, de plaats zelf stelt niet veel voor. Op de terugweg maken we een stop in Herborn wat wel een mooie plaats is met veel mooie gebouwen.

Zondag 20 mei, 1e Pinksterdag gaan we weer naar huis met toch bijna 385 droge kilometers op de teller. De Lahn, een mooi landelijk gebied met toch stiekem wat kuitenbijtertje.