Kefalonia 10-6-2018

10 juni 2018 - Kefalonia, Griekenland

Krekels,krekels,krekels, het zou me niet verbazen als ze de hoofdbevolking van Kefalonia vormen. Citroen-sinaasappel-mandarijn-abrikozen en vijgenbomen we zijn ze allemaal tegen gekomen en ook vandaag weer de oleander. Het blijft prachtig hoe die in allerlei kleuren langs de kant van de weg staan te schitteren. Bij het ontbijt treffen we Guido en hebben we gezellig zitten te kletsen. Geen idee hoe laat we weg fietsten, we hebben écht vakantie en hebben geen notie van uur of tijd. Het was weer een prachtige tocht nu vanaf Mousata de oostkant op naar Katelios een tocht van 45 kilometer met op de heenweg verschillende haarspeldbochten en op de terugweg een klim van 7 kilometer.

In het dorpje Pastra stoppen we voor een koffie en thee bij Klios café, een maat van Guido waar hij reclame voor maakt. Naast de (ijs)koffie en thee serveerde ze sesamstengels en 2 glazen water. Waarschijnlijk wist ze hoe droog die stengels waren...Door naar Katelios dat helemaal beneden aan de kust ligt met een soort van boulevard met 3 winkeltjes en 5 terrassen. Het drukste toerisme gebeuren wat we tot nu toe op Kefalonia hebben aangetroffen. Tussen Pastra en Katelios komen we weer langs een waterbron, nu zelfs met diverse kranen en wasbakken. Over het hele eiland zijn blijkbaar diverse waterbronnen waar de loco’s water tappen voor thuisgebruik. Weer wat geleerd, vanmorgen bij het ontbijt had ik met Guido over gisteren gehad, dat we zagen dat al die flessen vol gemaakt werden. Vanaf de kust moeten we weer stevig omhoog en de laatste kilometers rijden we op hetzelfde stukje weg als vanmorgen door diverse dorpjes waaronder Simotata waar onze steun en toeverlaat met zijn gezin woont. De hele dag hangen er dreigende wolken boven ons en tegen de bergen aan. We zijn gewaarschuwd dat als het mocht gaan regenen de wegen spekglad worden, daar zitten we niet op te wachten maar gelukkig blijft het droog en dat de zon af en toe achter een wolk verdwijnt vinden we beslist niet erg. Dat gebeurt uiteraard niet als we zo aan het klimmen zijn en het water bij mij op de rug staat en bij Ben in zijn ogen loopt waardoor hij zelfs een keer af moet stappen.

Bij het appartement aangekomen eerst even een bakkie, de fietskleding uit spoelen, de badkleding aan en opfrissen in het zwembad. En ja, als we dan op de zonnebedjes liggen vallen er zo waar een paar druppels regen. Voordat we aanstalten maken om op te breken is het weer droog en komt de zon weer te voorschijn. Dit is wat er bedoeld wordt met af en toe een bui. Ook vanavond weer bij Stamna gegeten waar we als een vaste klant begroet worden en er naar onze dag gevraagd wordt. Heerlijke stifado op en Ben een specialiteit van hier, vlees in deeg, een prima adres en de enige hier in de buurt, ze doen goede zaken. Wat ons dan weer doet afvragen waarom de etage op het restaurant niet afgebouwd is. Vraagje voor Guido. Niet alleen hier maar overal komen we skeletten van bouwen tegen, sommige met enige activiteit maar het merendeel staat er bij als of er al jaren niet naar omgekeken is.

1. Kees en Tonnie:
    11 juni 2018
    Best Ben en Monique, wat leuk dat jullie nu in Griekenland aan het fietsen zijn, wij hebben vorig jaar het rondje Peloponnesos van Paul Benjaminse vanaf Korfoe over Athene terug naar Korfoe gefietst. 'n prachtige route, wel zwaar maar erg van genoten.
    Wij hebben gisteren de Route Euro Velo Atlantic Coast in Portugal van Porto naar Sto Anthonio aan de Spaanse grens beëindigd en rusten nu nog 2 dagen uit in Faro, om woensdag terug te vliegen naar Eindhoven. Onderweg hebben we jullie reisblog van Portugal gelezen en soms wat tips hieruit opgepakt. Wij hebben net erg genoten van deze fietstocht en hopen dat jullie ook net zoveel genieten van jullie fietstocht in Griekenland als wij vorig jaar gedaan hebben.
    Groetjes van Kees en Tonnie uit Rijkevoort
  2. Klaas:
    11 juni 2018
    Het ziet er allemaal weer fantastisch uit! Vooral door gaan :-)