Kefalonia 11-6-2018

11 juni 2018 - Kefalonia, Griekenland

Zó en nu waren die luie Hollanders eens een keer als eerste aan het ontbijt. We hadden zowaar de wekker gezet omdat het plan was vandaag een lange fietstocht te gaan maken mét strandpauze. Op advies van Guido zagen we daar vanaf en maakten we de  Omala Valleiroute van 41 km. die voor het grootste gedeelte uit klimmen bestaat maar O, zo mooi was!

Na 10 kilometer komen we door het dorpje Troianata langs een schattig huisje gefietst waar ze home made lemonade aanbevelen en olijfhouten souvenirs verkopen. We gunnen het de loco’s van harte en leggen aan op dit idyllisch plekje voor een koude citroenlimonade die binnen de kortste keren op mijn rug zit want verder gaat de klim door de vallei naar het klooster Agios Gerasimos. We stappen nogal eens  een keertje af om plaatjes te schieten, het zijn zo’n geweldig mooie ver-en uitzichten op bergen en zee. Langs de kant van de weg staat volop tijm in bloei en ander kruid, wat alleen zo jammer is, dat er ook veel plastic afval, flesjes en blikjes in de berm liggen. Er zou meer respect voor de natuur mogen zijn.

We fietsen door het belangrijkste wijnbouwgebied van Kefalonia, de Robolla komt hier vandaan. De Robollo Coöperatieve Winery missen we, wel nemen we een kijkje in het klooster waarvoor onze armen en benen bedekt moeten zijn. Gerasimos is de patroonheilige van Kefalonia en ligt hier in het klooster begraven. Het graf wordt dagelijks door pelgrims bezocht. De grote kathedraal die bij het complex staat is hét heiligdom van orthodox Kefalonia. Na nog een pittige stijging komt er een afdaling tot in Argostoli. Onderweg nog een keer gestopt om armen en benen even te ontspannen en verderop voor foto’s van al weer een heiligdom te nemen: de Heilige kerk Vavara, dat tegen een rots en in een rivierbedding is gebouwd. Daar overheen loopt een smalle stalen brug waar we over moesten. We komen langs een stuk met cipressen op, ook weer zo mooi maar geen mogelijkheid gehad ze te fotograferen. In Argostoli gaan we over de langste stenen brug van Europa waar we schildpadden zouden kunnen spotten, deze sessie is mislukt.

We vragen twee keer de weg naar Lassi om nog een keer bij Costa te gaan liggen. Dat draait jammer genoeg op een mislukking uit, alle bedjes zijn bezet en op een handdoek zonder parasol houden we maar even vol en al gauw zoeken we onze fietsen weer op die ons overigens erg goed bevallen. Ze fietsen erg fijn, ik heb nog geen zadelpijn gehad en ook Ben een kieskeurige wat fietsen betreft, is ook erg in zijn nopjes met de zijne. Als we vanaf het parkeerterrein komen verbazen we ons over de lange rij taxi’s die daar staan te wachten. Staan die er echt voor de badgasten???

We fietsen terug over de stenen brug om de route in Argostoli weer op te pikken. Of we nog niet genoeg geklommen hebben krijgen we nog een klim van 3 km voor onze kiezen en ik verlang weer naar het zwembad. Onderweg eten gekocht voor vanavond zodat we lekker lang bij het zwembad kunnen blijven en er niet meer uit hoeven. Ook moeten de koffers worden gepakt, we vertrekken morgen naar Agia Efimia voor het tweede deel van onze vakantie. Vandaag hebben we rond de 50 kilometer afgelegd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ineke:
    13 juni 2018
    Prachtige verhalen en foto's weer Monique!