Kefalonia 14-6-2018

14 juni 2018 - Kefalonia, Griekenland

Normaal gesproken kun je aan het einde van een dag zeggen of het een dag met een sterretje is geweest, vanmorgen zijn we er mee begonnen. Ben roept me naar het balkon om te komen kijken hoe in een stukje zee sterretjes aan het dansen zijn, echt een apart fenomeen! Moet er een filmpje van maken om op fb te zetten.

Vandaag zijn we naar Fiskardo gefietst. Onduidelijk hoeveel kilometers we gemaakt hebben, volgens de kaart 30 enkel, volgens een bord 28 terwijl we er toen al wat op hadden zitten. We missen een fietscomputer voor de gereden afstand, de snelheid en om de hoogtemeters na te kunnen kijken.

Het eerste stuk is flink klimmen om weer op de balkonweg te komen daarna gaat het lekker, pas op de terugweg komen we er achter dat we op de heenweg steeds langzaam aan het dalen zijn geweest! Opnieuw een mooi uitzicht op het strand Myrtos en op het plaatsje Assos dat voor ons te diep ligt om het te bezoeken. We zien het duidelijk liggen op een landengte met baaien aan weerszijden en een schiereilandje met een burcht erop.

Eerder hebben we af en toe gerinkel van geitenbellen gehoord maar nog geen geit gezien, vandaag steken ze voor ons de weg over en zwaai ik twee keer naar automobilisten om ze vaart te laten minderen voor deze beesten. Het schijnt dat de tanden van deze geiten glinsteren als goud dat komt door de mineralen die hier in de grond zitten. Nog een leuk weetje is dat de geiten op Kefalonia in de winter nooit water drinken. Ze hoeven alleen hun bek te openen omdat de lucht zo vochtig is vanwege regen en laaghangende bewolking dat ze het alleen op hoeven te ademen. Diverse borden aan de kant geven aan dat de weg waarop we fietsen aangelegd is met Europese subsidie, zo pikken wij daar ook een graantje van mee. Het lijkt overigens wel een snelweg maar door de vele bochten wordt er niet hard gereden en de meeste auto’s zijn huurwagens, dus toeristen die het kalm aan doen en ook van het uitzicht willen genieten. We zijn écht de enige fietsers, op de terugweg zijn we één wielrenner tegen gekomen en toen we vanuit Mousata naar Agia zijn gegaan zijn we die dag een groepje van vier en één eenling vakantiefietser tegen gekomen.

Zoals ik al schreef zoeven we verder en rijden heel gemakkelijk Fiskardo in, een pittoresk en meest noordelijke havenstadje van Kefalonia. Het is een beschermd traditioneel dorp dat inhoudt dat er strenge regels zijn voor bouw en verbouw van huizen. Alle jachten door de Ionische wateren doen dit plaatsje aan. En dat merken wij ook als we van een terrasje afkomen en langs de haven wandelen komt er een stroom mensen ons tegemoet die net van twee schepen gelost worden. Niemand bekends tegen gekomen. Het schijnt dat heel wat leden van internationale jetset hier hebben geslenterd, O.a. Madonna, Tom Cruise en Robert de Niro en na vandaag Ben en Monique van Hees!

Ook vandaag hadden we erop geteld ergens een strandje aan te doen, we zijn er naar eentje gefietst maar dat lag er zo onuitnodigend bij dat we weer omhoog zijn geklauterd en in één ruk door zijn gegaan naar Agia Efimia waar we verderop in de straat een zwembad met bar ontdekten waar we lekker hebben kunnen uitrusten. Daarna terug naar het hotel en de boel pakken. De koffers blijven hier die haalt Guido morgen op en gaan alvast terug naar Mousata, wij reizen verder naar Ithaka met wat bagage in fietstassen. Op tijd naar bed om zeven uur moeten we morgenvroeg al op de fietsen zitten.