Kefalonia 9-6-2018

9 juni 2018 - Kefalonia, Griekenland

Heerlijk geslapen met airco, ontbijtbuffet aan het zwembad met uitzicht op zee, wat een start van de dag! Bij Guido nog even om helmen gevraagd die waren we gisteren vergeten en dan fietsen we weg, zwemspullen in de tas we zien wel hoe de dag gaat verlopen. De wind is gelukkig gaan liggen, de boot die gisteren in de luwte tussen Zakynthos en Kefalonia was gaan liggen is ook vertrokken, dan zal het met die wind wel goed zitten.

We hebben een prachtige tocht van 43 kilometer gemaakt, door verschillende dorpjes met mooie uitzichten op de kust en langs hagen van bloeiende oleanders in verschillende kleuren naar Argostoli en terug naar Mousata. Na een kilometer of 9 kwamen we door het dorpje Kourkoumelati, dit dorp is door 3 rijke broers na de aardbeving van 1953 geheel opnieuw opgebouwd, naast huizen en wegen werd er ook een electriciteitsnet aangelegd, zo behoorde het dorpje bij de eerste drie van Kefalonia met electriciteit. Na een kilometer of 17, voor het stadje Lassi kijken we in de diepte op een mooie baai met strandjes en een terras. De verleiding is te groot dus naar beneden waar we bijna 2 uur zijn gebleven. Wat een perfecte plek! Heel helder water, niet koud en een bodem die heel geleidelijk afliep en golven die ons  af en toe verrasten. Ons op laten drogen en daarna wat gegeten en gedronken op het terras en verder met de tocht.

Door een bosrijk stukje langs de kust langs een camping en vuurtoren waar we een Nederlands stel treffen die ons, en wij hen op de foto zetten. De eerste Nederlanders buiten Guido, het zijn vooral Engelsen die hier op Kefalonia vertoeven. Halverwege een stevige klim stoppen we op een verbreed stukje weg om onze nectarines op te eten. Tegelijk met ons stopt er een auto met twee mannen die een achterbak vol lege waterflessen hebben die ze gaan vullen bij de kraan die hier tegen de muur zit. Zijn dit mensen uit de horeca? Verderop krijgen we een view op het vliegveld waar net een vliegtuig daalde, een treffer want zoveel vliegverkeer is hier niet. Onder de burcht van Agios Georgios slaan we af en hoeven we nog slechts een kilometer of 5 naar het appartement waar het zwembad lonkt. Helaas, er is iets mis met de pompen en de man die het zwembad schoon aan het maken is zegt dat er chemicaliën in moeten en dat het zwembad dan twee uur niet gebruikt mag worden. "Just one minute", smeek ik hem, en natuurlijk is mijn smeekbede niet te weerstaan...snel trek ik een paar baantjes om af te koelen. Ben zoekt liever een plekje in de schaduw met een biertje en ik pak een bedje onder een parasol naast het verboden zwembad. Het avondeten pakken we weer bij restaurant Stamna waar het nu een drukte is, op zaterdag zit er Griekse muziek wat leuk is voor even..gezellig gezeten en lekker gegeten, kortom een dag met een sterretje!