Kefalonia / Ithaka 15-6-2018

15 juni 2018 - Vathi, Griekenland

Het was voorspeld, de tweede week zou veel minder mooi worden als de eerste. Weeronline gaf zelfs 2en en 3en voor onze dagen op Ithaka. Om zes uur met regen opgestaan en voordat we Agia Efimia uit zijn hebben we de jassen aan. Het klinkt gek maar ik vond het wel verfrissend, in het begin.. Als we in Sami de kade oprijden barst het helemaal goed los en schuilen we onder een grote parasol totdat de ferry komt. We willen de fietsen zo stevig mogelijk weg zetten en Ben legt ze aan elkaar met het hangslot aan een buis vast en we gaan boven koffie/thee drinken tot we er achter komen dat geen van beide de sleutel van het fietsslot heeft. Alles nagezocht en ook bij het uitpakken van de bagage in Vathi komt ie niet te voorschijn. We moeten hem of onderweg of in de garage van het vorige hotel verloren zijn. Als eerste vraagt Ben aan een politieagent, die naast ons in het ruim geparkeerd staat, of hij gereedschap bij zich heeft, wat niet het geval is. Dan personeel van de boot opgesnord die met drie keer zagen door het slot is, wat wel heel stoer is pal naast politie!

We gaan als laatste van de boot af, tip Guido, zodat al de auto’s en vrachtwagens ons niet hoeven te passeren. We schuilen even voor de regen onder een overkapping wat we beter niet gedaan konden hebben. Voor onze ogen wordt een klein katje aangereden dat we in doodsstrijd zien worstelen...wat een start van de dag, welkom op Ithaka.

Twee keer hebben we naar appartement Iris moeten vragen, als we wat zoekend rond fietsen vraagt een vrouw, die op een terrasje aan de koffie zit, of we Iris zoeken. Ze blijkt op de uitkijk te zitten en loopt ons vooruit om het te wijzen. Op het kleine stukje er naar toe heeft ze vier mensen aangesproken, dat schoot lekker op. Alle appartementen van Iris hebben een eigen naam, laat het onze nou Estia heten, dezelfde naam als de nieuwe fabriek in Haps, back to reality!

Het appartement is prachtig, alles heel ruim, de huiskamer, keuken, slaapkamer badkamer en zelfs een extra toilet. Ook het balkon mag er zijn waar alles meteen op uitgehangen wordt om te drogen. Eerst wat drinken dan gaan we Vathi in voor boodschappen. Een nieuw fietsslot lukt in de eerste de beste winkel en ook batterijen voor het gehoorapparaat worden gescoord. Verder wat langs de winkeltjes aan de haven gestruind en als we aan een lunch zitten valt het er weer goed uit en openen we een spelletje wordfeud om de tijd te doden.

Je kent ze wel die stelletjes op het terras die allebei verdiept zijn in hun mobiel, nou die doen gewoon samen een spelletje. Als het eindelijk droog is staan we voor een gesloten supermarkt en horen we bij het aangrenzende barretje de Griekse versie van Waarheen Waarvoor. Geloof dat we het voor vandaag wel gehad hebben. 9 km in Kefalonia, 7 op Ithaka daar houden we het bij.

1. Elly van Os:
    15 juni 2018
    Heftig allemaal. En dat op 1 dag !!!
    Aahh dat katje, akelig. Mijn maag draait om.

Net journaal gezien. Jullie zitten duidelijk in de verkeerde hoek van Europa.
    Duim voor jullie dat het beter wordt.
    Gr