Kefalonia/Ithaka 18-6-2018

18 juni 2018 - Mousata, Griekenland

Drie kwartier voor vertrek staan we op de kade voor de ferry naar Kefalonia. Wederom heeft het vannacht geonweerd en volgens Christos gaat het om 9.00 uur regenen. Of het ook zo was geen idee op de boot is het droog gebleven en verder de hele fietstocht.

Opnieuw zijn we de enige fietsers, op die ene in de laadbak van een wagen na, Watje! Als we na wat gestuntel met het fototoestel (ik) in het ruim komen, rijden de volgende passagiers al naar binnen. We hadden helemaal niet in de gaten dat het laden en lossen zo snel ging en de boot meerdere havens aan deed.

Vanaf Sami bekende weg terug gereden via Agia Efimia naar het Myrtosstrand, flinke klim die ons van de week veel minder moeite kosten toen we naar Fiskardo gingen. Het is ontzettend drukkend plakweer, we lopen compleet leeg en pakken dan ook een terrasje om wat te drinken en te eten, het is dan pas 11.00 uur.

Vanaf het Myrtosstrand richting Lixouri gaat het beter, we dalen af of hebben vlakke stukken en het zeewindje geeft enige verfrissing. Vandaag een loslopende ezel op de weg gepasseerd en natuurlijk weer de geiten gehoord en een enkele gezien. Voor de laatste keer Assos gefotografeerd gewoon omdat het zo’ n mooi plaatje is! Voor Lixouri zien we voor ons donkere wolken hangen en horen gerommel in de verte. Ook hier steken we met een ferry over van Lixouri naar Argostoli. De auto’s die van de ferry afkomen zijn kletsnat en onder het varen vallen er vette druppels regen in de zee. Wij staan droog! Als we van boord gaan is het droog maar in Argostoli liggen flinke plassen, dat is een behoorlijke bui geweest.

Van Argostoli naar Mousata is ook een bekende route met flink wat klimwerk, we puffen zelfs nu de zon zich niet laat zien. We stappen af om de Myceense begraafplaatsen te bekijken. Nu staat de poort open eerder zijn we langs gekomen dat deze archeologische vindplaats gesloten was. Er zijn in deze kamergraven meer dan 400 aardewerken vazen gevonden en een groot aantal kleine voorwerpen. De graven zijn van 1350 tot 1100 v Chr. in de rots uitgehouwen. Door naar Mousata waar het zwembad weer lonkt. Guido had vanmorgen laten weten dat onze bagage in de tuinkamer staat. Opnieuw weer een fijne kamer met een flink eigen terras tegen het zwembad aan. Alle logies locaties die we hebben gehad waren voortreffelijk, dat mag worden gezegd.  Gauw de koffers en fietstassen uitgepakt en onze badkleding aan voor de verfrissende duik. Dat is net gelukt voor er opnieuw een flinke onweersbui losbarstte. Hoeveel mazzel kun je op één dag hebben! Moet er niet aan denken dat deze bui ons onderweg overkomen was. Nu onderuit met een biertje voor België- Panama dadelijk uit eten en terug proberen te zijn voordat alle Engelsen hier los gaan. Ondertussen is het weer opgeklaard en hopen we het beste voor morgen, gereden kilometers vandaag: 70.

1. Elly van Os:
    19 juni 2018
    LEUK.
    En wat maken jullie toch veel mee.
    Hopelijk nog wat mooie laatste daagjes in het verschiet.
    Gr.