Maandag, 12 juni 2017

12 juni 2017 - Els Masos de Pals, Spanje

Op ons gemakkie de dag gestart, tassen inladen en naar de ontbijtzaal waar het een drukte van belang is en wij naar een uithoek worden verbannen omdat alle tafels voor een grote groep gereserveerd zijn. Nog even een fles water gekocht en dan starten we met de op één na laatste etappe, wat zijn de weken verschrikkelijk snel voorbij gevlogen, of liever voorbij gefietst!

We beginnen de route direct over fietspaden door een natuurgebied: Natural dels Auguamolls de l' Empordà. Daar zaten we zo'n 15 km in, vervolgens een stukje over een B-weg om verderop weer over te gaan op rustige fietswegen en dan sta je ineens op een strand waar we een heel steil, glad bruggetje over moesten wat ik niet redde. Ik kreeg hulp van een vriendelijke Duitser die me tot boven duwde en me vervolgens het advies gaf meine Bremse zu gebrauchen nach unter, jawohl, vriendelijke man, ik zit al wat langer op de fiets.

Het terrasje op het strand lag er zeer uitnodigend bij dus even een colaatje getankt, en verder. Langs de ruïnes van Empúries echt fietsen zoals ik de tocht voor ogen had, heerlijke fietspaden langs het strand op. Via Albons naar Ullà waar we een foto maken van de burcht in Torroela Montgri, dàt zou weleens het kasteel van Sinterklaas kunnen zijn...Als we dan toch stil staan nemen we ook maar wat te eten en te drinken op een muurtje. Er gaat een sirene en binnen no time is het met de rust bekeken, er komen auto's en kinderen te voorschijn, en hele donkere moeders met hoofddoekjes, de siësta begint.

Een fietser, ik hield hem voor een toerist in zijn sportieve outfit, bleek een onderwijzer te zijn met als hobby fietsen. Hij had al verschillende landen op de fiets gehad en sprak Duits en Engels doorelkaar. Hij complimenteerde ons met onze goede navigatie, een stuk verderop zou de weg gevaarlijk zijn.

We komen langs een golfbaan en iets verder wordt nog een golfbaan aangegeven, dus Jacq en andere golfliefhebbers, niet alleen  zon, strand en cultuur maar ook golfbanen binnen handbereik vanuit El Sueño in Pals, het mooie huis van Rob en Rianne waar je met 6 max 7 personen in terecht kunt.

Wij arriveren er om 14.00 uur, Jan de beheerder is er direct met de sleutel. Tassen leeggemaakt en beneden naar de supermarkt om nog een keer met ongeveer hetzelfde gewicht achterop weer naar boven te sjouwen.

Maar vanaf dat moment is het genieten! Jongens, dit is een paradijs, zie foto's. En wat ik helemaal vergeten was en wat geen grootspraak achteraf is, in het gastenboek heb ik in mei 2011 Rob en Rianne gefeliciteerd met hun woning en erbij gezet dat er voor ons een nieuwe uitdaging lag: op de fiets een keertje langskomen, leuk om terug te lezen en trots dat het waar gemaakt is, jammer dat jullie er niet zijn.

Dagafstand 50 km. max snelheid 33 km, hoogtemeters 245, max klim 16% (2x de bult op) totale afstand 1789 km.

1. Margo Huizinga:
    12 juni 2017
    Top! Nu een paar dagen genieten?
  2. Bep:
    12 juni 2017
    Geweldige prestatie Monique en Ben!
  3. Kees en Tonnie:
    12 juni 2017
    Met veel belangstelling jullie fietstocht gevolgd, knap hoor wat jullie weer gepresteerd hebben.