Maandag 4-5-2015

4 mei 2015 - La Tranche-sur-Mer, Frankrijk

Vanmorgen troffen we bij het ontbijt 2 Nederlandse mannen die gisteravond bij onze fietsen stonden te kijken en de opmerking maakten: " dat dachten we al, dat zullen wel Nederlanders zijn, op de fiets." Zelf zijn ze met de auto onderweg naar Santiago de Compostella om hun vrouwen op te halen die van Madrid daar naar toe aan het lopen zijn, ook kicken..

Voor we weer op de Vélodyssée zaten waren we 12,5 kilometer verder, eerst een fietsenmaker gezocht, die we uiteindelijk ontdekten maar niet open bleek, aldus de vrouw die open maakte, daarna rondjes gereden om de route te zoeken. Hoe eenvoudig zou het zijn als ze (weer die Fransen) de ene kant van de route met een "A" en de andere richting op met "B" zouden bewegwijzeren, zou voor velen een stuk minder stress geven, wat natuurlijk niet voor ons geldt...

Oké en route, voor het eerst mijn sokken en dichte schoenen uitgelaten en sandalen aan, het is tenslotte mei en we zitten in Frankrijk. In begin wat frisjes maar later op de dag, na een bui die we in een lokaal cafeetje hebben uitgezeten, was het goed te doen en ook al was het dan niet zonnig, de 24 graden hebben we gehaald!

Weer heel wat kilometers langs een kanaal op, modderig en slecht te rijden, nadat we een paar kilometers over asfalt mochten zoeven wees het volgende bordje ons weer de modder in, dat zagen we allbei niet meer zitten en hebben toen de Vélodyssée gelaten voor wat ie op dat moment was en op de tomtom verder gegaan. Daardoor ook lekker op kunnen schieten en die verloren kilometers van de ochtend weer ingehaald. Heerlijke weidse uitzichten, veel polder echt fijn gefietst. Onderweg bij de U, een grote supermarkt waar we na één week Frankrijk fan van zijn, wat gegeten en een reserve binnenband gekocht. Door naar La Tranche-sur-Mer, hotel les Dunes waar mij een grote verrassing wachtte: een overdekt zwembad! Ik heb even op 'm moeten inpraten maar ook Ben moest toegeven dat na zo'n fietstocht het heerlijk relaxed is om -eventjes- in het warme water te genieten. Daarna eten gekocht, inderdaad weer bij een U, wat we op het strand hebben genuttigd. Fijn dat we daar allebei meer van genieten dan in een restaurant waar het vele malen duurder is en je moet afwachten wat je op je bord krijgt. Met alle ommetjes, boodschappen en sightseeing is de gefietste afstand vandaag op 91 kilometers gekomen, ondertussen zitten we in Le Vendée en hebben we Charente Maritime, Gironde, Landes en Pyrénées Atlantiques achter ons liggen.

1. K.H. Federowsky:
    5 mei 2015
    het gaat de goeie kant op nu nog wat beter weer
    bij ons wordt het slechter
    succes