Maandag 5 september 2022

5 september 2022 - Straatsburg, Frankrijk

Om half 7 liep de wekker af, dat viel niet mee opstaan na zo’n slechte nacht. Benauwd klein kamertje met een airco die het af liet weten.
Prima ontbijt met alleen (Frans sprekende) gasten in fietskleding, bijzonder dat hebben we niet eerder meegemaakt. Het gekakel viel pas stil toen het weerbericht op t.v. vertoond werd, 31 graden en onweersbuien.
Ons werd gevraagd om de auto te verzetten naar een ander parkeerterrein waar hij de hele week kan blijven staan, op dat moment was het behoorlijk bewolkt maar als we om half 9 vertrekken komt de zon door en is die de hele dag behoorlijk aanwezig geweest. Tegelijk met ons is een hele club bezig hun fietsen klaar te maken maar zij hebben een busje bij zich waar ze hun bagage in kwijt kunnen. Dat is een groot verschil met ons wij fietsen met 4 tassen ieder!

Direct hebben we met een stevige klim te maken en er zullen er nog vele volgen. Nog geen druif te bekennen wel veel maisvelden afgewisseld met lieflijke dorpjes. O.a. Hunspach L’un des plus Beaux Villages de France. Waar we even afstappen om te fotograferen en waar een zeer modern schoon openbaar toilet is. Na Betschendorf duiken we de bossen in en krijgen we een heel stuk vlak natuurgebied waar het heerlijk fietsen was met veel schaduw. Tegen 11.00-en komen we langs een speeltuin met picnicktafels en ook hier weer nette openbare toiletten. Hier drinken en eten we wat en vervolgen we onze route nu langs velden met verdroogde zonnebloemen en een enkel veldje waar ze nog fris staan, hop, appel-en perenboomgaarden. In Niederschaeffolsheim pakken we nog een broodje en zit ik er een beetje doorheen. Het is zo verschrikkelijk warm en die helm op mijn hoofd…pfft…effe onder een boom wat eten en drinken voor we verder moeten klimmen. Achteraf blijkt dat zo’ beetje de laatste klim te zijn geweest.

In Brumath stuurt de navigatie ons een mooi laantje op waar langs beide kanten van de weg afbeeldingen van een schrijver staan met werken van hem. Dan komt de grote verassing en hebben we allebei een Deja Vu, bij Vendenheim komen we langs het Canal de la Marne au Rhin te fietsen en zijn we allebei terug in de tijd langs het Canal du Midi onze eerste buitenlandse fietstocht. Daar fietsen we toch wel zo’n 12 km langs op, tot in Straatsburg waar we langs de achterkant van het Europees parlement komen.

Om 15.15 uur staan we voor hotel Esplanade met 75 km op de teller. Ook hier kunnen de fietsen weer onder in de kelder. Na het douchen en de fietskleding uitgewassen te hebben wandelen we de stad in, wat een prachtige, levendige, gezellige stad is Straatsburg! Een universiteitsstad met veel jonge mensen maar ook met heel veel bezienswaardigheden, schilderachtige geplaveide straatjes, mooie kerken en veel historische vakwerkhuizen. Leuke terrassen op pleinen en op het water. Uiteindelijk hebben we buiten ons fietsen nog 10 km door de stad geslenterd, en hebben we de pijp aardig leeg. En is er ondanks de voorspelling geen drup gevallen.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Anita:
    5 september 2022
    Top van jullie. Weer een leuk verhaal
  2. Tiny:
    5 september 2022
    Zo dat was een pittige dag! Maar wel afwisselend met een fijne afsluiting.
    Super 💪! De kop is eraf. Fijne dag morgen.
  3. Nel:
    Beter dan de 5 km van gisteren
  4. Margo Huizinga:
    5 september 2022
    75 km bij die hitte! Petje af! Het gaat dus goed, zo te lezen. Fijn!
  5. Riky Van Duijnhoven:
    5 september 2022
    Zo dat was een mooie maar pittige route. Lekker biertje dik en dubbel VERDIEND
  6. Riky Van Duijnhoven:
    Mooie maar pittige route. Lekker biertje dik en dubbel VERDIEND