Stedentrip Stockholm met gehuurde fiets

19 juli 2016 - Cuijk, Nederland

Van 14 tot 19 juli 2016 maakten Ben en ik een stedentrip naar Stockholm.

Hoewel dit geen fietsvakantie is doen we er toch verslag van op onze blog.

3 Dagen hebben we er een fiets gehuurd wat ons zo goed bevallenis dat we deze tip andere Stockholmgangers niet willen onthouden.

Wij hebben met Ryanair gevlogen op Skavsta, 100 km van Stockolm. Transfer is goed geregeld met Flygbussarna, een pendeldienst tussen Stockholm en het vliegveld waarvoor we op internet tickets hadden gekocht.

Stockholm is een vriendelijke, kleurrijke, multiculturele stad gelegen op 14 eilanden, dus rondom water met vele bruggen. Door deze ligging valt de drukte mee en zijn er plaatsen te vinden waar je je helemaal niet in een stad waant.

Stockholm doet ons denken aan Parijs maar soms ook aan Budapest met zijn boulevards en zelfs aan Spanje door zijn gekleurde en vele historische gebouwen.

Ierse pubs en Italiaanse eetgelegenheden zijn er ruim aanwezig naast de locale en andere internationale keukens. Ondanks de hoge prijzen voor vooral alcoholische dranken zijn er terrassen in overvloed.

De eerste dag hebben we gebruik gemaakt van de Hop On Hop Off bus en boot waardoor je al een goede kijk op de stad krijgt.

De tweede dag  kochten we een card voor het gebruik van stadsfietsen voor 3 dagen waar we 165 kronen voor betaalden. Dit is veel voordeliger dan het huren een “reguliere”fiets bij andere verhuurbedrijven.

De huur gaat in op het moment dat het pasje geactiveerd wordt. Om de 3 uur moet er van fiets gewisseld worden. Fietswisselpunten zijn ruimschoots voorhanden en deze zijn te vinden via een app die je op je mobiel moet installeren. Erg gemakkelijk in gebruik.

Al fietsend Stockholm verkennen, merk je dat de verschillende high lights niet zo gek ver uit elkaar liggen. Het voordeel, vonden wij, is dat je je sneller verplaatst en makkelijk van het ene naar het andere eiland "hopt" . Op deze manier wissel je het lopen en fietsen  wat af en kom je wat verder buiten het centrum.

1 keer hebben we allebei een wat mindere fiets gehad, ik een krakende en Ben een waarvan de trapper wat scheef zat, over het geheel genomen waren het prima fietsen.

Wel even wennen aan een terugtraprem en slechts 1 handrem, 3 versnellingen die je zo af en toe zeker nodig hebt. Een tas kan voorop op een drager vast gemaakt worden en de zadels waren eenvoudig te verstellen.

Een keertje hebben we misgegrepen, op het dichtstbijzijnde punt was geen fiets voorhanden, op het volgende wisselpunt, een paar 100 meter verderop stonden er genoeg. Ook dit geeft de app aan. De verhuurder houdt het aantal fietsen per wisselpunt goed in de gaten, bij grote drukte worden de fietsen met een busje weggehaald of aangevuld.

Fietspaden liggen door de hele stad en daarbuiten. Door de vele bruggen zijn wij tijdens het eilandhoppen op het verkeerde been gezet en zijn we een keer of 5 dezelfde berg op en af geweest, 3 keer de weg gevraagd. Het kan verwarrend zijn op de eilanden Stora Essingen en Lilla Essingen, de namen maken het er ook niet eenvoudiger op.

Op het eiland Djurgarden was het heerlijk fietsen in het natuurpark met uitkijk over het water. Stockholm is de enige grote stad van de wereld met een nationaal park in de binnenstad.

Op dit eiland ligt ook het pretpark Grona Lunds Tivoli en verschillende musea, waarvan we Vasamuseet bezochten. Zeer de moeite waard . Ondanks de drukte voor het pretpark en deze musea merk je daar in het park niets van. We boften ook nog eens met het weer , het was er heerlijk toeven op een van de terrassen.

Slenteren door Gamla Stan met zijn middeleeuwse gebouwen is een must het tegenovergestelde vind je in Ostermalm, design winkels en de dure winkels, ook leuk om je aan te vergapen.

Niet voor niets is Stockholm de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen, de ongedwongen sfeer, de kalmte en beleefdheid, de veelzijdigheid die de stad te bieden maakt het tot een geliefde uitstap.

1. Diny:
    19 juli 2016