Vrijdag 15-5-2015

15 mei 2015 - Duinkerke, Frankrijk

Vanmorgen in de ontbijtkamer zaten er 2 mannen, apart van elkaar de één in fietskleding, de ander naast mij, in wandeltenue. Wat ik zo jammer vind van Frankrijk is dat je de taal niet machtig genoeg bent om een gesprek te beginnen. Uiteindelijk vroeg ik aan mijn buurman:" do you speak English?", maar hij gaf helemaal geen sjoege, bleef gewoon t.v. kijken De fietser voelde zich direct aangesproken en draaide zich om, om even wat te kletsen. Het was een Duitser die al heel veel door Europa gefietst had. Het enige wat mijn buurman heeft gezegd was "par vélo?" Nee, hallo, waarom denk je dat we zo gekleed zijn..

De fietsen te voorschijn gehaald, bepakking erop en daar gingen ze weer. Geen LF1 zo als ik dacht maar op de tomtom naar Duinkerke. Een straffe noordenwind zowat de hele dag op onze snoet, het was aanpoten. Binnen de 30 kilometer hadden we alweer 590 hoogtemeters overwonnen, pittig tochtje maar erg mooi, mooier dan afgelopen dagen, juist vanwege dat hoogteverschil.

Net buiten Boulogne staat een standbeeld van Napoleon op een hele hoge sokkel. Vroeger keek hij naar Engeland, wat je bij helder weer kunt zien liggen en wat hij graag veroverd zou hebben. Na de Tweede Wereldoorlog hebben ze uit respect voor de Engelsen het beeld omgedraaid met zijn gezicht landinwaarts.
Onderweg aangelegd voor een warme chocomelk, daar hebben we liters van op, zowel warm als koud, maar je fietst daar goed op. Ook nog een picknick in het veld zonder baguette, op dat moment geen bakkertje in de buurt, maar met knackers uit de eigen voorraadtas.

Flinke stukken langs een kanaal op, het landschap begint al Bels aan te doen.
Duinkerke 18 kilometer, yes onze eerste doelstelling komt in beeld. Van Den Helder tot Duinkerke hebben we al in verschillende etappes gereden, nu wordt die lijn dan doorgetrokken tot de Spaanse grens. Maar wat een vervelende laatste kilometers, door stedelijk gebied, een geslinger door de achterbuurten van deze havenstad. De tomtom ingesteld op de boulevard, we hebben geen zin om in het centrum te overnachten, dat hebben we afgelopen september gedaan.

Een overnachting hebben we op dat moment nog niet, er is niet gereageerd op de boeking van gisteravond. Aangekomen op de boulevard de I-pad te voorschijn gehaald, om een boeking te doen moesten weer allerlei gegevens ingevuld worden, ja, rij er dan gewoon naar toe, het was maar 300 meter verderop. Zo gezegd, zo gedaan, receptie open vanaf 18.30 uur, dan pikken we een terrasje tot die tijd. Lekker in het zonnetje, genieten zolang het nog kan! Daarna naar het hotel, Le Transat Blue, net om de hoek van de boulevard, oud maar met een balkonnetje met zeezicht, dus zon tot het laatse moment. De fietsen staan in het restaurant, dat vandaag gesloten is, pal voor de bar. Als het wat frisser begint te worden, douchen en uit eten, voor ons aan de late kant, maar als wij aan de koffie en thee zitten, rond 22.00 uur komen er nog gasten binnen. Lekker uitgebreid gegeten om onze overwinning te vieren, 90 kilometer vandaag, in totaal 1768 weggetrapt.

1. Elly van Os:
    16 mei 2015
    Proficiat toppers.
    Knap hoor !
  2. Riky Van Duijnhoven:
    16 mei 2015
    Weer een geweldig verslagje. Fijn ook nog wat geschiedenisles erbij .Goed bezig beiden.