Vrijdag 8-5-2015

8 mei 2015 - Le Bailleul, Frankrijk

Vanmorgen een drukte bij het  ontbijt, zoveel mensen troffen we 's-morgens nog niet eerder aan, zowel dagjesmensen als Poolse werklui. Ondanks het low budget een prima ontbijt gehad en daarna onze fietsen uit kamer nr. 5 gehaald, ook dat nog : privé parking!

Niet op de route maar wel de moeite om een bezoekje te brengen: Angers, een kilomer of 8 verderop. Een kasteel en een kerk en historische panden, het boekje had het niet gelogen.

8 mei is hier nationale feestdag, de capitulatie van Duitsland wordt dan gevierd, vandaag 70 jaar geleden. We reden tegen een herdenking aan waar we even hebben staan kijken. Ook al versta je er niets van het grijpt je toch even aan, al die militairen in de houding en een stil, respectvol publiek.

Uit de stad wees de tomtom ons over een drukke weg die we een kilometer of 15 gevolgd hebben en waar we al gauw onze buik van vol hadden, maar gelukkig ging het daarna weer door landelijk gebied met wat klimmen en afdalen. Ik heb naar een vertaling zitten zoeken voor de Fourty Shades of Green, waar ze Ierland mee aanduiden, kom met Quarante Teintes de Vert toch wel dichtbij, Frankrijk doet wat dat betreft niet onder voor Ierland, tenminste hier in de streek. Groene uitgestrekte velden en heuvels, wat een weids landschap.

67 kilometers gefietst tot zo ver, we moeten straks nog even op en neer naar een restaurantje een dorp verderop, Crosmiėres dat ligt 3 kilometer van het geweldige B&B waar we nu zitten, Le Croix Verte in Le Bailleul, wat een prachtige stek! En zo leuk, er hing een hartje aan de deur met: Bienvenue Ben van Hees! Mooi optrekje apart van het huis, giga tuin en een Berner Senner en een Jack Russell en een paar scharrelkippen. Twee strandstoelen werden er voor ons te voorschijn gehaald zodat we nog even lekker van dit alles konden genieten in een zonnetje, dat wel wil maar niet zo de gelegenheid krijgt van de wolken...

Om van de wifi gebruik te kunnen maken worden we in de keuken uitgenodigd, wat een prachtige ruimte! Een tafel met 8 stoelen waar je nog om heen kunt walsen, als je al kunt walsen..een super groot fornuis, koelkast en wijnkast, tjonge, jonge..we krijgen thee met zelfgemaakte brownies aangeboden, zeer gastvrije mensen. Wat geapped, blog bijgewerkt en volgende overnachting geboekt, dan op de fiets voor ons etentje. Hoewel we allebei geen honger hadden fietste het 3 gangen diner toch goed naar binnen. Wat ik precies op heb, geen idee en ik wil het ook niet weten maar het smaakte voortreffelijk. Wat bijna onmogelijk was, gebeurt dan toch, we pakken de verkeerde weg terug, en met de wind in de rug en heuvel af ben je zo een eind weg. Op een gegeven moment hadden we het in de gaten, in het donker ziet het er toch allemaal net iets anders uit als overdag, omdraaien en terug, toch nog 77 kilometer gehaald vandaag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade