Vrijdag, 26-5-2017

26 mei 2017 - Valfroicourt, Frankrijk

Strak blauwe lucht, geen wolkje te zien.

Het enige wolkje zit in ons hoofd, onze Floor die vandaag naar de dierenarts moet. Door Klaas opgehaald worden, naar de dierenarts en terug naar pension. Wat sneu, maar wel heel fijn om zo'n goede vrienden te hebben. We maken het goed met jullie, jongens!

Ook vandaag weer voor 9-en op de fiets en bij de eerste benzinepomp kopen we een fles water. Daar zijn we niet de enige! Een hele clubmotorrijders staat daar de boel te blokkeren. Zo stoer als ze zijn vraagt een van de vrouwen of ze een foto van ons zal maken.

Vlak voor Villacourt merkt Ben dat één van mijn tassen op half 11 hangt. Afstappen en voor de tweede keer deze reis mijn tas op straat uitladen. Aardige mevrouw voor wie d'r huis we staan vraagt of ze kan helpen. Ondertussen heeft ook Ben een tas uitgeladen op zoek naar een schroevendraaier, maar zij heeft er een die beter past.

Het was opnieuw heerlijk vandaag, alsof we continue door een ansichtkaart fietsen. Door vele slaperige dorpjes met als enige activiteit die van landbouwers op hun tractoren. Het enige levendige stadje is Charmes aan de Moezel met een camping en jachthaven. Daar even afgestapt voor een bakkie met gebakje en verderop bij een grote super eten ingeslagen voor vanavond.

We hebben geen idee waar we terecht komen, we kunnen maar voorbereid zijn. Zo komen we met nog meer extra bagage voor een afdaling van 13% te staan die we écht niet gaan nemen. Een gast in een tractor die we voor laten gaan, kijkt nog eens achterom wat wij gaan doen. Ja doei, nous ne sommes pas fou! Het lopen was zwaar, een zware fiets tegenhouden bij een temperatuur van 34 graden, maar ook deze hindernis weer genomen.

Onderweg worden we op de hoogte gehouden over het wel en wee van onze Floor. Voor het eerst wild moeten plassen (ik), Ben was eerder deze week al in nood gekomen. We fietsen langs velden vol met boterbloemen en ik kan de verleiding niet weerstaan er midden in te gaan liggen. "Gij bent mun botterbloem mun 40+"

Een half uur voor het einde van deze trip pauzeren we nog even op een idyllisch plekje voor een knäcker en wat drinken en staan dan goed 15.45 uur aan de deur bij Les Mesanges in Valfroicourt. Een heel mooi onderkomen met een erg rap Frans sprekende dame die ons de kamer wijst en direct ook vertelt waar de bagage móét komen te staan maar die daarna voor een lekker bakje thee zorgt. Van haar man krijgen we een flinke schaal Zuid Franse kersen, die hij die ochtend,een kilometer of 400 verderop eventjes was gaan halen, en hij helpt Ben om naar een overnachting voor morgen te zoeken wat echt niet meevalt. Er schijnt iets te doen te zijn in die regio en alles zit vol. Uiteindelijk iets gevonden op 15 km uit de route.

Dagafstand 71 km, hoogtemeters 711, max snelheid 42 (M) 43 (B) max klim 11% totale afstand 544 km.

1. Elly van Os:
    26 mei 2017
    Knap staaltje werk weer vandaag.
    Hoeveel km moeten jullie totaal fietsen ?
  2. Margo Huizinga:
    26 mei 2017
    Floor was weer heel blij Klaas te zien. Ze plaste zo veel dat hij zich na die tijd moest douchen. Gelukkig was het al beter met haar oren. Komt vast goed! Wat een avonturen beleven jullie weer!
  3. Johan van Dijk:
    27 mei 2017
    Het is bij ons nu net zo warm als bij jullie, rond die 33 graden. Dat is af en toe afzien. Ik dacht er zal wel een foto bij zitten daar in die boterbloemen? Ms komt die nog. Succes verder.