Vrijdag, 9 juni 2017

9 juni 2017 - Argelès-sur-Mer, Frankrijk

Alles is hier groots, mooi en luxe, zelfs het ontbijt bestaat uit meer soorten beleg dan we alle andere dagen hebben gezien. Verschillende soorten kazen, worsten en vlees, yoghurts en fruit, het kan niet op. Op andere plaatsen bleef het slechts bij twee verschillende smaken jam.

Ondanks al die luxe en verwennerij nemen we ook hier geen rustdag die hebben we gepland voor als we over de Pyreneeën zijn. En dat zal morgen gebeuren, ze liggen nu dreigend voor ons, in Argeles sur Mer.

Mijn knie is er vandaag niet beter op geworden, zou een boottocht niets zijn om in Spanje te komen?

Over de eerste 1,5 km hebben we vanmorgen een half uur gedaan! Iedere keer opnieuw is het even uitvogelen welke kant we op moeten. Ben rijdt heen, Ben rijdt terug, ondertussen op de navigatie kijken wat die aangeeft. "We moeten hier naar rechts, maar volgens mij komen we dan op dezelfde weg uit die naar het meer leidt." Ja, dat klopte precies, maar een weg eerder afslaan had ons veel gesjouw gescheeld.

Een kwestie van de TomTom verkeerd interpreteren. Niks als keien en steil omlaag en omhoog, we hebben de tassen van de fietsen gehaald en een paar keer op en neer  moeten sjouwen over die akelige helling. Dat was direct zweten ondanks dat het een bewolkte dag was. Daar waren we -op de fiets- eigenlijk stiekem blij om, later bij het hotel was het wel jammer dat we daarom geen gebruik van het zwembad hebben gemaakt.

Het eerste gedeelte van vandaag was weer veel op en neer met mooie uitzichten over verschillende grote meren, nog een flink gedeelte van het meer waar we gisteren aan gerust hebben, Étang de Bages et de Sigean. Étang de Lapalme en het Étang de Leucate ou de Salses, het enige meer wat toeristisch aandeed. Het tweede gedeelte was wat saaier, veelal over fietspaden langs de kust. In St. Cyprien-Plage, wat een levendige badplaats lijkt, pikken we een terrasje . Voor onze neus stopt een politiewagen die de auto in zijn achteruit zet om twee fietsers toe te spreken en daarbij zo goed als tegen de auto achter hem rijdt, die kon net op tijd in zijn achteruit.

Diverse keren langs snelwegen op moeten fietsen. Daar kwam op een gegeven moment een jonge vrouw op hoge hakken haar klapstoeltje uitklappen. Gisteren heeft Ben ook een aanbod gehad van een dame die in het bos zat. Wat is de natuur toch mooi! En maar goed dat deze vakantie all inclusive is.

We zitten nu in Argelès-sur Mer, een badplaats van vergane glorie en kermisattracties, Le Maritime heet het hotel wat een grote garage onder het gebouw heeft waar de fietsen veilig staan.

Dagafstand 85 km, max snelheid 32 km hoogtemeters 362, max klim 8%, totale afstand 1653.

Ben heeft net de laatste boeking gemaakt, we blijven 2 dagen in Rosas dan gaan we een paar dagen naar El Sueño in Pals en de laatste overnachting hebben we in Girona waar de fietsen door Soetens opgehaald worden. Maar eerst morgen door de Pyreneeën, wie met ons meeleeft: steek gerust een kaarsje aan!

1. Margo Huizinga:
    9 juni 2017
    Heel veel succes morgen. We duimen voor jullie!
  2. Elly van Os:
    9 juni 2017
    Ik steek de flat hier morgen in de fik.Speciaal voor jullie. Heel veel succes en vooral sterkte toegewenst.
    Wat een doorzetters !!!
  3. Bep:
    9 juni 2017
    Heel veel succes gewenst morgen ik zal zeker een kaarsje voor jullie branden!

Groetjes,
    Bep
  4. Annie Manshanden:
    10 juni 2017
    Heel veel succes en sterkte morgen. Pas op met die hoge pukkeks!
  5. Gerry Kremers:
    10 juni 2017
    Succes met de auto vond ik het al erg. Maar met de fiets!!!!