Woensdag 7 september 2022

7 september 2022 - Colmar, Frankrijk

Vergeet wat ik afgelopen dagen over klimmen heb geschreven, dat stelde met vandaag gezien niet erg veel voor! Maar laat me vooraan beginnen.
Voor vanochtend hadden we geen wekker gezet, onze bedoeling was een korte tocht naar Colmar waar we dan ruim de gelegenheid zouden hebben om de stad te bezoeken. En dan konden we best een uurtje later op staan, zo gezegd zo gedaan. Alleen als ik vanmorgen vooruit kijk op Buienalarm zie ik dat voor morgen stevige buien met hagel voorspeld worden, net als wij de hoger gelegen schilderachtige plaatsjes op het programma hebben staan. Voor de geboekte overnachtingen maakt het niet uit of we links of rechtsom gaan, dus gooien we de route om en gaan we de bewegwijzerde wijn fietsroute volgen wat betekent: omhoog!
Om half 10 zitten we op de fiets, het is al direct warm. Er wordt volop geoogst, we komen veel tractoren en wijnplukkers tegen. We stappen af om Bergheim te bekijken en daarna Ribeauville, de plaatsjes liggen allemaal niet zo ver uit elkaar. Tussen Hunawihr en Riquewihr krijgen we een klim waar het me met geen mogelijkheid lukt daar tegenop te komen, ook Ben stapt even later af. Gelukkig kunnen we een heel stuk onder de bomen lopen, zelfs de fiets met bepakking omhoog duwen valt met deze temperatuur niet mee. Ook na Riquewihr, wat een prachtig plaatsje is dat veel toeristen trekt, stap ik nog een keer af.

Niet alleen klinken de plaatsnamen Duits en eten ze er pretzels en zuurkool, met de Duitse taal kun je hier ook goed terecht, wat ons wat gemakkelijker afgaat, helemaal niet gek als je bedenkt dat het gebied vier keer van Duits Frans is geworden.
In Kaysersberg treffen we een idylisch picknickveldje onder de wijngaarden waar we even rusten en dan is het niet ver meer naar Colmar waar we om kwart over twee aankomen, toch nog tijd genoeg om te sightseeing-en maar met een paar zware benen!

Na de dagelijkse riedel van douchen en fietskleding wassen vragen we  bij de receptie om een stadsplan (in het Duits) en tuigen we de stad in. Niet zo chic als Straatsburg maar zeker ook de moeite waard met zijn ( tres) Petite Venice, historische gebouwen en vele terrassen waar we even gebruik van maakten om te schuilen voor een flinke hoosbui.

In alle plaatsen waar we geweest zijn komen we ooievaars tegen, als muurschildering, op aardewerk en natuurlijk in souvenierwinkels als knuffels. De Elzas schijnt een fijne streek voor deze vogels te zijn en ze worden gezien als brenger van goed nieuws en als teken van welvaart. Als ik ze zie hangen met een gele tas om hun lange nek kan ik er niet omheen en moet ik er een kopen. Insiders snappen waar ik heen wil, voor de overige bloglezers maak ik even van de gelegenheid gebruik reclame te maken voor Nicole die vorige week haar debuutsingel heeft uitgebracht die heet: “ Gele Tas” en te vinden is op YouTube onder Nicole Ivana. Zo weer een stel 👍 erbij Col ☺️
37 zware kilometers op de teller en 343 hoogtemeters.
En nu maar zien wat het weer morgen gaat doen, wij hebben vandaag in ieder geval kunnen genieten van mooie plaatsen en mooie uitzichten.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Anita:
    7 september 2022
    Wat een goeie keuze heb je gemaakt. En wat knap weer. Ik ken dat gevoel om de fiets naar boven te moeten brengen ipv dat de fiets nou brengt.
  2. Egbert:
    7 september 2022
    Mooie foto,s !! Leuke plaatsjes!
  3. Margo Huizinga:
    7 september 2022
    Wat een prachtige plaatsjes, je waant je een paar eeuwen terug.
  4. Erik:
    7 september 2022
    Schitterende streek met pittige heuvels/bergen.
    Jullie zijn helden. Op mijn e-bike haak ik al af. Wij zitten nu in de Moezel dus de vakwerkhuizen zijn heel herkenbaar. Veel plezier nog.
    Erik
  5. Nel:
    8 september 2022
    Wij waren in het jaargetijde dat alle nesten vol zaten met jonge ooievaars, dan zijn het er heel veel. Succes met de hellingen
  6. Elly van Os:
    8 september 2022
    De gele tas, hoe toepasselijk inderdaad.
  7. Klaas:
    Mooie foto’s weer 👍
    Zou er zo naar toe willen, maar dan niet op de fiets 😜😎