Zaterdag 1 juni 2019 van Burghausen naar Salzburg

1 juni 2019 - Salzburg, Oostenrijk

Dat is apart, een blaffende hond op de gang horen als je uit je hotelkamer komt. Floor is veel in onze gedachten en vandaag zagen we dat er door de kennel op Facebook een foto van haar gepost is, juist als we in een hondvriendelijk hotel zijn. Je kunt hier zelfs een hondenmenu bestellen en bij het ontbijt hadden twee stellen een hondje bij zich.

Ik maak een foto van de navigatie die de klim van vandaag aangeeft. Het plaatje lijkt erger dan het was. O.k. de jassen zaten na 5 kilometer al achterop dat wel, maar de klim viel reuze mee. We fietsten vooral door bossen waar de zon lekker gefilterd werd. De bossen uitkomend zagen we echte bergen liggen, ja daar zijn die in Duitsland toch maar heuvels bij.

We volgen de Salzach zo’n 40 kilometer naar Salzburg, af en toe gaat het door een plaatsje. O.a. door Oberndorf waar het lied Stille Nacht, Heilige Nacht geschreven is en waar nu een kapelletje staat ter ere hiervan.

Na 60 kilometer, het is dan half 2, komen we bij het hotel aan waar we pas om 3 uur mogen inchecken. De bagage kunnen we wel achterlaten en we fietsen een stuk lichter de stad in.

We eten een broodje op de Domplatz en zoeken dan de Mirabellgarten op waar een scène van de Sound of Music opgenomen is en ik nog een keer vastgelegd wil worden met de bekende beelden. Die Sound of Music, a part of my life...Nu zit er een orkest te spelen waar we een tijdje bij hebben staan genieten.

Onze eerste Oostenrijkse overnachting is tot zo ver geen succes, het personeel is niet echt vriendelijk, we moeten voor de eerste keer in twee weken de paspoorten laten zien, de kamer is erg basic voor een hoop geld met haren van de voorganger in de badkamer.

Maar goed het is maar voor een nachtje...

Nadat we gedoucht hebben lopen we de stad in, de fietsen staan in de garage. Het is nog steeds erg druk met heel veel vooral Japanse toeristen. Lachwekkend zoals ze in een groep aankomen lopen en allemaal tegelijk van hetzelfde pand een foto maken. Ik moest van een klein meisje met een heel groot fototoestel een foto maken, jong geleerd...

We komen in een Biergarten terecht voor ons biertje en eten daar gelijk ook wat. Nog wat gelopen en op een bankje in de zon gaan zitten maar dan begint Ben zijn been weer op te spelen dus zoeken we het hotel weer op om uit te gaan rusten.

We hebben de Tauern Radweg nu ook klaar en beginnen morgen aan boekje nummer drie, de Alpe Adria Radweg, dat is de route waar het ons eigenlijk om te doen is van Salzburg naar Grado. Dit was een mooie opwarmer van twee weken, het echte werk gaat nu gebeuren.

Heb ik de naam van ons onderkomen nog niet vermeld, Hotel Neutor Express, ik zou het niet aanbevelen.

Gereden kilometes 60, totaal 1214 kilometer, hoogte meters 263.

1. Margo Huizinga:
    2 juni 2019
    Mooie foto's, Monique. Wij hebben vandaag ook een brug gezien!
  2. Riky Van Duijnhoven:
    2 juni 2019
    Mooi verhaal en prachtige foto's
    Verwen Ben maar dan is zijn been zo weer beter 😉