zaterdag 14 mei 2016

14 mei 2016 - Frederikshavn, Denemarken

Zaterdag 14 mei 2016

Dik een uur naar de wind liggen luisteren in een duistere caravan, uiteindelijk de moed gevonden om te gaan joggen, blijkt het gewoon zonnig te zijn met een stevige bries maar in de caravan leek het veel heftiger. 3 kwartier gejogd bijna 7 kilometer langs de zee en over het palmenstrand dat nu helemaal ingericht is, pure kitsch natuurlijk, maar deze kitsch kan ik wel waarderen. Helemaal in mijn uppie tussen de palmen in het zonnetje dan neem je die wind toch voor lief.

Op de camping blijven hangen, wasje gedaan, verslag bij werken en wat lezen. Er hangen wat donkere wolken waar een klein spatje uit is komen vallen, de eerste paar druppeltjes van deze vakantie, maar het houdt ons niet tegen om zo toch weer op de fiets te stappen om toch voor de buitenlamp te gaan. Dus op naar campingwinkel we weten nu dat er een tunneltje onder de snelweg is. We zoeven er heen met een snelheid tussen de 25 en 33! Helaas, een uur te laat op zaterdag sluiten ze om 13.00 uur, maar we krijgen nog een kans want 2de Pinksterdag zijn ze ook open. Kunnen we nog terug voor onze Deense Design hanglamp. Dan gaan we Bangsbo bezoeken daar zitten we nu toch in de buurt. Tegen de wind in, dat betekent op halve snelheid van de heenweg. Bangsbo is een natuurpark met museum en botanische tuin waar we met de fiets aan de hand door heen wandelen, het is mooi maar niet aan ons besteed. Door naar Strandby, een vakantiedorp en haven aan de andere kant van Frederikshavn, waar nog niet één terrasje te bekennen is, dat lieg ik d’r was er eentje maar dat lag er zo uitnodigend bij dat we dat drankje op ons eigen stekkie  gaan nuttigen. Toch weer 40 km op de teller erbij. Ook nu weer na het eten even over het strand gelopen, de koffie nemen we heel knus in de caravan het is te fris om nog buiten te gaan zitten. De temperatuur is gehalveerd vergeleken met begin van de week maar toch is het nog een vrij zonnige dag geweest.