Zaterdag 20 mei 2017

20 mei 2017 - Roetgen, Duitsland

Om 8.15 uur vertrekken we met de auto richting Roermond. Klaas is zo vriendelijk om ons een eind op weg te helpen. Voor Venlo is er een omleiding die ons richting Eindhoven stuurt wat toch wel voor een vertraging van 3 kwartier zorgt. Klaas vond het geen bezwaar om 34 km door te rijden tot Heerlen waar we op knooppunten naar Aken kunnen.

Aankomst Heerlen: 9.50 uur In een zijstraat vlakbij het stadscentrum worden wij en de fietsen afgezet. Tassen erop en richting station waar we het knooppunt op kunnen pikken en van het toilet gebruik kunnen maken. Daar krijg ik een vreemde beleving, als ik boven het toilet hang komt de bril automatisch naar beneden. Wat gebeurt er allemaal achter mijn rug? Ondertussen staat Ben zijn eerste praatje met twee stadswachters te houden die ons de weg wijzen naar Aken.

Als we op route zijn vragen we aan twee fietsers die ook voor het stoplicht staan of we op de goede weg naar Aken zitten. Jawel is het antwoord, alsmaar rechtdoor maar het is èrg, èrg ver..., OK, dankjewel, en maar niet verteld dat we onderweg naar Girona zijn...

Door en over behoorlijke Limburgse heuvels gefietst gedeeltelijk op knooppunten gedeeltelijk op de navigatie en komen om 12.45 uur in Aken aan. Ook op dit station van het toilet gebruik gemaakt en voor het station op een bankje lekker in de zon onze broodjes gegeten. Even de stad ingelopen om de Dom en het oude stadhuis te bekijken. Sfeervolle, drukke straatjes. Vervolgens de Vennbahn proberen te vinden wat mislukte, pas als er 44 km. op de teller staat vinden we de route voor de laatste 13 km.

Hoe en waar het mis is gelopen blijft voor ons een vraag maar we bereiken Roetgen door een flink stuk langs de hoofdweg en een klein stukje door bossen en de laatste kilometers zoals gezegd over de Vennbahn te fietsen.

Diverse keren een natte rug, de lange broek was al voor Aken uit en tijdens een stevige klim verdween mijn jasje achterop.

Prima fietsweer gehad, wel wat wind en rond 12.00 uur een verdwaalde druppel regen, verder wat bewolkt maar ook geregeld zon. Die er voor zorgt dat je zin krijgt in een lekker glas bier op een terrasje. Helaas we sloegen rechts af in plaats van links richting het centrum van Roetgen. "Ach", zegt Ben, " Het hotel zal ook wel een terras hebben"... We klimmen het laatste stuk naar Unter der Linde en wat blijkt, het is geen hotel maar een lieflijk huis waar de eigenaresse uit het raam hangt als wij afstappen bij nr.16 en zoekend om ons heen kijken. Ze moppert op Booking.com die haar B&B een hotel noemt en de gasten zo op het verkeerde been zet.

Wij vinden het helemaal prima, een ruime kamer en badkamer, de fietsen kunnen straks in de garage en dat biertje komt later wel. Van haar krijgen we een theetje op de kamer en nadat we gedouched hebben fietsen we naar het dorp om uiteindelijk bij de Italiaan te eindigen voor een snitzel.

Totale dagafstand: 63 km, hoogte meters: 749, max snelheid 38.7 (M) 41,6 (B) max.klim 10%

1. Marieke:
    20 mei 2017
    De kop is eraf! Yesss! Inmiddels het welverdiende biertje genuttigd?
    Liefs!
  2. Klaas:
    20 mei 2017
    Terug ging gelukkig een stuk beter, A73 was is die richting wel open. Heel veel (fiets)plezier en dat bier komt ook nog wel :-)
  3. Riky Van Duijnhoven:
    20 mei 2017
    Alles verliep dan wel niet zoals jullie wilde.Maar voor het verhaal zeker mooi begin.Verdiend biertje !
  4. Nannie:
    20 mei 2017
    Mooi verslag, we gaan jullie weer volgen! Prachtige uitdaging, veel succes en veel plezier samen, kanjers! Groetjes, Jan en Nannie.
  5. Agnes:
    20 mei 2017
    De eerste hobbels (heuvels) zijn genomen en de rest gaat vast en zeker vanzelf , op tijd een biertje en nun snietsel Heel veel succes verder , kijk dagelijks uit naar jullie reisverhalen . Toy toy toy
  6. Elly van Os:
    21 mei 2017
    Een goed begin is het halve werk.
    Veel succes en GENIET.
  7. Annelies:
    Succes
  8. Marijke Jacobs:
    21 mei 2017
    Nou, we hebben wel aan jullie gedacht, tijdens het hapje en de borrel.
    Heel veel fietsplezier, met hopelijk mooi weer.
    Hier wordt het zomers weer, daar waarschijnlijk ook.
    Goede reis!!
  9. Tiny en Marry:
    21 mei 2017
    Heel veel plezier en een prachtige reis gewenst vanuit het Patrijzenveld, en heel veel succes.