Zaterdag 27-5-2017

27 mei 2017 - Vesoul, Frankrijk

Uitgezwaaid door mevrouw en mijnheer vertrekken we om 8.45 uur voor een lange tocht.

Het valt me zwaar vandaag, is het de warmte of begint de vermoeidheid een rol te spelen? Ik heb ook niet zo best geslapen vannacht, het waren prima bedden maar erg benauwd ondanks dat er twee ramen open stonden.

Ik ben in het verslag van gisteren vergeten te melden dat ik door de politie ben aangehouden. De route stuurt ons tegen het verkeer een éénrichtingsweg in. Ben heeft het niet in de gaten, ik zie het bord wel maar wie haar man lief heeft, volgt hem. Roepen had ook geen zin er zaten teveel meters tussen ons in.

Als ik de straat uit kom, rijdt er net een politieauto langs die pal voor me stil gaat staan en een heel verhaal begint af te steken dat ik niet versta maar wel begrijp. Excusé moi, zal het nooit meer doen.

Vandaag zijn we over de Franse waterscheiding heen gekomen, de rivieren die we van af nu tegenkomen stromen naar de Middellandse zee, die van de afgelopen dagen naar de Noordzee.

Buiten de runderen en een ezel hebben we vandaag een haas door de wei zien huppelen, een salamander gezien die de weg over wilde steken en twee vosjes die het van plan waren geweest. Het geluid van kikkers, krekels en vogels.

Pas vlak voor onze eindbestemming van vandaag komen we langs een leuk terras aan het meer met een strandje waar we lekker even neerstrijken. De hele dag niets fatsoenlijks tegengekomen, noodgedwongen tot twee keer toe bij een supermarkt een koel drankje gekocht en ter plekke genuttigd. Opnieuw een erg warme dag, en wat we nog niet eerder hebben gezien of geroken, het asfalt zweet en stinkt op een hoop plekken. 99 km gefietst en zitten nu in Vesoul dat 18 km uit de route ligt.

Morgen fietsen we op de navigatie naar Marnay zodat we niet die 18 km terug hoeven en het is wat korter.

Marnay is het eindpunt van het eerste deel van de Groene Route naar de Middellandse zee, liefhebbers voor het boekje?

Dagafstand 99 km, 751 hoogte meters, max klim 9% , max snelheid. 39 (M) 42 (B) totale afstand 643 km

1. Anita:
    27 mei 2017
    Knap van jullie. Ik volg de Giro en daar is het ook afzien maar die krijgen er geld voor en jullie doen het voor de lol.
    Ook hier veel fietsers die komen overnachten en ontbijten.
  2. Elly van Os:
    27 mei 2017
    Had je bijna in een Franse cel gezeten Monique !
    Gelukkig heb je al je charmes in de strijd gegooid.
    Succes morgen. Afzien idd met die hitte ppfff
  3. Ineke:
    28 mei 2017
    Ik geniet ook iedere dag weer van jullie verslag en dan is het net of ik er ook een beetje bij ben! (Ben!Grappig) en inderdaad respect voor jullie hoor om in deze hitte te fietsen!
  4. Johan van Dijk:
    28 mei 2017
    Petje af voor dit geweldig avontuur. Succes verder richting het zuiden.