Zaterdag 8 juni 2019 van Pradamano naar Grado

8 juni 2019 - Grado, Italië

Wat een ballentent hier, gisteren moeite om binnen te komen en nu een speurtocht voor een ontbijt. Stel je voor een groot chique hotel, zie foto, waar je naar een ontbijtkamer loopt te zoeken zonder een logé of personeelslid tegen te komen! Ik ben degene die de ruimte vind met een koelkastje gevuld met boter, yogurtjes en sappen. Op het buffet een koffieautomaat die niet werkt en wat voorverpakte dingen zoals toast, jam en cakejes. Ben haalt een tafelkleedje van de stapel die er ligt en gaat een tafeltje voor ons dekken. Wat een verschil met gisteren! Als ik naar boven loop om de waterkoker van de kamer te halen komt de gast die ons gisteren heeft ingecheckt uit een kamer. Ook bon giorno, wij zijn vast begonnen.

8.45 uur vertrekken we voor onze laatste etappe het is dan al behoorlijk warm. We fietsen over vlak boerenland soms tussen de druiven die nog maar ienieminie zijn. Waarschijnlijk door het koude voorjaar.

Op advies van de eigenaar van La Vie en Rose, en de Ciclovia Alpe Adiria wordt er doorheen geleid, bezoeken we Palmanova wat me zo lekker bekend in de oren klinkt maar op niets lijkt op zijn naamgenoot op Mallorca. Het is een oude vestiging in de vorm van een ster met 9 punten. We komen binnen door de Porta Udine en rijden zo op het Piazza Grande. Een prachtig plein waar we rondje omheen rijden en door de Porta Aquileia verlaten we het stadje weer. We worden over een paadje van niks geleid maar een stukje verderop snappen we waarom. Mooi plaatje!

Verder naar Aquileia, ooit een belangrijke Romeinse stad, waar een prachtige kerk al jaren staat te pronken, Basilika Santa Maria Assunta. Het is er druk met toeristen, wij stappen alleen af om wat van de buitenkant te fotograferen, het plaatsje heeft buiten wat antieke opgravingen verder niets te bieden.

Over een weg van 5 1/2 kilometer door de Laguna di Grado bereiken we om 12.59 uur ons einddoel Grado. We worden vastgelegd door een Italiaanse wielrenner die zelf ook graag met het bord op de foto wil.

Het zit erop, ons doel is bereikt zonder één lekke band en in etappes die we op een regenachtige zondagmiddag thuis uitgedacht hebben. Enerzijds is de tijd gevlogen, anderzijds lijken de eerste etappes al een hele poos geleden. Dat zal te maken hebben met de overweldigende hoeveelheid indrukken die je op zo’n tocht opdoet.

We logeren hier een paar dagen in een studiootje op vakantiepark Ca’Laguna dat we bereiken na 60 kilometer, wat het voorlopige eindtotaal op 1664 kilometer brengt.

1. Rina Verbiesen-Peeters:
    8 juni 2019
    Kei goed, geniet van jullie verdere vakantie.

Groetjes Wil en Rina
  2. Elly van Os:
    8 juni 2019
    Geweldig !!! Respect voor jullie beide.
    Neem je rust en geniet. Dik verdiend 😘
  3. Wim Grutters:
    Knap
  4. Marijke Jacobs:
    8 juni 2019
    Einddoel bereikt, nu vakantie vieren.
    Het is jullie van harte gegund.
    Ga samen genieten van het niets doen.!
  5. Tiny en Riet:
    8 juni 2019
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel. We vonden het ontzettend leuk om jullie reis te volgen en de blog te lezen! Petje af voor jullie en nu lekker nog een paar daagjes uitrusten. We zien je binnenkort in Haps wel weer en kletsen dan nog even na. Groetjes, Tiny en Riet
  6. Marieke:
    Van harte!! Een diepe buiging voor jullie!! Kus van ons
  7. Anita:
    8 juni 2019
    HE HE. Gehaald wat een bevredigend gevoel. Nu vallen de kilometers in de benen.
    Ga nu nog genieten van de welverdiende rust. Er is ook nu nog veel te zien en af te trainen van het fietsen. Geniet......😂🍷🍺☀️
  8. Nel:
    8 juni 2019
    fijn dat jullie het in goede gezondheid en zonder groot materiaalpech hebben gehaald; nu nog even afkicken aan zee in de zon...
    Wij vertrekken over 2 weken met de fietsen naar Schotland; zal meer vergen van onze regen en kou uitrusting
  9. Ineke:
    8 juni 2019
    Top dat jullie het gehaald hebben zonder al teveel pech onderweg! Ook ik heb genoten van de reisverhalen, heerlijk om te lezen en ook de foto's bewondert. Nu tijd om even lekker te genieten en te relaxen in Grado. Veel plezier nog.
  10. Herman en Dora:
    8 juni 2019
    Gefeliciteerd, weer een mijlpaal in jullie leven .
    geniet nog van welverdiende vakantie .
  11. Annie Manshanden:
    Wat geweldig! Proficiat!
  12. Anneke:
    8 juni 2019
    Wauw, geweldige prestatie!!! 5 dikke kussen uit Amersfoort!
  13. Mariëtte:
    8 juni 2019
    Goed gedaan Monique, en Ben natuurlijk ook. Had ik nooit kunnen denken toen we vroeger op een sukkeldrafje naar de Ijzeren Man fietsten.
  14. Egbert:
    9 juni 2019
    Knap gedaan, Monique en Ben. Moet een heel fijn gevoel zijn dit samen te hebben gedaan. Nu lekker even nagenieten in de zon en aan zee. Nog veel plezier daar! En een goede terugreis.
  15. Riky Van Duijnhoven:
    9 juni 2019
    Die foto van jullie met Grado mag in een gouden lijstje
  16. Anita:
    10 juni 2019
    Het is volbracht. Geniet deze week van de welverdiende rust
  17. Anita:
    10 juni 2019
    ,vandaag geen zeemleer meer aan
  18. Margo Huizinga:
    10 juni 2019
    Toppers! Nu genieten van het niets doen!
  19. Anita:
    En .....? Genoten van de rust??☀️😂