Zaterdag, 3 juni 2017

3 juni 2017 - Richerenches, Frankrijk

Gisteravond naar het stadje gefietst en op een terras bij een Italiaan lekker zitten eten en drinken.

Chabeuil heeft een mooie oude stadspoort die uitnodigt voor een kijkje erachter. Dat bleek een gribus, na de paar restaurantjes was er alleen een soort van achterbuurtje.

Toch weer 4 km extra op de teller en terug naar ons paleisje waar we overigens wel de badkamer na het douchen konden dweilen.

Bij het ontbijt stond er behalve de gewone riedel ook een soort tulband op tafel, een specialiteit uit de streek die we persé moesten proeven. Het was een soort cake met sinasappelrasp, een beetje droog maar het smaakte.

Nadat Ben de kettingen en derailleurs had gesmeerd gingen we weer voor 9en op pad. Over een soort van hoofdweg naar Crest, de eigenlijke route was net vernieuwd en door het grit wat er nog op lag lastig te fietsen.

In Crest was het een drukte van belang. Als we wat foto's staan te maken stapt een Nederlands stel van hun fiets en ik spreek ze aan. Ze staan op een camping in de buurt en weten te vertellen dat er een tweedaags middeleeuws feest in de stad wordt gehouden. We komen nog diverse andere Nederlanders tegen, blijkbaar een geliefde camping.

Iets verderop komen we in een rally terecht. Wat een puinhoop! Het hele verkeer staat vast. Lang leve de fiets we slalommen er ons doorheen.

Na een kilometer of 35 hebben we ons tussen de bergen omhoog gewerkt naar Pas de Lauzun op 504 meter hoogte. Indrukwekkend, machtig en trots op ons zelf!

Steile rotswanden en een watertje dat een meter of 50 naar beneden klettert in een donker gat. Wat volgt is een prettige afdaling van een kilometer of 6 naar Saoû een levendig plaatsje waar het markt is.

Verder door langs een riviertje waar we picknicken. Afwisselend omhoog en omlaag door twee tunneltjes en dan krijgen we opnieuw een klim van 6 kilometer voor de kiezen waarop ik afhaakte.

Het is niet alleen het klimmen maar de hele dag staat er ook nog eens een flinke zuiden wind dus pal op onze neus. Zelfs twee koude Perrier's krijgen me niet meer op gang, de pijp totaal leeg. Lopen ging vlotter dan fietsen.

Na de flinke afdaling snijden we de route een kilometer of 5 af om bij het B&B in Richerenches te komen. Grote en kleine keien, zand en kiezel het was niet te fietsen dus wederom lopen. Ondertussen is het bewolkt geworden en vragen we ons af of we het wel droog zullen houden.

Het was ons niet helemaal duidelijk of we op het juiste adres waren of dat we hier de sleutel zouden krijgen voor een ander adres. Maar hoera we zaten goed, we hoefden niet verder.

We zijn de laatste dagen natuurlijk goed verwend met onze onderkomens maar dit is wel wat sobertjes en nog niet helemaal in bedrijf. Zij een aardig vrouwtje, hij een stugge beer die zich niet meer laat zien dan strikt nodig is.

Ben gaat het dorp in om wat eten te scoren en als we gedouched hebben regent het. Maakt niet uit, languit en bijkomen, morgen Avignon!

Dagafstand 85 km, max snelheid 39, hoogtemeter 965, max klim 9% totale afstand 1230 km.

1. Agnes:
    3 juni 2017
    Heerlijk relaxt Hoever moeten jullie nog ?
  2. Johan van Dijk:
    4 juni 2017
    Af en toe heb je dat wel eens dat de beentjes niet meer willen, dan is lopen de beste optie, gaat vaak nog sneller. Zondag op naar Avignon, succes.