Zondag 2 juni 2019 van Salzburg naar Schwarzach

2 juni 2019 - Schwarzach im Pongau, Oostenrijk

Bij deze duurste overnachting tot zo ver zat niet eens een ontbijt bij inbegrepen. Maar voor €15,- pp is er een all you can eat breakfast te krijgen dat zeer goed was. Ben dan niet te flauw om te vragen of we twee wafels voor onderweg mee mogen nemen. Om ze ongevraagd mee te nemen dat durfde ik niet er werd gepatrouilleerd door een soort sergeante die achteraf heel vriendelijk bleek. Ze haalde zelfs een stuk aluminium folie om de wafels in mee te geven.

Voor het eerst zonder jas vertrokken, om 8.45 uur rijden we weer langs de Salzach en wat boffen we met het weer! Al wekenlang is het hier slecht geweest en nu zonnig en helder, de bergen steken haarscherp af tegen de lucht. En dat is me mooi!!

Geheel terecht werd ik er vandaag door Ben opgewezen, waar denkt ie aan op de fiets, dat Heidi uit Zwitserland komt. Dan kan ik verzekeren dat het “Heidigevoel” grensoverschrijdend is. Zoveel mooie uitzichten gezien. Op een afstand zijn de bergen schilderachtig als je er vlak bij of tussendoor gaat vind ik ze dreigend.

We moeten over een pas die halverwege afgesloten is voor verkeer omdat er stukken steen en rots over de weg verspreid liggen. Vond het griezelig om er toch door heen te gaan, stel je voor dat er nog meer naar beneden komt rollen! Van de andere kant was het erg rustig fietsen het leek wel autoloze zondag.

Tegen 12.00 uur hebben we in Golling gepauzeerd met een gebakje op Benjamins verjaardag nadat we een toeristisch uitstapje hadden gemaakt naar de waterval van Golling. We zijn niet helemaal tot boven de waterval geweest. Wat we gezien hebben was prachtig genoeg en we bedachten dat we vandaag nog wel genoeg te klimmen zouden hebben.

Ook hier in het dorp was het feest, de meeste mensen, jong en oud, liepen in kledingdracht. Ik heb netjes gevraagd of ik van de kinderen een foto mocht maken.

Vlak voor een stevige klim hebben we de vrijgegeven wafels naast de weg staand opgegeten en omdat het zo warm was hebben we in Bischofshofen nog een alcoholvrije bierpauze genomen, we hoefden toen nog maar tien kilometer naar Schwarzach waar we om half vijf verhit aankwamen en moesten wachten tot vijf uur. Regels zijn regels in Oostenrijk!

Ben gebruikt dit half uur om de kettingen schoon te maken en te smeren en ik ga op een trapje zitten voor de kladversie van dit verslag.

Het is een verademing om weer in een frisse, ruime kamer terecht te komen. En wat kan een douche lekker zijn! Vlak voor we naar binnen mogen geeft mijn fietscomputer nog dertig graden aan!

We eten op het terras van het hotel Schwarzacher Hof en gaan daarna naar boven, uitrusten. Morgen wordt het een nog enerverender dag dan vandaag, van de geplande 80 km zo ongeveer de helft “buiten categorie”.

75 kilometer gereden, 582 hoogtemeters, gem.snelheid 14 totale afstand 1289 km.

1. Elly van Os:
    Schitterende foto's hoor.
    Mooie omgeving.
  2. Mariëtte:
    2 juni 2019
    Mooie foto's, de kinderfoto is apart en grappig, die dikke sokken lijken me echt warm!
  3. Nel:
    2 juni 2019
    oejoej... stouterikken! gewoon doorgefietst!, ik had ook niet geweten wat ik anders moest doen.
  4. Anita:
    2 juni 2019
    Oostenrijk is zooooo mooooi . Wij hebben mooie herinneringen dasr liggen. Dat gevoel van de Bergen wat jij hebt ervaren deel ik met jou. Zo geweldig. Ik hoop dat jullie nog leuke dagen ervaren in dat land. Zet hem op. Ik vind het iedere keer weer gaaf om jullie dag te lezen..
  5. Herman en Dora:
    2 juni 2019
    Schitterend Oostenrijk,en dat op de fiets meemaken , wat een energie.
  6. Margo Huizinga:
    3 juni 2019
    Mooie waterval en prachtige bergen!