Zondag 21 april 2019

21 april 2019 - Nieuwersluis, Nederland

Om half 7 loopt de wekker weer af. Vrolijk Pasen, dat wordt een lange Paaszondag! Lekker geslapen en goed uitgerust staan we om 8.10 uur weer gepakt en gezakt klaar voor de tocht naar Nieuwersluis. Wat een rust in de stad, nog gauw een plaatje schieten van wat grachtenpanden. Afgelopen donderdag is de Passion hier opgenomen, er staan nog borden die naar het evenement verwijzen en één van de grachten ligt nog vol met pontons. Volgens de gastheer vier weken werk voor vier uur opnames. Volgende week even terug kijken.

Omdat de pont pas over een paar uur gaat varen zoeken we via de navigatie de brug over de Merwede naar Papendrecht. Daar aangekomen is het tijd voor de mis, het dorp loopt en fietst er op zijn paasbest bij, zwarte colberts, rokken, jurken en hoedjes.

We fietsen op de borden naar Alblasserdam. Ik ben té optimistisch gekleed en na een paar kilometer trek ik toch mijn legging over mijn fietsbroek en mijn dichte schoenen aan die zullen s’-middags weer een keer in de tas verdwijnen.

In Kinderdijk zijn we niet de enigen ook al is het pas half 10. Volop wandelaars, fietsers  en busladingen Aziaten waarvan we er een paar met monddoekjes voor zien lopen. Zijn die nu ziek en bang om ons te besmetten of zijn ze bang van onze lucht? Het schijnt mij dat de lucht boven Kinderdijk toch aardig schoon is. Het heet hier niet voor niets het Groene Hart. Molens, polders, weidse uitzichten, een heel contrast met het omliggende stedelijke gebeuren.

Vanaf Kinderdijk volgen we de LF 2b verder naar Gouda. De pont zet ons over de Lek naar Krimpen en daar duiken we de Krimperwaard in. Wat een jong nieuw leven overal om ons heen, broedende watervogels, lammetjes veel reigers en we zien een stel zwanen met elkaar dansen. Zwanendans? Goed 12 uur zetten we ons op een terras op de Markt van Gouda waar het een gezellige drukte is. Van Gouda gaat het langs de Reeuwijkse plassen naar Woerden. Nog een picknick aan de plas en dan door via Kamerik, Kanis en Breukelen naar Nieuwersluis. Zoals gevraagd belt Ben 20 minuten voor geplande aankomst naar het B&B. Zo te horen een lastig gesprek, de schoonvader is ernstig ziek opgenomen en een buurvrouw zal ons ontvangen.

De laatste kilometers gaan langs de Vecht, wat een kapitale landhuizen staan daar aan, complete kasteeltjes met bijbehorende theehuisjes! Ook dit B&B, Ouderhoek Boutique, mag er wezen, te beginnen met een automatisch hek aan de oprijlaan...Een prachtig landhuis  met verschillende ruime kamers met keukenblok en zelfs een echte eethoek waaraan ik nu mijn verslag schrijf. Is een stuk beter voor mijn rug dan dat ik het op bed lig te typen. Het huis is omgeven door een perenboomgaard en een mooie ruime tuin met verschillende zitjes waar we na 88 kilometer graag gebruik van maken. Het dorp Nieuwersluis bekend van zijn kazerne en militaire gevangenis stelt verder niet veel voor, voor een hap eten moeten we terug naar Breukelen en komt de totale afstand voor vandaag op 95 kilometer.