Zondag 4 juni 2017 La Pentecôte

4 juni 2017 - Avignon, Frankrijk

Vannacht hebben we in een rollercoaster gelegen, als Ben draaide, draaide ik mee en omgekeerd ook volgens Ben. Is ie zoveel afgevallen?

Voor het eerst geen gedekte tafel en een keukenrolvelletje als servet. Allez, een kniesoor die daar op let, we zijn uitgerust en lekker op tijd op weg naar Avignon.

Het goede nieuws van vandaag: de wind is gedraaid en we zoeven heerlijk over een vrij vlak traject. Het gaat zo vlot dat Ben geen tijd krijgt om de route te lezen en ik word tot twee keer terug geroepen, weer een afslag gemist.

We zitten nu echt in de wijnstreek, we fietsen tussen de wijngaarden en caves en we kunnen de lavendel ruiken.

Gisteren zijn we een paar velden met zonnebloemplanten tegen gekomen maar voor de bloemen zijn we te vroeg, wel ziet het geel van de brem die volop in bloei staat.

Vlak voor Orange zijn we helemaal van de route en gaan we op de navigatie verder, maar eerst een bakkie in Orange.

Wat staat er een wind! En wat een geluk dat we 'm meestal in de rug hebben!

Vlak voor we in Avignon zijn waaien we zowat van een brug af, we stappen af om te voorkomen dat we vallen. Op een gegeven moment zie ik, ver weg, tussen de bomen een hoge berg met een lichte top, zou 'm dat zijn?

Later in Avignon is hij duidelijker in zicht en op een panoramaplateau boven op de burcht is het 100% zeker de Mont Ventoux! Onze volgende uitdaging ....

Ik heb van de week onder het klimmen gedacht dat het zonder bagage voor ons mogelijk zou zijn die berg te nemen, maar als ik hem daar zie liggen, nee, dankjewel, er is genoeg geklommen en we zijn nog niet in Girona.

Hand in hand fietsen we Avignon in en op de brug worden we door een Hengelo's stel vereeuwigd.

Vervolgens Hotel Danieli zoeken waar we letterlijk en figuurlijk binnen rijden. Het is 14.15 uur, mama bellen, die blij is om me te horen, spullen naar boven, douchen, foto's van gisteren plaatsen onder het eten van een knacker en dan kunnen we de stad gaan verkennen.

Een stad die zeer de moeite waard is met zijn historische gebouwen, gezellige terrassen en gelukkig voor Ben zijn alleen de souvenirswinkels open.

Dagafstand 67 km, max snelheid 38 km, hoogtemeters 230, max klim 5% totale afstand: 1297 km.

Voor degene die ons volgen: op de site staat onderaan een kaartje dat kun je aanklikken en open trekken om zo te zien hoe ver we zijn.

1. Elly van Os:
    4 juni 2017
    Mooie stad inderdaad als ik de foto's zie. Ook lekker als je een keer wat eerder stopt dat je dan de tijd hebt om rustig alles te verkennen.
  2. Margo Huizinga:
    4 juni 2017
    Jullie zijn er bijna. Volgens mij kunnen jullie best een paar dagen uitrusten. Petje af hoor!
  3. Anneke:
    5 juni 2017
    Diepe buiging voor 2 toppers!!
  4. Henny Marcolina:
    5 juni 2017
    Wat een prachtige reisverhalen en ontroerende mooie beelden ervan.
    Fijn dat jullie dit willen delen met ons, luie tuinzitters....
    Dank!
  5. Johan van Dijk:
    5 juni 2017
    COMPLIMENTEN, wat een prestatie, wederom een schitterend verhaal. (die berg met die lichte top is ook SCHITTEREND, lang en een mooi stijgingspercentage), maar jullie hebben ook al giga klim km in de benen, knap. Succes verder en geniet ervan.