Dinsdag 19 september 2023 van Castelo do Neiva naar Matoshinos

19 september 2023 - Matosinhos, Portugal

Lest Best.

Om half 7 liepen vanmorgen de wekkers af. Als ik op de badkamer ben roept Ben dat het ontbijt pas vanaf 8.00 uur is. En bedankt. Levert wel mooie foto's op van de zonsopkomst.

Om 8.30 zijn we weer onderweg voor het laatste traject van deze geweldige reis. We volgen 33 kilometer lang de drukke N13. Het ziet er allemaal zo armoedig en treurig uit, verloederde huizen en de grond eromheen. Langs de kant van de weg wordt eigen teelt te koop aangeboden. Van onder verschoten parasols of kiosken worden vooral aardappels en uien aan de man gebracht.

Om 11.00 uur is het tijd voor een bakkie dat we nemen in Póvoa de Varzim een levendige badplaats. Vanaf hier laten we de drukke weg liggen en pakken we de kustroute die veelal over een aangelegd houten pad door de duinen loopt. Ook op dit pad weer tegemoetkomende caminogangers wat niet makkelijk passeren was. Wij met onze volgepakte fietsen en zij met hun zware rugzakken.

Stukje lopen, stukje over de kasseien, toch weer terug over het houten pad totdat er over een lengte van zo'n 200 meter, dik het zand over de planken ligt en we samen één voor één de fietsen door het mulle zand verder moeten trekken en duwen. Dat was flink werken. Even verderop is het pad helemaal open gebroken dus nog een keer fiets voor fiets verder zien te krijgen.

Als we er genoeg van hebben en door het dorp verder gaan komen we langs een vissershaventje en wijst een visser ons weer het houten pad op. Prachtig aangelegd langs een terras en strandje op totdat we onder een trap staan.

Tassen van de fietsen en Ben gaat op verkenning uit. Het haalde niets uit, tassen er weer op en omdraaien!

Zo vlot als het in de ochtend ging, zo tegen zat het in de middag. Het werd steeds warmer en dan dat gestoek over die kasseien. Grappig is dat 2 Nederlandse jongens onze navigatie hoorde zeggen: "sla rechtsaf ", en daarop reageerden. Zoveel Nederlanders treffen we niet. Vandaag pas voor de tweede keer in bijna 3 weken een Nederlands kenteken langs zien komen.

Op een muurtje langs de oceaan wat gegeten en uiteindelijk zijn we om 15.30 uur in Matoshinos waar we net als 11 jaar geleden onszelf op een ijsje trakteren bij het beeld van de wenende vissersvrouwen.

Om uit te blazen en te toosten op het einde van de reis ook nog even een biertje op het terras. Wat een meeuwen zitten er op het strand!

We hebben hier voor 2 nachten een studio gehuurd. Genius Loci Guesthouse, een leuk ding met terras. Zoeken nog even een supermarkt op en kunnen dan zelf wat kokkerellen en buiten eten.

De lijn Den Helder-Faro is een feit met de laatste  72 kilometers van vandaag. Hoogtemeters 314 en 1088 is de totale kilometerstand tot nu toe.

Vanaf hier gaan we donderdag naar het hotel bij het vliegveld maar eerst morgen wat sightseeing in Porto en omgeving.

1. Herman en Dora:
    20 september 2023
    We genieten dagelijks van jullie verhaal , en tallozen foto's , maar nu komt er bijna een eind aan jullie geweldige prestatie . Geniet nog na , voor straks een goede reis terug, en tot ziens in Brabant.
  2. Margo Huizinga:
    20 september 2023
    Petje af hoor! Wij doen het jullie niet na. Niet dat we die ambities hebben! Een geweldige prestatie hebben jullie geleverd. Nu nog even genieten van deze laatste dagen. Tot zaterdag! We zullen jullie eens verwennen net een lekkere maaltijd!
  3. Anita:
    20 september 2023
    Weer een dag om trots op te zijn. Het zit er bijna op.