Zondag 17 september 2023 van Pontevedra Spanje naar Valença Portugal

17 september 2023 - Valença, Portugal

Het was maar goed dat we uitgerust waren voor de dag van vandaag.

Aan het ontbijt treffen we een stel uit Canada die in León begonnen zijn voor een fietstocht naar de Algarve. We hadden nog wat tips voor ze.

De oceaan maar uit mijn hoofd gezet, deze receptioniste zegt dat het 20 minuten met de auto is, het is zoals het is, dan gaan we de oceaan pas in Portugal aanschouwen.

De eerste kilometers over dorpjes en dan toch weer terug naar de N550 waar we tot Porriño opgezeten hebben. Buienradar liet al meteen bij vertrek tegen half 9 grote pieken zien waar niets van klopte die buien kwamen -gelukkig- pas veel later. Maar wat een wind voor de buien uit! Voor het eerst -opnieuw gelukkig-  tijdens deze reis dat we met tegenwind te maken hebben gekregen. En hoe! Windkracht 5 op de neus op een klim van een kilometer of 4-5, opnieuw verrekte zwaar werk!

Maar we hebben het weer getrotseerd, de fietsen waren af en toe nauwelijks in bedwang te houden. Ik ben op een gegeven moment ook afgestapt, lopen ging vlotter.

In Porriño gepauzeerd, ook hier weer veel wandelaars. En dan moeten we weer gebruik maken van vriend en vijand GoogleMaps om ons de weg naar Tui te wijzen. Bekijk de foto's en je weet genoeg...over industrieterreinen en door de bushbush. En ondertussen giet het. Ik vind het wel wat hebben dat we het Spaanse gedeelte van de tocht eindigen zoals we in Pamplona begonnen zijn, met wat bikken onder een viaduct vanwege de regen.

Bijzondere grensovergang over de Rio Miñho, overigens ook gelopen over het voetpad, het weggedeelte was zo smal. Vraag een meisje of ze een foto van ons wil maken. "Wet is wet". Ze heeft er geen moeite mee en ziet dan pas het bord Portugal. Ze komt uit Porto en wandelt naar Santiago. Ben zo van de waps dat ik Ben zijn fiets pak om weer verder te gaan.

Dan is het nog slechts 4 kilometer naar  hotel Valença do Miñho. Ondanks dat we nog twee keer geschuild hebben komen we druipend bij het hotel aan. De fietsen mogen in het invalidentoilet en daar hebben we onze helmen, jassen, handschoenen en mijn schoenhoesjes ook maar achtergelaten. Natte tassen op de kamer is wel genoeg.

55 kilometers erbij brengt de totale kilometerstand op 954 met 597 hoogtemeters vandaag.

Voor wie het niet geloven kan, we hebben het nog steeds naar onze zin! Bietje regen deert ons niet 😉

1. Elly van Os:
    17 september 2023
    Jullie zijn niet stuk te krijgen !
    Alles wordt getrotseerd.
    RESPECT
  2. Erik:
    Jullie zijn bikkels👊💪
  3. Peter:
    17 september 2023
    Is er nog een sterker woord dan bikkels ?
    Ik hou het vandaag maar op super kanjers 💪👍
  4. Anita:
    18 september 2023
    Ha toppers,weer ee. Geweldig verhaal met mooie foto's.
    Wij hadden gisteren onze foto- shoot. Was een leuke dag