Maandag 18 september 2023 van Valença naar Castela do Neiva

18 september 2023 - Castelo do Neiva, Portugal

Wat een dag met een gouden randje! Heerlijk geslapen en prima ontbeten na opnieuw even voor een gesloten deur hebben moeten wachten. Om 8.30 zijn we weer onderweg en volgen we de route die de Tahuna app ons wijst.

Na een 500 meter door de stad gefietst te hebben komen we op een prachtig fietspad langs de Rio de Miñho waar we bijna 27  kilometer op hebben gezeten. Wist niet dat het nog kon, zolang vlak zonder een klim erin. Klein minpuntje dat het bewolkt was en af en toe wat miezerde. Het zou op een zonnige dag nog vele malen mooier geweest zijn.

Om 10.30 uur houden we een pauze bij een ferry haventje in Caminha. Wat ook het eindpunt van het geweldige fietspad was.

Bij Caminha mondt de grensrivier de Miñho in de Atlantische Oceaan. Daar is ie dan, foto!!

De Portugese Camino loopt hier ook weer langs en vandaag wordt me duidelijk wat de  grote blauw/gele schelp in Porriño gisteren illustreerde.  De gele route hebben we de afgelopen weken gevolgd naar Santiago de blauwe wijst naar Porto. Reden we afgelopen weken de wandelaars achterop, de dagen na Santiago fietsen we ze tegemoet en het valt ons allebei op hoe enthousiast en vriendelijk ze ons begroeten. Duimen die omhoog gaan en lachende gezichten. De wandelaars voor Santiago waren uitgeput, deze nog fit.

Ook het traject na de rivier verloopt vrij vlak en na een lekkere lunch met een vers stokbrood op het parkeerterrein van de Intermarché maken we ons op voor de laatste 15 kilometers naar het hotel. Op de smalle weg van de ponte Eiffel over Rio de Lima trekken we nog even een file, jammer dan ik moet toch even achterom een foto schieten. Zal me niet in dank zijn afgenomen maar het was nu of nooit.

Om 14.45 zijn we bij hotel Areias Claras, ondertussen al even volop zon en het hotel heeft zeezicht, wat schreef ik al over dat gouden randje...

De fietsen staan achter fris ruikende lakens, het wasje hangt in een zeewind en ons eerste koude biertje is naar binnen gegleden.

Dagrit van 62 kilometer, totaal aantal kilometers 1016, hoogtemeters vandaag 275.

Nog 1 dag naar Porto

1. Elly van Os:
    18 september 2023
    Fijn om na al die bergen de zee te zien !
    Dan besef je je des te meer dat je dwars door Spanje bent gefietst 👍

Geniet van jullie laatste fietsdag daar.
  2. Gerty:
    Genieten maar!! Dik verdiend
  3. Egbert:
    18 september 2023
    Dat schiet lekker op! De planning was toch dat jullie leerlingen de week in Porto aan zouden komen? Knap gedaan, al meer dan 1000 km. Petje af!
  4. Marijke Jacobs:
    18 september 2023
    Alweer zo'n mooie dag, en wat een prachtige foto's!
    Maar, het einde komt nu toch echt in zicht.....
    Nog even genieten maar.
    Petje af, wat een prestatie!!.
    Groetjes, Marijke
  5. Anita:
    19 september 2023
    Alweer zo'n leuk verhaal. Soms het gevoel dat ik mee fiets. Geweldig. Geniet er nog van. Ik doe het met jullie foto's
  6. Annelies:
    19 september 2023