Dinsdag 5 september 2023 van Nàjera naar Belorado

5 september 2023 - Belorado, Spanje

We zitten op het terras voor ons hotel in Belorado aan een verdiend biertje. Ik probeer aan dit verslag te werken terwijl Ben met 2 mannen fietsbelevenissen aan het uitwisselen is. De een komt uit Oostenrijk de andere uit Duitsland maar woont op Lanzarote. Zij zijn onderweg naar Lanzarote via Cadiz.

We zijn vanmorgen om 8.35 vertrokken met een lekker temperatuurtje van 17 graden.

De eerste stop wordt Santa Dominga de la Calzada waar we om 11.30 uur zijn na 30 bijzondere mooie kilometers weg getrapt te hebben. Onderweg treffen we twee Nederlanders die aanbieden een foto van ons te maken op de rotonde.  Jammer dat hij niet zo'n heel beste fotograaf bleek te zijn. Ilse gaat uitkomst bieden door zijn vinger weg te werken dan kon het weleens de voorkant van ons boek gaan worden. Aardige mensen die met de auto onderweg zijn naar Porto.

Pas in Santo Domingo de la Calzada komen we weer pelgrims tegen. Direct bij het verlaten van Najera volgen wij een andere route dan zij. Ik hoop dat zij net zo prachtig gewandeld hebben als onze fietsroute was. We hebben zo genoten van de uitzichten!

In het stadje treffen we een Duits echtpaar uit Frankfurt met volgepakte fietsen. Zij zijn al 6 weken onderweg en zo te zien kampeerders.

Bij het volgen van de route vanuit  Santo Domingo de la Calzada komen we op een opengebroken weg terecht en worden we weer de wandel camino opgestuurd waar ik al snel genoeg van krijg en voorstel om op de naast gelegen weg te gaan fietsen. Dat resulteert in een tocht van zo'n 20 kilometer langs een drukke N-weg.

Onderweg halen we een stel in waarvan ik zeg dat als ze naar Santiago onderweg zijn, ze daar met Pasen wel zullen zijn.

Dit zelfde stel komt bij ons zitten als we even een pauze nemen. Het is een vader en dochter uit Australië, het meisje woont tijdelijk in Rotterdam en heeft flink last van rug. Geef haar wat van mijn gel tegen pijnlijke spieren en denk bij mezelf  "sorry".

Verderop langs dezelfde N weg  komt het Duitse bepakte koppel langs als Ben iets aan de navigatie staat te verstellen. Ook die moeten we inhalen met gevaar voor eigen leven omdat zij nogal aan het slingeren was.

Om 15.30 staan we voor hotel Jacobeo met 61 kilometers op de teller.

Ondertussen is het 33 graden, heel de dag is het zonnig geweest maar hier geen last van ondervonden.

691 hoogtemeters

Totale kilometerstand 211.

Gisteren schreef ik over de rode rotswanden waar Najera tegenaan ligt. Vooral de eerste kilometers van vandaag gingen daar langs maar ook de akkers kleuren rood net zoals de modder op de weg .Later op de dag, bij de wegversperring, rijd ik me letterlijk vast, de rode modder zit tussen mijn wiel en spatbord en vervolgens onder mijn nagels.

In Belorado kun je om half 5 een kanon afschieten als we op het terras van het hotel gaan zitten zeg ik er iets van tegen de receptioniste/serveerster.  Zij vertelt ons dat afgelopen 5 dagen er een groot feest geweest is en iedereen het nu wat rustiger aan doet. Om 19.00 uur is het wat levendiger maar moeten we zoeken naar een restaurant, wat lukt en waar we voor 13 euro een 3 gangen menu voor gezet krijgen incl een fles water en wijn. En ook nog lekker!

1. Egbert:
    5 september 2023
    Fijn dat jullie weer een mooie dag hebben gehad. Weer ziet er de komende tijd goed uit. Lekker onbezorgd fietsen en genieten van de omgeving! Groetjes vanuit een zonnig en ook warm Valkenisse
  2. Mirjam:
    5 september 2023
    Gaat goed hè. En gelukkig mooi weer. Leuk om de verhalen weer te lezen.
  3. Marijke Jacobs:
    5 september 2023
    Dat klinkt weer heel goed, tot nu toe verloopt alles naar wens. Nog maar even zo doortrappen, en vooral veel genieten. Ook wij hebben zo'n ervaring met een " fotograaf ": wij zaten op een kameel, en alleen onze voeten stonden er op. Nog veel plezier.
  4. Herman en Dora:
    5 september 2023
    Mooi om te lezen, zo genieten wij ook nog een beetje .
  5. Anita:
    7 september 2023
    Wat is het een genot om jullie verhaal te kiezen. Loop wel wat achter maar heb veel bezoek.Tot morgen weer