Woensdag 6 september 2023 van Belorado naar Burgos

6 september 2023 - Burgos, Spanje

Vanaf vandaag hanteren wij een nieuwe uitdrukking "Snelle Henny", vooral te  gebruiken in " ik ben snelle Henny niet"

Om 8.20 uur zitten we weer op onze fietsen. Opnieuw een heerlijk temperatuurtje van een graad of 18 die later op de dag weer de 30 aan zal weten te tikken.

De eerste 5 kilometer worden we weer langs die vervelende N120 geleid tot aan Diseminaldo, daar bij een kapelletje tegen de rotsen, slaan we landelijk gebied in waar we de meeste kilometers vandaag in zullen maken.

Het gaat gestaag zigzaggend omhoog en rechts beneden mij zie ik een fietser rijden die zwaait en roept. Ik twijfel of ik in moet houden maar tijdens een klim is dat niet handig en Ben ligt al zo'n eind voor. Geen nood ze haalt me met gemak in en als we bij Ben aankomen, die afgestapt is om een foto te maken, houden we even een gezellig praatje. Ze is een Tilburgse uit Dordrecht en rijdt in haar eentje de Camino tot Santiago waar haar vriend met de auto naar toe komt. Zo knap om dit in je uppie te doen!

Staan we in te middle of nowhere in Spanje over Dordrecht te kletsen, en ja ze kent de straat waar Nicole en Benjamin wonen.

We stappen weer op en Henny heeft weer direct snelheid te pakken. Een stukje hoger stapt ze af om te fotograferen en filmt ze ons. Geef haar mijn 06 en ze beloofd vanavond de filmpjes door te sturen. Zo leuk!

Na bijna 22 kilometer stappen we af in Cerraton de Juarrus om bij een wegrestaurant een fles water te kopen. Daar treffen we Henny aan achter een kop koffie. Ach, 10.40 uur is voor onze aan de vroege kant maar we schuiven toch bij haar aan voor een bakkie en praatje.

Zoals gezegd hebben we de hele dag in landelijk gebied gereden met bijna niets anders dan hellingen met zonnebloemen en nog eens zonnebloemen. Jammer dat ze uitgebloeid zijn maar wat moet dat weken geleden een machtig gezicht zijn geweest.

Ook komen we heel verrassend door een prachtige lommerrijke laan met aan weerszijden bomen, heerlijk die schaduw want ondertussen loopt het kwik weer aardig op en bij al die inspanning die we moeten leveren is het toch zweten.

Na 35 km komen we in Satovenia de Oca waar we picknicken bij de waterbron onder een kastanjeboom waar Ben dan, net als thuis, de afwas kan doen.

Een kilometer of 8 voor Burgos bij Castrillo del Val komt als toetje een korte klim van 700 meter over een helling van 14%, Pfft...niet te doen dus allebei afgestapt en fiets omhoog zien te duwen.

In het dorp op een stoeprand uit zitten te puffen met een ijsje.

Burgos is dan nog een eitje, over vlak terrein langs de Rio Arlanzón over een mooi fietspad door een natuurgebied bereiken we de stad met zijn prachtige kathedraal.

Na het inchecken en douchen gaan we de stad verkennen en slaan bij een supermarkt avondeten in wat we op de Paseo Espélen opeten.

Wat een levendige stad met veel jongelui.

En hoe grappig dat twee hippies ons de tijd vragen. Zij herkenden ons niet in onze "burgerkleding " maar wij hun wel en dat lag niet aan het feit dat ze nog met hun bepakte fietsen liepen...Ben wijst hen erop dat wij ze vandaag onderweg twee keer tegen zijn gekomen. Een Zwitsers meisje en de jongen komt uit Barcelona waar ze ook zijn vertrokken.

Erg leuk dat er zo steeds gesprekjes gevoerd worden, zo anders dan op onze andere fietstochten dan kwamen we amper andere fietsers tegen. Ook groet iedereen elkaar met "Buen Camino", er heerst zo'n saamhorigheid, tot nu toe kan deze tocht niet stuk. Een minpuntje waren de vliegen onderweg. Je zou zo bril of helm van je hoofd slaan met het weg jagen van die klote beestjes.

63,5 kilometer 625 hoogtemeters Totale afstand 274 km.

Hotel Centro Braseros waar we met de fietsen een grote lift in moesten om ze -2 in een giga kelder voor 5 euro per fiets te stallen. Op geen enkele vakantie hebben we hiervoor ooit hoeven betalen.

1. Mariëtte:
    6 september 2023
    Bijzonder, die saamhorigheid! Doe maar lekker rustig aan hoor, laat je niet gek maken door die snelle Henny.
  2. Anita:
    7 september 2023
    Geweldig....jou verhaal succes
  3. Riky Van Duijnhoven:
    10 september 2023
    Haastige spoed is zelden goed.🙃