Donderdag 7 september 2023 van Burgos naar Frómista

7 september 2023 - Burgos, Spanje

Ruime kamer met kingsize bedden waar ik nog wel wat langer van had willen  profiteren. Het zullen geen caminogangers geweest zijn die de levendigheid  tot na 03.00u aanhielden.

We wilden op tijd vertrekken om op ons gemak over de geplande 80 kilometers te kunnen doen. Stonden dan ook al om 8.00 uur in de garage, na een goed verzorgd ontbijtbuffet, om onze fietsen tussen een paar grote motoren vandaan te halen.

Eerste stukje door de stad gelopen om vervolgens door wat stedelijk gebied te fietsen voordat we weer gaan klimmen over rustige wegen. Kijk nog even achterom en zie dat de stad daar ligt te pronken. Afstappen, fotograferen en door met klimmen. Als ik boven ben staat Ben daar te kletsen met jawel Snelle Henny! Okee jullie zijn sneller maar ik ben nog afgestapt...

Door naar Cavia waar we op een vlakke gravelweg van 4 km terecht komen opnieuw langs uitgedroogde zonnebloemvelden. Als we stoppen om een foto te maken komt Henny ons achterop, ze had een verkeerde afslag genomen. Met zijn drietjes fietsen we dit pad af en zien een stel hertjes voor ons oversteken.

In Estepar nemen we weer afscheid, zij gaat inkopen doen bij een supermarkt en wij fietsen door over de een na de andere helling op de glooiende hoogvlakte van de Tierra de Campos. Zover als je kunt kijken niets dan gemaaide graanvelden, dorre vlakten afgewisseld met nog steeds al die zonnebloemvelden.

Onder een boom zoeken we wat schaduw en eten een nectarine. Komen langs een kruisbeeld dat fietspelgrims de weg wijst naar Castrojeriz. Tot dan hebben we nog geen wandelaars gezien, die treffen we in Hontanas waar een oude abdij met bogen over de weg staat en waar een overnachtingsplek voor pelgrims in gevestigd is. Een toilet is niet aanwezig en als je het slaapzaaltje ziet, wie wil hier overnachten? Heb onderweg bewondering voor de wandelaars gekregen, op de fiets is het te doen maar voor wandelaars vormen deze vlakten toch zware, eenzame trajecten.

Het is goed 12.00 uur en al 46 kilometer op de teller als we op deze pleisterplaats stuiten en nemen hier onze lunchpauze.

Bijzonder plekje, zou oud en historisch.

Vlak voor we weer willen opstappen komt een lachende  Henny het terrein op rijden. Ze had wel gedacht ons hier aan te treffen. Nog effe kletsen en weer afscheid nemen. Nee ze wil niet door naar Frómista dat vindt ze te ver.

De volgende korte stop, een mens moet toch een keer plassen, is in Castrojeriz een dorp aan de voet van een heuvel met op de top een Tempeliersburcht. We fietsen over de doorgaande weg die pas opnieuw geplaveid is en er super glad uit ziet tussen oude verweerde huizen.

Van lieverlee komen er steeds meer wolken, het klapt goed dicht en als we er in Boadilla del Camino nog even een bankje pakken kijk ik op buienradar die een kwartier later een bui voorspelt. Dat wordt trappen het laatste stukje.

In Frómista moet er ondanks de dreiging nog even een foto genomen worden van het sluisje en snel door naar Hotel San Pedro waar we om 15 .15 voor de gesloten deur staan. Ben meldt zich aan de intercom maar het is ons niet duidelijk wat de bedoeling is. Na even gewacht te hebben komt er een vrouw in fietskleding op mountainbike in rap Spaans aangesneld. De bagage kan hier blijven, de fietsen moeten naar die mijnheer die daar staat te zwaaien op het einde van de straat. Is mijn vrije vertaling...en ze geeft mij een houten plank met sleutels in de handen. Jee, wat fietst dat vreemd zonder bagage, het lijkt of de achterkant op en neer gaat. Mijnheer de bos sleutels overhandigd en onze fietsen staan vannacht weer veilig in een grote afgesloten parkeergarage. "Pakken we nu een taxi terug",  grapte Ben. Nee maar wel hollen want ondertussen begint het te gieten en te donderen. De bui heeft ons mooi ingehaald.

77 kilometer is er vandaag bijgekomen, totaal 351 kilometers

Toch nog 571 hoogtemeters, ondanks het vlak terrein volgens de receptioniste in Burgos die uit Leon komt en het dacht te weten.

Na de riedel van wasje en douchen het plaatsje in, de supermarkt heeft maar een beperkt aanbod dus is het vanavond een lekkere dunne pizza geworden in een restaurant en met een koffie en thee op eigen terras.

Krijg van Henny een appje dat ze slechts 4 kilometer van ons vandaan zit. Ook zij was voor de bui binnen omdat ze zoals ze schreef de laatste kilometers een super snelle Henny was. We gaan elkaar vast weer treffen, hier en anders in Dord is de afspraak

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Margo Huizinga:
    7 september 2023
    Mooie sfeervolle plaatsjes! Gelukkig voor de bui binnen! Alles nog volgens de planning?
  2. Mayke:
    7 september 2023
    Ik lees met genot jouw reisverslag en het zal zeker een bijzondere en intense beleving zijn.
  3. Rina:
    7 september 2023
    Wat weet je t boeiend te vertellen, iedere avond ‘n genot om te lezen.
  4. Ellie:
    Weer een prachtige dag. Super om te lezen. 😘
  5. Anita:
    8 september 2023
    Weer een geweldig verhaal. Wij hebben gisteren ook met vrie 'n den gefietst.45 km Gezellige dag geweest. Tot morge
  6. Elly van Os:
    8 september 2023