Fietsvakantie Portugal van Porto naar Faro

12 september 2012 - Porto, Portugal

Woensdag 12-9-2012 Cuijk- Eindhoven- Porto 23,50 km gefietst

Vanmorgen om 6.30 uur opgestaan, om 7.30 uur zijn we gaan stemmen, om 7.45 kwam Hans om ons naar Eindhoven te brengen.
Het inchecken gaat  zonder problemen alleen moest er meer lucht uit de banden.
Jaloers op de mooie fietskoffers van de jongens die voor ons de fietsen afgeven. Zouden we ze nog tegen komen in Portugal? Lekker luchtje gekocht: Kenzo. Wat een drukte in de vertrekhal.
We moeten bij een ander stel aan een tafeltje schuiven met onze koffie en thee, zij gaan naar Dublin voor de verjaardag van hun kleinkind. Als hun vlucht wordt omgeroepen wordt hun plaats ingenomen door een macho uit Blerick die naar zijn boerderij in Portugal gaat, uitrusten van de stress die zijn horecabedrijf met zich mee brengt.
Prima vlucht, allebei weinig van meegekregen, we hebben flink liggen slapen.
Alleen het voorlicht van Ben is gesneuveld, de jongens van de mooie fietskoffers komen we niet meer tegen die gaan een wedstrijd rijden.
Porto heeft een groot vliegveld, Ben heeft in alle rust de fietsen in orde kunnen maken. De banden zijn helemaal leeg, dus flink pompen met zo'n handpompje.
We hebben toch wel even moeten zoeken om de goede weg naar Porto te vinden.
Bij een benzinestation de banden verder opgepompt naar 5 bar. En dan is daar de oceaan! De zeelucht, de zon die heel goed zijn best doet, de badgasten op het strand, yes, onze vakantie is begonnen!
Als we de oceaan maar rechts van ons houden moeten we vanzelf in Porto belanden.
Voor ons een beeldengroep waarbij mijn eerste gedachte is : en nou die hendjes de lucht in....Het zijn wenende vissersvrouwen van Matosinhos… Een foto van gemaakt en meteen het lekkerste ijsje van de vakantie gegeten.
Een stukje verderop de TomTom aan om hotel Rex te zoeken, flink trappen omhoog in druk verkeer. Eenvoudige schone kamer, de tassen opnieuw inrichten en Porto in.
Gereden afstand: 23,5 km
De fietsen kunnen binnen in een gang staan.
Porto is zeker de moeite waard, vooral langs de rivier met het zicht op al de port- en wijnhuizen aan de overkant. We hebben het station gezien met zijn azulejos, blauwe tegeltableaux, het oude trammetje,het Plein van de Vrede dat zo op Antwerpen lijkt, café Majestic gevonden en een biertje gedronken. Gegeten hebben we bijna onder de brug, Ben heeft genoten van zijn sardientjes, ik heb bijna niets op, vieze koude kleffe friet,die je wel laat liggen, een balletje rijst en wat hapjes sla, een paar stukjes niet stuk te snijden varkensvlees,dus al gauw de moed opgegeven. De wijn was lekker!
Vervolgens door de smalle steegjes terug gelopen naar het hotel. Op een gegeven moment zaten er op de hoek van de straat een paar vrouwen die ons gebaarden dat we niet verder moesten lopen, te gevaarlijk. Eentje wees ons de weg die we moesten nemen.
Vond het ook best griezelig, heb mijn tas goed vastgehouden.
Terug bij het hotel ging het slot van de kamerdeur niet open, Ben weer naar beneden, receptionist halen die maakt de deur in een beweging open...even wennen die Portugese sloten….

Donderdag 13-9-2012
Van Porto naar Torreira

De hele nacht heeft de airco aangestaan daardoor niet zo best geslapen, heel vroeg wakker. Om zes uur heeft Ben dat ding uitgezet, heb toen naar een druppende kraan liggen luisteren maar schrok toch wakker van de wekker om zeven uur. Lekker gedoucht en nu ontbijten.
Dat was een eenvoudig goed ontbijt met kaas, ham en jam, koffie thee en een sapje.
Tegen half negen vertrokken.
68,30 km afgelegd over vooral fietspad. Goed te doen op wat vervelende kinderkopjes na.
Van Porto via de kust gefietst. Eerst nog wat foto's van Porto gemaakt daarna even op het strand gezeten om de kaart te bekijken.
Onderweg voor €1,40 2 liter water en 4 stuks fruit gekocht.
Lang moeten wachten voor spoorwegovergang, ze laten zo maar 4 treinen langs komen voordat de bomen weer door een oud vrouwtje open gedraaid worden. Helaas te laat in de gaten om er een foto van te maken..
Wat foto's gemaakt van de vissers en verkopers in Espino, daar ook onder wasgoed door gefietst, dat gewoon over de straat hing tussen twee palen.

In plaats van de strandpicnick die ik in mijn hoofd had, hebben we gegeten in een stuk rommelig bos naast een weg die pal door een industrieterrein liep, het was toen nog 6 km naar Ovar waar we niet afgestapt zijn maar al fietsende een kerkje met azuleos bewonderden en hoge graven boven de kerkhofmuur uit zagen komen.
Verder naar Torreira waar de TomTom ons voor de gek hield, over een afgelegen stuk nieuwbouwwijk gereden en gezocht naar hotel Riabela, dat een heel stuk verderop lag, tussen het Lago en de Oceaan in, mooi hotel met zwembad, aankomst:15.15 uur.
Even gezwommen en wat gelezen in de tuin van het hotel. Stevige wind, kippenvel in de zon, heel bijzonder, dus maar aan gaan kleden en het plaatsje in.
Op een terrasje op het strand van een lekkere witte port genoten.
Daarna heerlijk gegeten, Ben een mooie vis die de eigenaar eerst kwam showen, ik een varkensfilet in pepersaus en lekkere friet, wat een verschil met gisteren! Naast de fles rosé ook nog een toetje, Ben 3 eierdooiers in suikerpapier en ik een gegrilde appel in portsaus, echt heel erg lekker!!
4.85 km extra op de teller.
Terug op de hotelkamer lezen we dat het restaurant waar we gegeten hebben, Varinha, een aanrader is, toevallig dat we daar terecht zijn gekomen, het lijkt of we er een goeie neus voor hebben!!
Nog even lezen in bed en op tijd op, dat is het voornemen...

Vrijdag 14-9-2012
Van Torreira naar Figuiera da Foz

Van lezen is weinig terecht gekomen na die port en rosé sluiten de ogen vanzelf.
Om 8.10 uur zitten we al weer na een heerlijk uitgebreid ontbijt op de fiets.
12 km rechtdoor 21 km per uur langs het Lago op, jammer van die voorbij zoevende auto's, langs wat campings op, nee, niks voor ons..
Tegen negenen bij de ferry waar we moeten wachten tot 9.30 uur, ondertussen wat naar de vissers zitten te kijken.
Onderweg wat broodjes, chocomelk en smoothies gekocht voor de lunch.
Een oud Portugees vrouwtje helemaal in het zwart gekleed met boodschappen op haar hoofd gezien, maar jammer te laat voor de foto. Door prachtig duingebied gefietst, in een dorpje voor Mira, lintbebouwing, had ieder huis een hele aparte brievenbus, iets om foto's van te maken...In Mira even op een muurtje aan het strand gezeten, weer in de bossen geluncht maar nu wat idyllischer als gisteren..

Vanaf Mira was het even zoeken naar de juiste weg, alle 5 afslagen van de rotonde uitgeprobeerd, uiteindelijk moest de TomTom de juiste weg wijzen.
In het begin was het veel fietspad, daarna asfalt, slecht asfalt en verschrikkelijk slecht asfalt!!!  En dat geen 5 maar 25 km lang, er kwam geen einde aan.
Na 79 km kwam er nog een klim van 3-3 1/2 km van 10% zweten en puffen maar genomen!
Machtig mooi uitzicht over bossen en nog eens bossen, een groene oceaan, hoe kan een land dat in geen 5 maanden regen heeft gezien, zo groen zijn!!?? Jammer dat je tijdens zo'n klim niet van je fiets af kan om een foto te maken.
Topsnelheid vandaag 40,8 km/ uur, nooit eerder gedurfd.
Vandaag 89,49 km afgelegd.
Hotel Atlantida Sol met zwembad pal aan de Oceaan De oceaan/strand ziet er anders uit dan gisteren, toen waren het rotsblokken, nu liggen er meer van die pieren in het water. Lekker gezwommen en geluierd, gaan douchen en Figuira da Foz in, wat een breed strand heeft deze plaats.
Heerlijk gegeten bij La Dente, een Italiaans restaurant, Ben een penne salemon, ik cannelloni, als toetje een limoncello, lekker,lekker..
Al 3 dagen geen Nederlands gehoord, en dan zit je opeens met alleen Nederlanders in een Italiaans restaurant in Portugal!
Morgen weer een flinke trip te gaan, dus op tijd naar bed...

Zaterdag 15-9-2012
Van Figuiera da Foz via Sao Pedro de Muel naar Nazare.

Half zeven de wekker, maar alweer heel vroeg wakker, de oceaan klinkt of het flink stormt en slecht weer is, heel anders dan de Middellandse zee. Wel machtig mooi om te zien, de foto is van 6.55 uur. Ontbijt is in een gigantische zaal die in 2en is gesplitst, aan de ene kant wij, aan de andere kant een groot reisgezelschap oudjes, zij vertrekken in 2 bussen tegelijk met ons.
Voor de eerste keer een eitje bij het ontbijt, moet er ook 2 meenemen voor onze picknick. Om 8.10 uur op de fiets. Vandaag veel over fietspaden kunnen fietsen, de beschrijving had het over slecht asfalt dat zal dus de laatste jaren veranderd zijn.

Figuiera da Foz uit begon direct met een stevige klim over een super hoge brug daarna wat dorpjes en kilometers duingebied.  In een van de dorpjes kochten we water bij een snackbar, ik moest 2,20 afrekenen voor 2 flessen, de afzetter zeg ik tegen Ben toen ik naar buiten liep. “Oh, you are Dutch” vroeg de enige man die op het terras zat, hij was vrachtwagenchauffeur en rijdt voor de Mars in Veghel...

Eindelijk mijn beloofde picknick op het strand....dachten we...we zagen het al wat betrekken en dachten eigenlijk dat het stof of zand was, maar het bleek dus mist te zijn, we voelden de druppels op onze huid. Daarna werd het weer helder maar net bij een mooi stukje natuur was het weer mistig. Toch foto’s gemaakt.

Na 75,78 km (Ben 78 had wat op en neer gereden om de weg te zoeken) kwamen we in Sao Pedro de Moel, zagen in de verte 2 vakantiefietsers. Einde dag van de beschreven route, wij plakken er nog een stuk aan en na even uitgerust te hebben op een terrasje klimmen we naar Nazare.

Oké, we moesten klimmen maar lang niet zo steil en veel als gisteren Weer door duingebied maar steeds over fietspaden.

Oud Nazare is mooi!!!

Er was een of ander festival, er werd buiten een mis opgedragen en er liepen vrouwen in kledingdracht rond. Heel toeristisch plaatsje, maar mooi en gezellig, leuk  plein met mooie kerk. In de diepte keek je naar het strand en Nazare. We waren net op tijd om foto's te maken want ook hier kwam even later weer de mist uit zee op zetten. Veel foto's gemaakt en toen naar beneden, hotel Ribamar, weer iets heel anders! Gele luiken/louvre deurtjes, met balkon op zij zeezicht, gordijn, sprei met allerlei tierlantijntjes...Nu lekker douchen, en Nazare gaan verkennen.

98,42 km (  Ben 99,98) snelheids- record van gisteren al na 1 dag verbroken, iets van 41,...

Vrouwen van allerlei leeftijden staan met bordjes te roepen om een appartement aan te bieden, het lijken wel dames van plezier.  En overal oude vrouwtjes, wat een verweerde gezichten. Op het strand droogrekken met vis, een vies gezicht, en die lucht...zelfs Ben vindt het stinken, een visliefhebber bij uitstek..

Naast de Chinees op een terras weer een portje en een biertje gedronken, dan lopen we maar niet verder en duiken we de Chinees in...lachen...wat een bediening, zo gauw je iets bestelde kwam het al uit de keuken, we zaten nog aan onze loempia, kwamen ze al met het hoofdgerecht aan zetten! Een heel rumoerige nacht, steeds harde stemmen, de beukende oceaan en een piepend bed.

Zondag 16-9-2012. Van Nazare via Obidos naar Areia Branca

De fietsen staan in een garage verderop geparkeerd, die gaan we voor het ontbijt halen.
Zelfs in de gang van het hotel stinkt het naar vis...moeten bellen bij de receptie om eruit te kunnen, een slapende receptionist komt de trap af om open te maken..
Jammer het is nog steeds mistig, de rots met daarop oud Nazare is er helemaal mee bedekt, dus een betere foto dan die van gisteren zit er niet in..
8.45 uur weg uit het hotel en wat blijkt? De mist is weg dus toch nog gauw wat foto's!

Na 3 1/2 km gaat het al fout, een onverwachte steile klim, dus afstappen en voor het eerst een stuk lopen. Ondanks de frisse ochtend staat het zweet in onze nek!
Blijkt dat we fout zitten...we mogen achter een behulpzame vrouw rijden, die ons zo het dorp uit in de goede richting wijst.
Water en brood ingeslagen in de mini-mercado Bom Gosto.

Vandaag zijn we het binnenland in geweest, vooral over N-wegen en fietspaden gereden.
Heel goed kunnen fietsen ondanks het vele klimmen en afdalen, en weer een nieuw snelheidsrecord gehaald.
Na 45,50 km Obidos, max. snelheid van Ben 55,4 , ik zal er niet ver vanaf hebben gezeten, niet geremd tijdens die flinke afdaling, alleen is mijn km-teller op 0 gegaan, dus kan het niet controleren. Maar zeker de 50 gezien!!!!
Onderweg worden we diverse keren begroet met een "bom dia!"
Een jongen haalde me in en wenste me bonne voyage
Een stelletje in Obidos sprak ons aan en wilde weten waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen...
Ook leuk dat er voor Ben geklapt werd. Obidos ligt erg hoog, flink klimmen dus dan zit er tussen ons nogal wat afstand...ik zag dat een vrouw voor hem klapte en riep : well done!!
Obidos is erg mooi we hebben daar op een bankje onze lunch genomen en daarna het stadje bekeken en wat ansichtkaarten gekocht. Vervolgens naar Areia Branca waar we logeren in Recidencial D. Lourenco totale stand vandaag: 73.14 km.

Begin van de dag mistig, het werd zelfs zo donker dat we dachten het gaat dadelijk flink regenen, maar niets van dat alles, hoe verder landinwaarts, hoe helderder het werd. Tot we weer aan de kust kwamen...nu zitten we op het terras van het hotel en kunnen net de overkant van de straat zien, verder zit het potdicht, jammer, volgens de receptionist moet het een mooi uitzicht zijn...
Een port en 2 bier (het eerste biertje in een metalen kroes….) verder gaan we het plaatsje in om een eetplek te zoeken, je ziet echt niets!
Niets van het strand of van de zee...en we zijn te vroeg om te eten, Portugezen eten pas vanaf een uur of 8- half 9  ....die fietsen niet zo'n eind!!!!
Dan maar in het hotel eten, leuke ober, en onze reputatie is ons vooruit gegaan...o, you are from the bikes!
De tv staat ook hier weer aan, ook zo iets vreemd voor ons, in ieder restaurant staat er eentje aan, we hebben al een paar dagen gezien dat er volop gedemonstreerd wordt.
De ober vertelt ons dat hij 2 euro per uur verdient, dat zijn 20 jarige zoon geen werk heeft en ook geen zicht op werk heeft, volgens hem moet er een derde Wereldoorlog komen. Hij vergelijkt Portugal met Griekenland, maar zo erg als in Spanje schijnt het hier nog niet te zijn.
Ons is al lang duidelijk dat wij het heel erg goed hebben vergeleken met hier, je ziet de armoede om je heen, de verwaarloosde gebouwen, de bouwplaatsen die stil liggen, de bedelaars...
Wij hebben weer heerlijk gegeten, Ben een vis en ik een kebab en allebei hetzelfde toetje, iets romigs met biscuitkruimels, lekker en een goede energiebom om te kunnen fietsen volgens de ober. Moet straks thuis eens zoeken of ik er geen recept van kan vinden..

Om negen uur op de kamer, uitbuiken, wat lezen, wat I-padden.

Maandag 17-9-2012 van Areia Branca via Ericeira naar Sintra

Nee, hè..het eten was zo lekker...Ben is de hele nacht leeggelopen...hij ziek en niet geslapen, ik daardoor wederom een slechte nacht gehad..en dan loopt er ook nog eens een haan te kraaien...
Foto van ons wasje....een noodwas ' s nachts...Vandaag naar Sintra wat op de Unesco werelderfgoed lijst staat, ben benieuwd..
Goed ontbijt, heerlijke broodjes, vriendelijke mensen en het voordeligste hotel tot nu toe.
Steeds demonstraties op tv..
8.30/ 8.45 op de fiets in dichte mist.
Een Frans stel vertrekt tegelijk met ons, hij wijst me erop dat ik de lampen aan moet doen.
Automatic is het enige wat ik er uit kan brengen...
In Lourinhas 5 minuten voor de supermarkt staan te wachten voor dat ie open ging, dorp verderop ansichtkaarten gepost. Heel veel klimmen vandaag, div. aanmoedigingen en duimen omhoog zien gaan.
De mist trekt  gelukkig weer op en is het weer zweten geblazen..
Onderweg een camping gefotografeerd, het leek wel een strafkamp! Ericeira: wat een klim!!! Maar wat een prachtige plek voor een picknick!!!

2 vakantiefietsers tegen gekomen.
Onderweg Mafra zien liggen ( foto )

Een km of 11 voor Sintra zegt Ben "wat zwaaide die"...ik had niks gezien, een eindje verderop staat het Franse stel uit het hotel van die morgen naast hun auto ons aan te moedigen.  Hij vraagt waar we naar toe gaan...naar Sintra...bonne voyage!!!!
Daarna haalden ze ons weer - al zwaaiende- in, zo leuk!!!!!! Speciaal voor ons even de auto aan de kant gezet!! En wat een toeval..
Na nog flink wat klimmen bereiken we Sintra, eerst even iets kouds drinken en dan uitvogelen waar we voor de overnachting die we gisteravond geboekt hebben moeten zijn. De TomTom laat het afweten dan maar de ober gevraagd...50 meter verderop... Hospedaria Café Piela' s, eenvoudige kamer met een super grote badkamer.

Totaal vandaag 67,87 km nog niet eens zoveel maar allebei flink de pijp leeg..
Douchen en het stadje verkennen, toch...
Mooie oude stad, het hele oude centrum staat op de Unesco werelderfgoedlijst.

Div. foto's gemaakt en wat souveniertjes gekocht, stok kaarten, ovenwant, mini kerststal voor Diny.
Op een terras in het oude gedeelte allebei een calzone op, nou maar hopen dat ie erin blijft..
Onderweg naar het hotel een fles Mattheus rosé en een zak chips gekocht en op bed soldaat gemaakt, ondertussen heeft Ben een hotel in Lissabon voor morgen geboekt.

Dinsdag 18-9-2012 van Sintra via Cabo da Roca naar Lissabon

Goed geslapen, prima bed, alleen weer zo vroeg wakker. Allebei last van onze lippen, droog en kapot van de zon.
Om 7.10 staan we al klaar en we kunnen pas vanaf half acht terecht voor een ontbijt wat niet inclusief was, dus doen we het voorlopig met onze knackers en peperkoek, en zien we straks wel.

We vertrekken om 7.45 uur we roetsjen een km of 3-3 1/2 naar beneden door druk verkeer, alles moet naar het werk of naar school...dan een klim van een km of 10.
Vlakbij Cabo da Roca, het meest westelijke punt van Europa, regent het, stelt niets voor het zal hooguit een minuut of 3 geweest zijn en 5 druppels, maar het klopt wel volgens de weersverwachting, 15% kans op neerslag op di 18-9. Op enige afstand, bij een restaurant maken we foto's van de kaap, het gaat ons veel te ver naar beneden en van de route af  Als ik op een gegeven moment achterom kijk staat er een regenboog, foto!

Prachtige uitzichten. Flinke daling..

Verder naar Cascais, daar zijn we om 10.15 uur, lekkere broodjes gegeten met koffie en thee. Vervolgens een super lang fietspad langs de oceaan op, wind in de rug, da's pas fietsen!!
Op naar Lissabon..
Het verkeer wordt steeds drukker, moeten goed uitkijken. Waarom staan er steeds stoplichten op een doorgaande weg zonder afslagen??? Volgens Ben om de snelheid eruit te halen.

Langs Belem, bij toren en standbeeld foto's gemaakt.

66,38 km later staan we voor het pension...
Wederom moeilijk te vinden en brengt een ober uitkomst en staan we er weer met onze neus bijna bovenop..
Pensao Flor da Baixa, van buiten ziet het er niet uit...de kamer en badkamer zijn goed en netjes de gangetjes er naar toe eng!! Als hier brand uitbreekt.....

Fietsen in Lissabon is een hele ervaring, omhoog, omlaag en steil omlaag...mooi niet, ben toch maar eens afgestapt, dood eng!
Hoor het gekakel van de terrassen onder ons raam, het is een drukke plek maar volgens het boekje ‘s avonds niet meer..
Terrasje genomen op het Rossioplein, bij Suica een broodje gegeten, een hele oude zaak van oorsprong voor zoetigheden.
De belangrijkste bezienswaardigheden wel gezien na een paar uur door de stad te hebben gesjouwd. De pijp helemaal leeg, het is zo warm, laat ons maar fietsen door de bergen,dat doen we liever dan door die stadsdrukte ploeteren..

Wat drinken gehaald en we gaan plat, rusten...en plannen maken voor de volgende dag.
Graag een hotel met zwembad...
We eten vlakbij het hotel voor €26,- incl. bier en port, en dat in een wereldstad!
Je ziet veel armoede, bedelaars, daklozen, gehandicapten, tandeloze monden, vervallen panden...
De terrassen zitten wel vol, maar of er veel gekocht wordt..ik betwijfel het.
Hele groepen jongeren lopen te zingen en te yellen, volgens ons studenten, een soort ontgroening?? Ze zijn allemaal in het zwart gekleed en de meisjes met zwarte panty's, moet er niet aan denken met deze warmte!

Woensdag 19-9-2012 van Lissabon naar Setubal

Al een week onderweg, ik schat dat we ongeveer op de helft zitten.
Hotel biedt geen ontbijt daar moeten we voor op pad.
Bij nader inzien hebben we wel een ontbijt geboekt, in het restaurant van het hotel verderop waar ook onze fietsen gestald staan. Een geweldig ontbijtbuffet, alles erop en aan!
Wat er uit ziet als een grote gribus aan de buitenkant blijkt een heel prima kamer/bed/ontbijt / service te bieden.
9.00 uur vertrek, 9.19 uur kopen we de kaartjes voor de veerboot naar Seixal, afvaart 9.20 uur..

Een km of 15 door stedelijk, druk  gebied en vervolgens kilometers door duingebied.
Al dagen komen we langs dezelfde soort bedrijven, zaken die bbq' s, brievenbussen, potten en tuinbeelden verkopen, zou daar nou zoveel handel in zitten?
Bij Pingo Doce inkopen gedaan, o.a. een halve meloen die we op het parkeerterrein van de supermarkt op hebben staan te eten, allebei naar het toilet, wat een gemak zo'n winkel.
Ook hier weer veel stokvis de lucht is niet te harden!
Ondertussen is het zo'n 31 graden, het heetst van de dag en wij klimmen!
Een  klim van ruim 10 km die ons op 380 meter hoogte brengt.
Een schitterende omgeving, het is warm, het is zwoegen maar o, zo de moeite waard!! Daar kan geen Lissabon of welke stad dan ook tegenop.
Als we ongeveer op de helft van de klim zitten krijgen we prachtige vergezichten over de oceaan.
Het verbaast ons dat ie zo dichtbij is..we hadden het idee meer landinwaarts te zitten.
Als we weer een fotostop inlassen en een nectarine eten stopt er een jong Portugees stelletje met de auto. Wij zijn hier echt de enige fietsers! Hij maakt een foto van ons en we raken aan de praat. Zij komt uit de buurt van Porto hij uit Figuiera da Foz en ze hebben een week vakantie.

Hij vertelt ook dat het bijzonder goed weer is voor september, normaal gesproken draagt men rond deze tijd toch al een jas. Dat we dit nu al twee jaar op rij mogen treffen, vorig jaar in Frankrijk was het ook al zo'n prachtig weer voor de tijd van het jaar. Volgend jaar Ierland proberen??????
We hebben het idee door een ansichtkaart te fietsen, het is zo mooi!!!

We picknicken op een terrein met allemaal gele tafels en bankjes, ook hier weer een toilet.

Dan krijgen we nog een stevige klim voordat we in Setubal zijn, dwars door de stad, karakteristieke steegjes omhoog, omlaag, over kinderkopjes, helemaal buiten het centrum ligt hotel Ibus, op een industrieterrein .
Vandaag geen gribus maar Ibis...met zwembad, na 67 km. en hard werken is het genieten met een pilsje bij het zwembad.

Het avondeten nemen we ook hier, hebben echt geen puf om helemaal terug te fietsen naar het centrum. Waarschijnlijk komt de macaroni uit de magnetron, de receptionist is in ieder geval ook kok en ober!
Het smaakte best had alleen wat meer mogen zijn maar aangevuld met een toetje dat we moeten delen....worden uitgelachen door het personeel...en pinda's weggespoeld met rosé maakt dat we niks tekort komen.

Probeerde nog te lezen, maar in een keer ging het licht uit…

Donderdag 20-9-2012 van Setubal naar Santiago do Cacem

Heerlijk geslapen op een boxspring hè, hè, de eerste nacht dat ik dat kan zeggen, ben er wel een keer uit geweest vannacht omdat ik dacht dat het zo regende...waren het de tuinsproeiers!
Om 6.00 uur klaar wakker tegen half 7 eruit we vertrekken om 8.00 uur
Voornemen : we gaan sparen voor een boxspring !

Net gedoucht en meteen weer zweten om bij de veerpont te komen. Het is 8.35 uur en de afvaart om 9.05 uur.
9.45 uur zitten we weer op de fiets.
Een groep wielrenners is tegelijk met ons op en van de boot gegaan. Eentje ervan gaat naast Ben rijden om een praatje te maken. Zij maken een tour van 1000 km in 3 dagen..

Duinen, duinen, duinen, er komt geen eind aan..Ik ben niet erg fit en moeilijk vooruit te branden.
Een stop bij de gevangenis, want daar is enige actie...er staan geparkeerde auto's en er lopen vrouwen met plastic tasjes, waar later de was van hun kerels in blijkt te zitten..maar wel een openbare w.c., dat moet gezegd dat hebben de Portugezen goed voor elkaar, ik heb maar een keer wild-geplast deze reis.

Met Ben  voor 1000 euro gewed dat " Met de vlam in de pijp" niet van Koos Alberts is, mijn boxspring komt ineen keer dichterbij!

Terre het ooievaarsdorp, diverse foto’s  gemaakt  Vervolgens weer duinen en bossen
Een stop bij een van de sporadische terrasjes.
Dan komen de kurkeiken, en het wordt steeds warmer en mijn benen steeds zwaarder...vandaag maar eens van de alcohol afblijven..
Picknick op een bankje voor de kleuterschool nog een kleine 10 km te gaan naar hotel met zwembad  YES!!
Dom Nuno in Santiago do Cacem 69,8 km, niet zo makkelijk te vinden en een flinke klim, ben toch maar even gaan lopen. Prima hotel, mooie badkamer zelfs met tandenborstels, kam, slippers en badjassen.
Gauw het wasje gedaan, wat nu hangt te drogen aan de waslijn bij de garage waar ook onze fietsen gestald staan en bijtanken aan het zwembad. Gelukkig dat het wat waait, anders hadden we het niet uitgehouden, zo warm.
De eerste (en enige) dag dat ik mijn pet heb gebruikt.
Terug op de kamer lekker douchen en even het plaatsje in, naar het historisch gedeelte geklommen. Kerk en kasteelruine waarbinnen het kerkhof is. Mooi uitzicht en toch nog de zon in de zee zien zakken.

Restaurantjes zijn er maar dun gezaaid, toch eentje gevonden met een rochelende ober, en met asbakken op de tafel...shit...
Ben een varkensmedaillon met gebakken ei, chips en ananas, ik een kipgerecht met rijst allebei erg smakelijk. Voor het toetje mocht ik in de keuken komen kijken.  Ik had iets van room met perzik en gecarameliseerde  suiker Ben een chocolademousse, smullen!!!
Het ontbijt is vanaf 8 uur dus we mogen uitslapen, wekker om 7.15 uur.

Vrijdag 21-9-2012 van Santiago do Cacem naar Zambujeira da Mar

Vannacht benauwd gehad, met mijn kop buiten het raam gehangen, verder wel goed geslapen op weer een boxspring.
We weten nog niet hoe ver we vandaag gaan, wordt het de 44 km route dan blijven we in een kustplaats hangen of we plakken er wat km aan ?
Ben zit de kaart nog te bestuderen dan ga ik vast de fietsen uit de garage halen.
Jee, wat fiets dat licht, zonder bepakking, krijg respect voor onze kunsten!!!
Goed ontbijt tegen 9.00 uur weg.
Supermercado nog gesloten dan maar de Aldi ernaast, doen we het vandaag met knackers ipv broodjes....( en de rest van de reis... ).
Het lijkt een bewolkte dag te worden maar schijn bedriegt, rond 11.00 uur komen toch de pet en zonnebril weer te voorschijn.
En daar gaan we weer...kunnen we nou nooit eens met een afdaling beginnen.....?
Klim van 4 km. Prachtige natuur, bossen op glooiende hellingen. Je ruikt de bomen.
Na de bossen komen de velden die liggen er allemaal droog bij. Overal geklingel van koeien- geiten- en schapenbellen. Wat een rust, wat heerlijk fietsen.
Koeien slaan voor mij op hol als ik ze wil fotograferen. Bij de bushalte’s staan ook de brievenbussen voor de her en der verspreid wonende bevolking, lekker makkelijk voor tante post. En wat we niet nodig hebben gooien we meteen weg...

Portugezen zijn niet erg zuinig met hun natuur, ze vervuilen de boel, laten overal rotzooi slingeren en ook rijdt er nog van alles rond zonder katalysator.
Na 29 km gezellig plaatsje met terrasjes, lekker vruchtenvlaaitje op. Langs tassenwinkel gezoefd...ze maken hier tassen van kurk, mooi maar prijzig...en ja, hoe moet ik die mee nemen???
We zitten nu in de Alentejo.
Met 45 km per uur naar Vila Nova da Milfontes gezoefd, 44 km onderweg, daar in badkleding op het strand gepicknickt, zelfs voor de eerste keer allebei de oceaan in.

Mama gebeld, wat niet zo goed lukte, opdrogen en verder. Wat blijkt: we zijn niet in de oceaan geweest maar in een riviermonding, dat merken we pas als we over de brug fietsen..
De volgende 15 km gaan in razende vlucht, het landschap is niet zo spectaculair maar we schieten lekker op.
Na 79 km op de teller komen we aan in Zambujeira da Mar, een leuk fris vakantiedorp. Daar bij de tourist informatie een hotelletje gevraagd. Voor 20 euro konden we bij een vriend van haar terecht buiten het plaatsje, het binnenland in, maar wij kiezen er toch voor om hier te blijven.
Hotel Ondazul, weer een heel prima plekje  met balkon, waslijn en knijpers!

Dus daar gaan we weer, wassen, ophangen, even een knacker eten en dan naar het strand.
Dat overtreft onze verwachting. Prachtig, Magnifiek !
De oceaan brult en slaat zijn golven op de rotsen. We moeten flink afdalen via een trap naar het strand. Machtig om die golven op je af zien te komen. Verlies steeds mijn bikinibroek maar daar amuseer ik dan Ben en een paar andere badgasten mee... Loopt er ook nog een bordercolliepup rond, zo'n scheet!
Ben 2x het water in geweest kon er geen genoeg van krijgen.
Wat een mooie, heerlijke stek!!  Vandaag was een Grote Topdag!!!
Van het strand af en nieuwe slippers gekocht, op terrasje gezeten, douchen en een restaurantje opzoeken, zal niet zo'n probleem zijn als gisteren.
Mijn voorkeur gaat uit naar iets eenvoudigs waar ze pizza's en pasta's verkopen.
Het wordt een spaghetti bolognese zonder tomatensaus, ziet er niet uit maar smaakte best.
Of ze tomatenketchup hadden....nou...mayonaise wel...na even zoeken kwam er toch nog een mini zakje tevoorschijn..Ben z' n vis zou geen graten hebben..  Maar ook die smaakte.
Alles bij elkaar een heerlijke dag!!!

Zaterdag 22-9-2012. Van Zambujeira da Mar naar Sagres

Goed geslapen, ontwaken met vogelgekwetter en op de achtergrond de oceaan, het is een paradijs hier. 8.00 uur ontbijt, 9.00 uur op de fiets, nou, ja, fiets...direct een steile helling af die we niet fietsend durven te nemen, meteen volgt een hele steile klim over van die opengewerkte stenen dus ook lopen, en volop zon...zwoegen!

Zandpad van 4 km gelukkig maar een paar auto's  tegengekomen wat een stof!
Weer een steile helling over diezelfde stenen dus weer lopen .
Stukje fietsen door the middle of nowhere  vervolgens een heerlijke lange daling die natuurlijk weer eindigt met een flinke klim.
Even uitrusten in Rogil op een terras met een lekker cakeje en een  hondenvriendje. Alleen N-wegen gehad geen fietspaden en zowat de hele dag een stevige bries uit het zuiden dus pal op onze neus.
Toch weer flink in de bergen gezeten met al zijn klimmen en afdalen.
Tot aan Aljezur hebben we de route kunnen volgen  die we van Hein en Elly uit Haps hadden gekregen, de route gaat vanaf hier de Monchique in, wij kiezen voor de Algarve, gaan nu richting Sagres. Picknick tussen de bergen

Op een gegeven moment komt er een tegenligger fietser aan met volle bepakking, ik zie hem Ben een hand geven, het is een Spanjaard uit Cadiz, die door Portugal naar noord Spanje gaat, hij vraagt of we onderweg een camping zijn tegengekomen. Het is hem aan te zien dat  ie er helemaal doorheen zit...
Moet zeggen dat het bij mij ook niet allemaal meer zo lekker loopt, mijn armen, rug, kuiten, schouders,billen...weet niet meer hoe ik moet zitten..nog 8 km staat er aan gegeven...wat kunnen die lang duren..,
In Sagres bij een B&B gevraagd die zat vol maar wees ons een ander : Mareta View Boutique B&B, een heel modern ding, vanuit de bar/ ontbijtruimte loop je via de tuin naar het strand.
En dan is al het leed weer snel vergeten, Ben z'n biertje, ik de oceaan in en plat..
Daarna douchen onder een stortdouche en eten in een restaurant met uitzicht op de oceaan.
Allebei voor ‘n eenvoudige omelet gekozen

Zondag 23-9-2012 van Sagres naar Ferragudo

Goed ontbijt met vers fruit. 8.45 uur op de fiets naar kaap Vincentia.
Donkere lucht boven de oceaan, gerommel van onweer in de verte, af en toe een flits...
Mooie ruige natuur rond de kaap.

Daar staat ook de fietsroute van de Algarve afgebeeld, die start daar.
Het wordt steeds donkerder ...we zijn net terug in Sagres en stoppen bij een benzinestation om water te kopen als het los barst! Binnen no-time zeiknat. Gauw naar binnen, moeten met twee man de deur dicht zien te duwen, het gaat te keer! Een kleine tornado! De chipszakken vliegen door de kiosk en Ben z’n fiets ligt met de wielen omhoog.

Na even lijkt het weer te gaan lukken, buiten de jassen en regenschoenen aangetrokken, die natuurlijk helemaal onderin de tassen zitten...door de regen verder, even verderop een Intermarche daar naar binnen, wat boodschappen gedaan en in de koffiecorner even de bui afwachten...wat een klere herrie hier! Na een koffie en een thee lijkt het weer te gaan, en al gauw kunnen de jassen weer uit.

In vliegende vaart naar Lagos daar een paar knackers gegeten en Agnes laten weten dat we vandaag Ferragudo  kunnen bereiken. Spreken af dat we ‘s-avonds met zijn 4-tjes gaan eten. Door de regen ruikt het overal naar kamille, het lijkt of we door kruidenthee fietsen..
Bij Portimao  is er iets gebeurd, file rijden, politie, blijkt een flink pand uitgebrand te zijn...een parkeergarage??? (Rob en Agnes hebben ‘s morgens een rookpluim gezien).
Komen in Ferragudo aan, staan even stil op een gezellig plein waar we de attractie van de dag zijn..we voelen ons erg bekeken.. rijden wat rond om een hotel te zoeken, maar besluiten toch op een terras via de I-pad verder te zoeken en Ben boekt Vitor's Village.

Mooi! Mooie kamer, mooi complex met zwembad en wat blijkt, Agnes en Rob zitten ook hier!
Bij het zwembad afgesproken, gezellig zitten te borrelen en te kletsen, nog even mee naar hun appartement, douchen en dan uit eten.
In de hal bij de receptie afgesproken, ook daar staat weer een tv aan met beelden van het uitgebrande pand waar we langs op zijn gefietst. Het blijkt een winkelcentrum te zijn waar 400 mensen werkten, totaal uitgebrand!
We hebben een gezellige , voor ons doen, late avond gehad, lachen met Belgen naast ons, waar we ook nog eens een bijna volle fles witte wijn van kregen. Als laatste van het terras af, op naar het volgende....daar aan de Sex on the Beach ...en weer naast Belgen, stiekem moeten lachen omdat er een het had over “strandzetels”...
Een krijsend kind heeft me nog even wakker gehouden en krampen in mijn buik ....kassa!
Het is weer vakantie...
Jammer dat we door moeten, ik had hier graag langer gebleven, wie weet komen we er nog eens terug, Het is zeker een plek om te onthouden!

Maandag 24-9-2012 van Ferragudo via Silves naar Albufeira

Wakker geworden van klokkengelui, vanaf 7 uur ieder kwartier...
Om half negen met Rob en Agnes afgesproken samen te ontbijten. Goed buffet, met alles d'r op en d'r aan. Je kon zowel binnen als buiten zitten, dus gezellig buiten met uitzicht op het zwembad ontbeten.
Rond half 10 uitgezwaaid, op naar Silves, 17 km, mooi gezicht vanaf de weg: kerk en kasteel.

Ben naar een internetwinkel om de tickets voor de retourvlucht te printen. Terrasje gepakt omdat we allebei naar de wc moesten, de fietsen daar laten staan en even wat rondgelopen. Souveniertje gekocht en mooie  kurken tassen gezien. Ooievaars gefotografeerd.

Mooie weg naar Albufeira, veel sinaasappelplantages. Door een groot golfresort  gereden.
Gepicknickt op een heerlijk schaduwplek met voor allebei nog een eitje van het ontbijt.
Dan Albufeira....wat een gekkenhuis, het Lloret de Mar van de Algarve...en wat hebben die Engelsen toch ordinaire koppen! Met de fiets aan de hand door de drukte en het appartement genomen naast het terrasje waar we even uitpuften, vlakbij het strand en de roltrap naar boven,
Albuturismo Apartamentos Turisticos.
Afstand vandaag: 44,30 km.
Door Albufeira gewandeld, fles rosé, chips en nootjes gekocht en er mee op het balkon gaan zitten, lekker uitrusten en lezen, toch fijn een appartementje.
We zijn het balkon niet meer afgekomen, alleen Ben eventjes om pizza's te gaan halen. Geloof dat ik om 21.00 uur al in bed lag, de pijp goed leeg, nog even in bad gelegen om dat vermoeid lijf wat te ontzien....

Dinsdag 25-9-2012 van Albufeira via Alte naar Loule

Met regen opgestaan. Onderweg in Albufeira ontbeten buiten langs een drukke weg, kon ook binnen maar dat was zo benauwd.
We zien het al weer lichter worden.
Toch typisch dat Portugezen veelal buitenshuis ontbijten.
9.15 weer op de fiets.
Met behulp van de TomTom Albufeira uit en de weg laten wijzen naar Alte.
Weer een duim omhoog zien gaan bij het beklimmen van een steile brug.
We besluiten binnendoor te rijden weg van het drukke verkeer, heerlijk rustig, landelijk fietsen we door mooie natuur en dorpjes die nauwelijks dorpjes zijn, flinke  klimpartijen, na 22 km Alte.

Dit had papa zich nooit voor kunnen stellen, dat ik ooit op de fiets in Alte zou komen!
Door Alte gewandeld de bronnen bezocht en uiteraard een terrasje en keramiek winkel, met een Nederlands stel gekletst, die zitten in de Algarve heel wat meer dan aan de westkust.
Van Alte naar Monte Seco waar Ben door 2 Portugezen de weg uitgelegd krijgt naar B&B  Candelaria waar Wim straks in het voorjaar een cursus steenhouwen gaat geven.
Met zijn achternicht een praatje gemaakt, ze bood ons koffie aan, maar een glas water is lekkerder als je toch weer bijna 300 meter omhoog geklauterd bent!
Prachtige natuur!

Via Loule, wat eigenlijk de eindhalte was voor vandaag, door naar Quarteira, we kiezen toch liever voor een kustplaats, waar we in een eenvoudig pension terecht komen :Pensao Miramar 62,85 km vandaag afgelegd.
De hele dag toch  wel wat bewolkt geweest maar nu lekker op het strand aan de sangria en bier in het zonnetje
Daarna een heerlijke kebab op van vlees van zwarte varkens en rundvlees en, heel verstandig, alleen water erbij gedronken.

Woensdag 26-9-2012 van Quarteira naar Santa Luzia en bezoek aan Tavira

Om half negen bij de pastelaria voor ons ontbijt. Alleen met Portugezen om ons heen, wat een drukte al dat geklets, muziek en tv. We moeten wel binnen zitten want het regent weer. Vannacht heeft het ook even goed te keer gegaan maar zoals we tot op heden mee maakte zijn de buitjes maar van korte duur ( gelukkig).
Vandaag maken we helaas onze laatste toer naar Tavira. Ben heeft voor 2 nachten daar een hotel geboekt met zwembad met de bedoeling om daar morgen een dagje te niksen.
Moet het weer wel mee willen spelen.
Het gebabbel wordt nu toch wel herrie, weg wezen ook al regent het nog, schoenen, jassen en tomtom aan en daar gaan ze weer, tijd: 9.30 uur.
Na 4 km gefietst te hebben komen we langs een grote zigeunermarkt waar toeristen met bussen worden afgeleverd, daar wil ik ook wel even over heen lopen.
Al de kramen zijn met plastic overdekt dus we lopen ook nog droog..het regent stevig door...
We maken een bocht om Faro heen, komen door verschillende plaatsjes afgewisseld met velden en boomgaarden. Al gauw kunnen de jassen weer uit. Na 35 km een koffie en een chocolade bij een van de vele Nicola koffiehuizen die Portugal rijk is. Volgens de TomTom is het nog 10 km naar Santa Luzia waar het hotel zich bevindt.
46,08 km Pedras d' el Rei, het blijkt geen hotel te zijn maar een compleet vakantiedorp. Ziet er goed uit ,wat gedateerd maar we vinden het prima. Geen picknick vandaag maar een lunch op eigen balkon. Even wat rommelen in het appartement en dan naar Tavira, en de zon schijnt weer..

Tavira ligt slechts 3 km verderop, een hele mooie oude stad. We gaan de watertoren in waar een camera obscura ons de omgeving in 360 graden laat zien, heel bijzonder.
Nog wat door de plaats gelopen en dat kan natuurlijk niet zonder op een terras te hebben gezeten, vervolgens naar een megawinkelcentrum waar je alleen via de parkeerkelder naar binnen kunt.
We hebben plasticfolie nodig om de fietsen mee in te pakken. Nog wat eten en drinken voor in het appartement want morgen kunnen we uitslapen en ontbijten op ons eige...
Het avondeten pakken we op het complex, heel goed, malse kebab. Er zit slechts een stel meer te eten en die vertrekken al gauw, zitten we samen in een mega serre te eten..met een schooiende kat..
Wat later komen er nog 2 Portugese gezelschappen binnen, wat eten die lui toch laat.
Terug op het balkon begonnen met het uittypen van dit dagboekje.
Laat in bed, zeker 24.00 uur, dat is ons alleen nog maar in Ferragudo overkomen, met Agnes en Rob.

Donderdag 27-9-2012 Santa Luzia

Echt heerlijk geslapen, niet een keer wakker geworden, het is hier zo rustig!
De temperatuur is ook een stuk minder plus een hele ruime, hoge kamer dat maakt ook dat ik het niet een keer benauwd heb gehad.
Geen wekker gezet, om 8.18 eruit...dat is nog eens uitslapen..
Weer een hele goede douche, dat hebben we de hele vakantie gehad.
Het lijkt of Portugal in tegenstelling tot Spanje geen water schaarste kent, overal is een goede waterdruk, of het komt dat we buiten het seizoen zitten.
Eitje en water koken dan gaat Ben voor de broodjes. Geloof nooit dat ik er mee thuis zou komen..het is hier een groot doolhof, alles lijkt op elkaar.
We fietsen naar het strand maar al gauw moeten we de fietsen laten staan en te voet verder.
Je moet een rivier over via een bruggetje en dan nog 2 km lopen, of het treintje nemen...die is gek...bewegen!
Aan deze kant van Faro is het allemaal zandstrand, aan de andere kant heb je de rotskusten, met strandjes in de inhammen.
Er ligt hier een ankerkerkhof, je wordt er net zo weemoedig van als van een echt kerkhof, of komt het doordat we afscheid aan het nemen zijn?

We wandelen wat over het mooie strand om daarna voor een koffie en chocolade nog een hele poos neer te strijken.  We moeten niks... Zijn het geen katten zijn het wel mussen die het op ons eten gemunt  hebben. Door het dorp nog wat gefietst, een echte vissersplaats, dan terug naar het appartement waar Ben de fietsen gaat verpakken en ik dit verslag uit ga werken.

Deze vakantie hoort bij de toppers, ik heb er van genoten, ik heb mezelf overtroffen, en Portugal is een prachtig land. De Portugezen zijn hartelijk en behulpzaam
Ik ben er achter gekomen dat ik  liever op de fiets in de bergen zit dan met de auto
Ik heb het gemak van een bidet leren kennen
Ik heb ervaren hoe rijk wij het hebben
Ik heb ontdekt hoe lekker port is
Ik heb de Portugese keuken leren waarderen.
En slapen op een boxspring is heerlijk

Een minpuntje is dat geen een kamer berekend is op al onze opladers, te weinig stopcontacten, en ze zouden wat zuiniger met hun land om moeten springen, niet zoveel rotzooi dumpen.

Totaal 1041,52 km.:

12-9.   23,50 km Porto  / Hotel Rex / €44,00 / incl.
13-9.   68,30 +4,85 km Torreira / Riabela Quintas do Sul / €46,00 / incl.
14-9.    89,49+5,97 km Figueira da Foz / €55,00 / incl.
15-9.    98,42 km Nazaré / Hotel Ribamar / €45,00 / incl.
16-9.    73,14 km Praia da Areia Branca / Hotel Dom Lourenco / €35,00 / incl.
17-9.    67,87 km Sintra / Hospedaria Piela's / €60,00 / excl.
18-9.    66,38 km Lissabon / Pensao Flor da Baixa / €60,00 / incl.
19-9.     67 km Setúbal / Hotel Ibis / €51,00 / incl.
20-9.     69,08 km Santiago do Cacem / €68,00 / incl.
21-9.     79,04 km Zambujeira do Mar / Alojamento Ondazul / €35,00 / incl.
22-9.     76,77 km Sagres / Mareta View Boutique B&B / €57,50 / incl.
23-9.     74,95 km Ferragudo / Vitor's Village / €36,00 / incl.
24-9.     44,30 km Albufeira / Albuturismo Lda / €60,00 / excl.
25-9.     62,85 km Quarteira / Pensao Miramar / €40,00 / excl.
26-9.     62,74 km Santa Luzia / Pedras del Rei / €30,00 / excl.
27-9.     6,87 km Santa Luzia / Pedras del Rei / €50,00 / excl.
5x ontbijt / €50,00

Totaal €822,50, gemiddeld Logies-Ontbijt €51,40.