Zaterdag 9 september 2023 van Sahagún naar León

9 september 2023 - León, Spanje

Hostel serveert geen ontbijt maar ze verkopen er wel belegde baguettes. Lekker krokant niks mis mee alleen een wat magerder start dan dat we gewend zijn. We halen de fietsen weer uit de badkamer en via de lift naar boven. Als we ze aan het bepakken zijn komt Henny uit haar albergue, we gaan elkaar in de loop van de dag diverse keren tegen komen. Tegen 9.00- en fietsen we het stadje uit niet voordat we water ingeslagen hebben. De supermarkt is nog niet open en laat ik me afzetten in een bar, betaal 5 euro voor 2 flessen water. Nog spijt dat ik ze niet terug geven heb, de afzetter!

Voordat we Sahagún uit zijn heb ik weer verschillende foto's gemaakt van de abdij en de kerk en de middeleeuwse stenen brug Puente de Canto over de Rio Cea die op de fundamenten rust van zijn Romeinse voorganger. De hele route ademt historie.

En verder gaat het weer over het Castillaanse hoogland met hier en daar een dromerig dorpje . In Bercianos del Real Camino moéten we even afstappen voor een feestelijke huldiging of wat het dan ook mocht zijn.

De schaduwrijke wandelroute loopt weer gelijk op met de fietsweg.

Klokslag 12.00 uur rijden we Mansilla de las Mulas in. Opnieuw een historisch vestingstadje dat in de glorietijd naast kloosters en hospitales zeven kerken telde. Waarvan er nu nog 3 over zijn die elkaar probeerden te overluiden, wat een geweld aan onze oren!

De fietsroute kiest nu een andere weg dan de wandelcamino die langs een drukke weg verder gaat. We picknicken op een speelterrein in Villanueva de las Manzanas en fietsen door allerlei kleine plaatsjes waaronder Vega de Infazones en Grulleros.

Het laatste stuk naar León gaat beneden langs de Rio Bernesga en vanaf de brug rechtstreeks naar de kathedraal waar Hostal Guzman El Bueno in de buurt van ligt.  De eerste indruk die we van de stad krijgen maakt dat we snel onze dingetjes op de kamer doen om zo gauw mogelijk de stad te kunnen gaan verkennen.

Aankomst hostel 14.20 uur , 69 gereden kilometers.

León is de voormalige koningsstad van Castillië en tegenwoordig hoofdstad van de provincie. De mooiste en gezelligste die we tot nu toe aan hebben gedaan.

Vanaf het middaguur trekt de lucht steeds verder dicht maar gelukkig hebben we uren door de stad kunnen dwalen, van een sangria (hè, hè, eindelijk) kunnen genieten en op de Plaza Major een pasta kunnen eten zonder regen. Die valt pas als we moe maar tevreden op bed liggen met een Spaans gebakje en een bakkie Nederlandse koffie gemaakt met ons eigen dompelaartje.

De totaalstand staat nu op 478 kilometer.

Hoogtemeters voor vandaag: 242

1. Ellie:
    9 september 2023
    Weer een mooi verslag van een geweldige dag 👍
  2. Erik:
    10 september 2023
    Mijn historische kennis wordt aardig oo niveau gebracht met al deze mmoie verhalen. Schitterend!
  3. Riky Van Duijnhoven:
    10 september 2023
    Zit met de airco te genieten van jullie verhalen. Indrukwekkende en zo mooi verwoord. Zie uit naar de verhalen 🙌