Zondag 10 september 2023 van León naar Murras de Rechivaldo

10 september 2023 - Murias de Rechivaldo, Spanje

Iets over 8.00en verlaten we het hotel op zoek naar een ontbijtje. Daar hoefden we niet lang voor te zoeken.  Rechtsaf lag nog een historisch gebouw waar we gisteren niet waren geweest dus eerst even die kant op. Pal er naast lag een restaurant wat al open was voor ontbijt.

We verlaten León over de brug waarvoor een voormalig pelgrimshospital ligt wat nu een archeologisch museum is.

Voor het eerst een dun jasje aan en spijt dat ik mijn legging niet over mijn fietsbroek heb aangetrokken, heb kippenvel op mijn benen staan. Na goed 8 kilometer gaat mijn jas  al in de tas omdat de mouwen op mijn armen plakken na een gemeen klimmetje. Niets zo veranderlijk als een mens op fietsvakantie of een vrouw in de overgang.

We fietsen zo vlot dat we om 11.00 uur al 30 kilometer weg hebben getrapt. Het is alsof we door Brabant gaan, rechte, vlakke landelijke wegen tussen de maisvelden.

Ik roep dat het eerstvolgende terrasje het onze wordt. Dat is in Villavante en wie zit daar al een poosje aan de koffie? Jawel Snelle Henny! We schuiven weer bij haar aan om de route door te nemen en voor de gezelligheid.

Na deze stop komen we weer eens op een vervelend pad terecht, niet alleen grind en modder maar ook bezaaid met grotere keien. Wel leuk dat er van die keien een pijl is gevormd en dat er teksten op verschillende keien staan geschreven. Maar blij als het gravel weer asfalt wordt.

We naderen Hospital de Orbigo en als eerste fotografeer ik de kerk en de watertoren beide met ooievaarsnesten. Overal op de torens zie je nesten maar in geen velden of wegen is er een ooievaar te bekennen.

De route gaat over de van oorsprong Romeinse brug met een lengte van 18 bogen, een plaatje! Wat komen we toch op mooie plekken terecht.

Hierna rijdt Henny ons achterop en fietsen we gezamenlijk verder op zoek naar een geschikt picknickplekje. Dat we vinden in Barrientos. Ook een grote viervoeter vindt dit een prima plekje om wat extra's te vangen. Wij krijgen vijgen aangeboden van 3 dametjes die langs komen.

De volgende halte wordt Astorga waar we de fietsen steil omhoog het historische centrum binnen moeten duwen. Pfft...dat was werken! Maar wederom worden we beloond met indrukwekkende gebouwen, waarvoor op één ervan een man op de trap gitaar zit te spelen. Als hij ziet dat ik hem film maakt hij er een showtje van.

Hoe Spaans wil je het hebben!

Hierna is het nog maar een kort tripje naar Murras de Rechivaldo waar we de nacht door gaan brengen in hotel Rural la Velete.

Aankomst 15.35 uur met 65 kilometer op de teller. Hoogtemeters vandaag toch nog 302.

Totale afstand 543 km.

Opnieuw een bijzonder adres. Bij binnenkomst kom je direct in de huiskamer waar ook de tafeltjes voor het ontbijt al gedekt staan. De fietsen staan onder de waslijn in de tuin. Prima ruime kamer goede bedden en fijne douche.

Als het wasje hangt begint het weer te regenen. We hebben er patent op om voor iedere bui binnen te zijn.

Een pizza wordt het avondeten in een restaurantje wederom op de Plaza Mayor.

Er zit een groot verschil in de grootte van Plaza's Mayors.

1. Peter:
    10 september 2023
    Ik begin gruwelijk jaloers te worden op jullie en al dat mooi dat jullie onderweg zien.
    Hopelijk houde jullie mooi weer.
  2. Egbert:
    10 september 2023
    Sfeervolle foto's. Mooie omgeving. In juni waren er wel veel ooievaars op die plek. Geniet ervan. Gaat goed zo te lezen!
  3. Herman en Dora:
    10 september 2023
    Weer hard gewerkt op deze zondag , het blijft genieten voor ons, met verhaal en de vele foto's ,, voor straks een goede nachtrust, hebben jullie zeker verdiend.
  4. Tiny:
    10 september 2023
    Geweldig, wat een prachtige en leuke reis met al die mensen die onderweg zijn en de prachtige dorpjes en bezienswaardigheden.
    👌💪
  5. Anita:
    11 september 2023
    Wat een "vervelende" dag was dat. Haha. Geweldig jou verhaal en die mooie foto's. Tot morgen weer.
  6. Wim grutters:
    11 september 2023
    Weer geweldige kastelenKerken etc.Lijkt soms wel een museum.
    Groet en geniet.Wim.