11-8-2013 van Omagh naar Blacklion

11 augustus 2013 - Blacklion, Ierland

1e stop vanaf Omagh, Trillick, hoe soepel gisteren de eerste 40 km verliepen zo zwaar zijn ze vandaag.
Vlak voor ons vertrek uit het B&B  valt er een stevige bui (vergat gisteren te vermelden dat we vlak voor onze eindbestemming onder de bomen hebben staan schuilen, één buitje over de hele dag, da's te verwaarlozen).
Opnieuw een goed ontbijt met yoghurt en zelf gemaakte vruchtensalade, 2 zacht gekookte eitjes p.p. onder een housemade mutske (zie foto) en housemade muffins waarvan ze zelf voorstelde om die in te pakken voor onderweg.
We vertrekken droog maar na 15 km valt de eerste bui we zullen nog een keer of 4-5 buien krijgen, kort maar hevig, jas uit, jas aan, we klimmen de hele dag en dan is een jas al gauw te veel! Plus dat er ook nog eens een stevige wind staat!
Maar de uitzichten zijn magnifiek, daar doen we het dan ook voor.

Nu dan aan de koffie en chocomelk en een zeer hulpvaardige barkeepster komt ongevraagd met allerlei adviezen, hoe te rijden, wat te bezoeken, waar te overnachten, ja daaaag, doe me nog maar een chocomelk!

Verder naar Enniskillen, niets anders dan klimmen en dalen, jas uit, jas aan, in het plaatsje op een bankje wat gegeten en besloten door te rijden naar Blacklion, dat ligt in de Republiek Ierland, daar kunnen we met euro's betalen, hoeven we geen ponden meer te pinnen.
Ben boekt een B&B en gaat zijn laatste 5 pond in een supermarkt besteden aan alleen gezonde dingen...
Nog een km of 30 te gaan. Die verrekte Ieren houden ons voor de 2de keer deze dag voor de gek met hun routebordjes, we fietsen een rondje en komen op hetzelfde punt uit...dan maar de borden Blacklion volgen.
Als ik foto's van het kasteel sta te maken zie ik weer een routebordje en kunnen we de tocht alsnog voortzetten. We gaan nu door meer parkachtig gebied en zowaar tot een paar keer toe is het zo'n 200m vlak.
Dan komt er een hele heftige klim en loopt Ben zijn ketting vast, vlak voor de top. Afstappen, repareren en lopend naar het hoogste gedeelte dat lukte al fietsend niet meer...hoezo steil????
We krijgen een ellenlange weg met een paar pittige klimmen, zie foto. Maar door prachtig gebied, het lijkt steeds mooier te worden.
Max. snelheid vandaag 41,4 (Ben) 38,6 (M).
De plaatsnaambordjes veranderen in 2-talig Gaelic en Engels, de afstanden staan in km i.p.v. mijl, we kunnen weer met euro's betalen, maar we hebben geen grens gezien. We logeren vannacht in B&B Olive Grove. Een prachtige grote kamer met thee, koffie, flesje water en wijn, fijne ruime badkamer, de kleerkast moeten we alleen niet te vaak openmaken...Het is 7 uur we steken over naar de pub.......Helaas, daar kun je alleen drinken ze verwijzen ons naar een restaurant aan de overkant van de rivier, ja, zijn we weer in N.Ierland, maar goed gegeten allebei een pizza en toch met euro's kunnen betalen.
Totaal gereden afstand vandaag 83 km.

1. Klaas:
    12 augustus 2013
    Pizza??? Volgende keer een Irish stew o.i.d. hè. ;-)
  2. Marieke:
    12 augustus 2013
    Goed bezig daar!!! Thnx voor de link, had t inderdaad niet meer scherp! Geniet ervan! XXX ook van Roel