12-8-2013 van Blacklion naar Strandhill

12 augustus 2013 - Strandhill, Ierland

Schreven we vorig jaar over het dramatisch tekort aan stopcontacten in hotelkamers in  Portugal, hier zijn ze ruim voorzien, in deze kamer tellen we er zelfs 10! Ieder stopcontact kan afzonderlijk aan of uit gezet worden. Voor Ierland heb je trouwens ook een omvormer nodig, de stekkers hebben een hele andere vorm als die van ons. Een ander "probleem" waar we hier mee te maken krijgen is dat onze wasjes, vooral de sokken, niet op tijd droog zijn.

Onder het ontbijt valt er alweer een mals buitje, de spontane eigenaar vertelt ons dat we zeker van Sligo zullen genieten, het moet er erg mooi zijn. Na een goed ontbijt zwaait hij ons uit, en daar gaan we weer, het is dan 9.00 uur. Het eerste stuk fietsen we langs een drukke A weg, een km of 23 tot Manorhamilton daar maken we bij de supermarkt een toiletstop en sms ik Remco en Nicole, fijn te horen dat thuis ook alles goed gaat.Vlak voor Manorhamilton staat een hele grote regenboog die echt de grond raakt. Vanaf deze plaats gaan we de beschreven route weer volgen. Heerlijk rustig na zo'n drukke weg, we fietsen tegen een hele oude heuvelwand. Komen langs een heel oud kerkhofje, 15e eeuw(?). Kleine buitjes trotseren we, voor een wat stevigere zoeken we toch maar even beschutting in een loods met hooi.(foto)

Na 36 km komen we bij Glencar Falls, parkeren de fietsen om even naar boven te lopen, mooi stukje natuur dat veel bekijks trekt. Dan denk ik dat het nog een km of 5 naar Sligo is maar dat valt vies tegen. We hebben 53 km op de teller staan als we Sligo aan doen, de eerste beste zit is de mijne, ik snak naar wat eten en drinken, het is ook al bijna 14.00u.

We doen hier veel langer over de afstanden door al dat klimwerk. In vergelijk met vorig jaar, toen reden we van 's morgens 9 tot 's middags een uur of 4 en hadden we een gemiddelde van 80km per dag, dat gaat hier echt niet lukken...ik vraag me af, ondanks dat we nog op schema zitten, of we de hele ronde in 3 weken kunnen volbrengen. Bij de VVV in Sligo, waar volgens Ben alleen mensen van de sociale werkvoorziening achter de balie staan, boeken we een B&B buiten de stad. Van de stadsdrukte hebben we na een half uur al weer meer dan genoeg. Nog even wat ansichten gekocht en dan richting B&B.

Het is weer something completely different, een oude dame met artritis, dat krijgen we al direct te horen, verwelkomt ons, na 56 km in B&B Glenview. Na het douchen en de gebruikelijke riedel fietsen we naar Strandhill, een badplaats aan de oceaan. Daar zitten we nu in een pub na een blik op de Atlantische Oceaan te hebben geworpen. Jammer dat het zo grijs is.. Hier gaan we dadelijk ook wat eten en dan weer 6km terug naar ons moeke. Nog even genieten van Black Magic Woman...en ik maar highlights laten zetten...Het wordt een Ierse Chinees, in de bar serveren ze alleen maar pizza's, die hebben we gisteren nog op, sorry Klaas misschien morgen een stew?? Na het eten nog even naar het water, waarom ontroert me dat altijd zo? En dan terug om wat te luieren en dit verslagje uit te werken. Totaal 68 km vandaag.

1. Gerry Kremers:
    13 augustus 2013
    Jammer dat het weer niet zo mee zit. Maar jullie hebben nog een paar weken te gaan, wie weet.
    Succes en verder nog een fijne vakantie
  2. Maria van Elst:
    13 augustus 2013
    Hoi Ben en Monique. Jullie hebben toch wel een mooie reis. De plaatsjes die jullie noemen hebben we niet bezocht. Nog veel plezier.
  3. Annette Schipper:
    Ha die Ben en Monique,
    Wat leuk om zo met jullie mee te reizen!
    Hoop dat jullie nog veel mooie plekken aandoen én in wat drogere omstandigheden!
    Hartelijke groet, Annette
  4. Tineke van rijswijk:
    Hallo Monique en Ben
    Leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Het weer is dus typisch Iers maar plezier blijven we houden.
    Wens jullie nog veel fietsplezier.