11 steden fietstocht Friesland

5 september 2021 - Stavoren, Nederland

In het voorjaar van 2019 hebben wij onze laatste fietsvakantie gehouden waar we met veel plezier aan terug denken. Net zoals alle andere fietsvakanties trouwens we kunnen niet goed kiezen wat, tot zo ver, de mooiste is geweest. Na een dikke 2 jaar kriebelt het om weer eens een tocht te gaan ondernemen. Ben is ondertussen aan zijn rug geopereerd en als corona geen roet in het eten had gestrooid was er al eerder iets ondernomen. Heel graag waren we naar de Elzas gegaan maar gezien alle coronaregels en regeltjes hebben we daar vanaf gezien net zoals van ons plan om vanaf huis de 11 stedentocht te gaan fietsen daar zijn we vanwege de hoge overnachtingsprijzen van afgestapt. Wat overeind is gebleven van al onze plannen is de fietsen achterop en met de auto naar IJlst waar we online een parkeerterrein hebben gezocht om daar van uit met 3 overnachtingen de fietsroute langs de 11 steden te gaan maken.

De vakantieweek stond al ver vooruit gepland en hoe heerlijk is het dan dat na een kwakkelzomer de weersvooruitzichten zo gunstig zijn!

Zondag 5 september 2021

Vanmorgen was het dan zo ver. In een goede 2 uur rijden we naar IJlst waar we de auto parkeren, de fietsen optuigen en de knooppuntroute gaan zoeken na een kop koffie  op het terras van de Stadsherberg te hebben gedronken. Ben heeft gelukkig al snel in de gaten dat we de verkeerde kant op rijden dus na weer voor de open brug hebben staan te wachten fietsen we weer langs het terras waar we net van af  kwamen en natuurlijk is er iemand die daar om moet gniffelen.

De route die we vandaag volgen:

53, 05, 50, 59, 93, 92, 58, 56, 55,54,77,15,53,42,43,44,32,68,29,85,28,34,

35,19,21,20,22,16,15,06,05,04,98

In Sneek missen we een bordje en is het even zoeken. Een man die in zijn voortuin ligt te zonnen biedt een helpende hand terwijl zijn vrouw vanaf haar zonnebedje naar mij ligt te gebaren dat hij geen rekening houdt met 11/2 meter afstand.

In de buurt van knooppunt 59 worden we met een pontje overgezet en gebruiken we aan de overkant zittend op een kademuurtje onze lunch. De bankjes die we onderweg tegen zijn gekomen waren  bezet, er wordt volop gefietst op deze mooie zonnige zondag. Een enkeling heeft net als wij bagage bij zich.

Een gezellige drukte is het in Sloten het kleinste stadje van de elf. Het lijkt wel een museumdorp, erg mooi!

Verder hebben we diverse keren door de bossen gekronkeld en moet ik mijn idee van de 11 stedenfietstocht na een halve dag fietsen al bijstellen. De knooppuntenroute knoopt dan wel de 11 steden aan elkaar maar de waterwegen lopen toch heel anders dan de fietspaden. Niettemin is het een erg mooie afwisselende tocht. Het blijft bijzonder om zeilen van bootjes boven de weilanden uit te zien steken. Om 16.30 uur arriveren we in Stavoren waar we op het terras van ons hotel een biertje drinken voordat we inchecken. "Nu schijnt de zon nog"! Het is de hele dag zonnig geweest met zo'n 25 -27 graden.

Het vrouwtje van Stavoren blijkt maar een klein beeld te zijn waar we nog naar hebben lopen zoeken terwijl ze zo goed als voor ons hotel staat. Wat niet voor niets de naam De Vrouwe van Stavoren draagt....

68 km op de teller en 4 van de 11 steden aangedaan: IJlst, Sneek, Sloten en Stavoren.

1. Anneke:
    6 september 2021
    Leuk om jullie zo wat extra te kunnen volgen; ik lees het altijd met veel plezier! Vier steden, maar nog geen 4 kroegen?! ;) Succes met andere 7! xxx
  2. Margo Huizinga:
    6 september 2021
    Heerlijk weer een om te fietsen en te genieten. Ik was gisteren na 24km helemaal kapot. Had een fiets met slechts 3 versnellingen en geen conditie natuurlijk 😬. Veel fietsplezier vandaag!
  3. Egbert:
    6 september 2021
    Lekker fietsweer! Geniet ervan deze week. Nog veel plezier! Groetjes, Mirjam en Egbert
  4. Ineke:
    6 september 2021
    Leuk om weer jullie verslag te lezen! Veel fietsplezier nog in het mooie Friesland!
  5. Harold:
    6 september 2021
    Jullie treffen het wel met waarschijnlijk de mooiste week van het jaar. Zettumop. 🚴
  6. Herman en Dora:
    6 september 2021
    Geniet ervan samen , nu het weer kan , super weertje
  7. Elly van Os:
    6 september 2021
    Terug van weggeweest jullie leuke verslagen 👍
    Altijd leuk om te lezen, ook deze keer weer.

Succes en geniet 🌞
  8. Anita:
    6 september 2021
    Wel een beetje late reactie van mij maar was te moe gisteren Wel een verrassing om jullie verhaal weer te kunnen lezen.
    Genieten jullie dan doen wij dat ook als er weer een verhaal komt